Wanneer je als bedrijf geen website hebt dat dienstdoet als online visitekaart voor meer omzet, mag je jezelf even achter de oren krabben. Anno nu is online aanwezigheid belangrijker dan ooit. Online opvallen helemaal, want hoe meer online bezoekers, hoe hoger de omzet. Kijk mee over de schouders van de grootste en beste online scorende lasercentra op Google.nl.

 

Werk je bij een lasercentrum? Dan is dit onderzoek voor jou

Je bent altijd op zoek naar het hoogste rendement van je bedrijf. Of je nu de eigenaar, de marketing manager of de online marketeer bent, het doel staat als een paal boven water. Sta eens stil bij de SEO-inspanningen van de laserkliniek waar je werkzaam bent. Er liggen namelijk heel wat online kansen op je te wachten. Zet je zaak op de kaart en trek lering uit de resultaten van ons brancheonderzoek. Hierin analyseerden wij de online kansen van de top 30 grootste lasercentra in Nederland.

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

 

Werkt online marketing voor lasercentra?

We kunnen hier kort over zijn: Ja, zeker. Dit komt omdat er online behoefte is aan de diensten van een lasercentrum. Als informatieverstrekker, maar ook als orgaan waar je een fysieke afspraak voor een laserbehandeling kunt inplannen. Door veel gezochte termen binnen Google.nl van de doelgroep in de content naar voren te laten komen op de website, voorzie je de doelgroep in de behoefte naar online diensten.

Onderstaand voorbeeld uit de SEO-tool Semrush laat zien wat de top 5 zoekwoorden zijn voor lasercentra.

5-belangrijke-zoekwoorden-lasercentra

Uit bovenstaande afbeelding kunnen we opmaken dat het maandelijks zoekvolume op de zoekwoorden ‘tattoo laseren’ maar liefst 1600 is. Dat wil zeggen dat er maandelijks gemiddeld 1600 mensen zoeken op de dienst tattoo laseren. Verwerk je goed scorende woorden niet in de online content, dan is dat een gemiste kans. In potentie kun je namelijk relevante content creëren voor 1600 klanten. Neem je de andere zoekwoorden mee in de berekening, dan zou je 5690 potentiële klanten kunnen bereiken.

Wij namen nu slechts 5 zoekwoorden als voorbeeld. In werkelijkheid zijn er veel meer onderwerpen waar je als laserkliniek online op kunt scoren. Dit zijn de onderwerpen waar je doelgroep naar op zoek is. Hoe meer je op Google op de voorgrond treedt, hoe eerder mensen jouw website vinden wanneer ze overwegen hun tattoo weg te laten laseren. In feite doen je dan hetzelfde als fysieke winkels: je stalt je waar uit, maar dan in jouw online etalage: je website.

 

Voordelen van samenwerking met Search Signals

Wij zijn als online marketing bureau zijnde jouw oren en ogen. Moeiteloos pikken we trends en veranderingen op binnen de online marketing en integreren deze in een onlinestrategie voor jouw bedrijf. Een samenwerking met Search Signals levert je de volgende voordelen op

  • Meer groei
  • 7 + jaar vakkennis
  • Creatieve en commerciële advertenties
  • Meer online verkeer
  • Geoptimaliseerde zoekmachinevriendelijke content

 

Veel gebruikte zoekwoorden door laserklinieken

Er bestaan veel laserklinieken. Dit zijn niet per se lasercentra die het goed voor elkaar hebben- online content buiten beschouwing gelaten. Sommige lasercentra werken met lasersystemen die verouderd zijn of van inferieure kwaliteit. Met de beste wil van de wereld kun je daar weinig aan veranderen. Ons devies: voorzie de eigen website in elk geval van degelijke content om de kwaliteit van jouw diensten in het licht te zetten. En wel met relevante content. Content waar je doelgroep behoefte aan heeft. Aangezien er veel laserklinieken bestaan, is het een must om online je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Pak die online kans en presenteer je website met content voorzien van de juiste zoekwoorden.

We noemden eerder al een aantal zoekwoorden die interessant zijn voor lasercentra.  Door naar het maandelijkse zoekvolume te kijken, kun je zien hoeveel behoefte er aan informatie is. Met behulp van verschillende tools is het mogelijk om een helder inzicht te krijgen in het maandelijkse zoekvolume van zoekwoorden. Als voorbeeld laten we de 25 belangrijke zoekwoorden zien die we hebben gevonden binnen de laserbranche + het maandelijkse zoekvolume:

top-25-zoekwoorden-lasercentra

 

Hoe scoort de top 30 lasercentra?

Het is je vergeven als je direct naar de best scorende top 30 van beste online presterende laserklinieken wilde scrollen. We begrijpen dat je wilt weten of je erbij zit. Zo niet, dan zullen de gegevens uit de onderstaande tabel wellicht tot nieuwe inzichten leiden. Om de top 30 te bepalen, keken wij als basis voor dit sub onderzoek naar de 25 zeer interessante en belangrijke zoekwoorden binnen de laserbranche. Wij hielden rekening met het aantal keer dat de veel gezochte zoekwoorden op verschillende websites van lasercentra voorkwamen. Dit heeft geleid tot onderstaande tabel waaruit wij heel wat interessante inzichten kregen.

top-30-lasercentra-tabel
* Slim bedachte domeinnaam wat onderdeel is van Cosmetique Totale. Dit verklaart waarom er niet op merknaam wordt gezocht voor deze website. Immers is laser ontharen ook een regulier gezochte zoekterm.

 

We horen je denken: wat moet ik precies met deze informatie? Wel nu, laten we beginnen met het uitleggen van de belangrijkste termen uit bovenstaande tabel.

  • Traffic score

Traffic is van essentiële waarde voor elk bedrijf met een website, want zonder traffic kan niemand je website vinden. De traffic score in deze tabel indiceert hoe vaak er maandelijks organisch naar zoekwoorden wordt gezocht waar bedrijven op scoren.

  • % Merknaam zoekwoorden

Deze term geeft het percentage weer van het verkeer naar een geanalyseerd domein met trefwoorden die merknaam gerelateerd zijn.  ‘Online marketingbureau Search Signals’ kan een zoekopdracht binnen Google.nl zijn waarbij Search Signals een merknaam gerelateerd trefwoord is.

  • % Niet- merknaam zoekwoorden

Deze term kijkt naar niet-merk gebonden organische trefwoorden binnen het geanalyseerde domein.

 

Welke laserkliniek scoort het beste?

Op basis van de tabel waar we de top 30 online best presterende laserklinieken analyseerden, kunnen we verschillende conclusies trekken.

 

3 grote uitschieters

Als eerste kijken we naar de 3 grote uitschieters. Deze laserklinieken krijgen van ons het predicaat ‘uitschieter’ omdat de trafficscore bovengemiddeld hoog is. Het gaat hier om:

  • Kliniekveldhoven.nl
  • Bergmanclicics.nl
  • Velthuiskliniek.nl

De gemiddelde trafficscore van de laserklinieken in bovenstaande tabel – de hoge en lage uitschieters, vanwege traffic excessen buiten beschouwing gelaten –   is ~ 7,7 K.

 

Hoe komt het dat kliniekveldhoven.nl, bergmanclinics.nl en velthuiskliniek.nl beter scoren?

Wat zal de reden zijn dat bovenstaande klinieken een hoge traffic score hebben, ver boven het gemiddelde? Dit is te wijten aan verschillende oorzaken.

 

Aanbieden van verschillende diensten

Zo kan een hoge traffic score liggen aan dat klinieken als bergmanclinics.nl ook andere diensten aanbieden. Zie onderstaande tabel. Duidelijk wordt dat bergmanclinics.nl ook andere diensten aanbiedt dan enkel laserbehandelingen. Deze diensten zijn tegelijkertijd ook zoekwoorden. Denk aan zoekwoorden als borstvergroting of ooglidcorrectie.

bergman-clinics

 

Scoren op branded zoekwoorden

Een andere reden voor een betere traffic score is het feit dat het gemakkelijk scoren is op merknaam voor grote klinieken. De kliniek is bekend en mensen in de wijde omgeving zoeken vanuit gemak soms liever op een vertrouwde naam. Liever dan dat zij grondig research moeten doen naar de beste behandeling voor hun probleem. Een grote kliniek heeft immers vakmensen in dienst en wekt vertrouwen.

Toch is het interessant om ook op niet merknaamgeoriënteerde woorden te scoren. Ook wanneer je een groot bedrijf bent. Kliniekveldhoven.nl en velthuiskliniek.nl hebben dit goed begrepen.

kliniekveldhoven-velthuiskliniek

 

Scoren op non-branded zoekwoorden

De reden waarom het slim is om ook op non-branded, ofwel op niet merknaamgeoriënteerde woorden, te scoren is, omdat je dankzij deze vaak gezochte zoekwoorden je bereik kunt vergroten en zorgt voor meer klantenaanwas Dat is precies wat bovenstaande klinieken doen. Dankzij het integreren van vaak gezochte termen, trekken zij meer specifieke bezoekers naar de website toe. Dit leidt uiteindelijk tot meer kwalitatieve leads en verklaart de hoge traffic score.

 

Lokaal scoren

Wanneer iemand op zoek is naar een product of dienst, wordt er vaak gezocht naar een dichtstbijzijnde oplossing. Speel hier als kliniek op in en geef je bezoekers een lokale oplossing in de vorm van een zoekwoord – waar veel volume inzit – met een combinatie. Denk aan lip fillers + utrecht:

zoekwoord-lokaal-voorbeeld

Bovenstaand screenshot is een resultaat van een dienst + locatie van Velthuiskliniek.nl.

 

Wat verder opvalt aan de traffic-tabel

Wat ook opvalt is dat laserklinieken met de meeste locaties ook vaak de meeste online traffic opleveren. Vreemd is dit niet. De doelgroep van deze klinieken woont verspreid over Nederland en zal dus ook op Google op zoek gaan naar laserbehandelingen in de buurt. Hoe meer locaties, hoe hoger de kans dat die ene persoon die een behandeling zoekt, je online tegenkomt. Een goed voorbeeld van klinieken met veel locaties én veel traffic zijn:

  • Bergmanclinics.nl
  • Dermaclinic.nl
  • Dehuidkliniek.nl

 

Diensten + Branded zoekwoorden

Een andere reden voor deze uitschieters in trafficscore kan liggen aan de hoeveelheid diensten die wordt aangeboden enerzijds en de merknaam gerelateerde zoekwoorden anderzijds.

 

Hoe doet bergmancinics.nl het?

Laten we even inzoomen. Bergmanclinics.nl scoort goed op merknaam zoekwoorden en ogen laseren + de locatie waar de klinieken gevestigd zijn.

bergman-clinics-ooglaseren

 

Non-branded zoekwoorden

Toch zijn er laserklinieken die aanzienlijk goed scoren, zonder dat zij veel locaties hebben. Dit zijn de zogenoemde hoogvliegers. Laserklinieken met een hoge traffic die niet kunnen terugvallen op een potentiële doelgroep in heel Nederland. Deze klinieken moeten het dus puur hebben van strategische keuzes om zo de bezoekersaantallen op de website en in de kliniek op peil te houden. Eén van de manieren waarop zij dit doen is door niet merknaam gerelateerd te scoren. Zij focussen zich juist op diensten om hun lokale omgeving zoveel mogelijk te kunnen aanspreken. Apollobeauty.nl is hier een voorbeeld van.

 

Hoe doet apollobeauty.nl het?

Een kliniek dat zich ook focust op diensten is apollobeauty.nl: een kliniek die behandelingen aanbiedt bij huidproblemen. Verstandig, hiermee mogen ze zich tot de top 30 van online best presterende laserklinieken noemen.

Opvallend is dat zij veel scoren op niet-merk gebonden organische trefwoorden. Zij zetten in plaats van hun merk, hun diensten op de voorgrond. Al dan niet in combinatie met locatie. Een gouden greep.

apollo-beauty-huid

Kijk je naar de resultaten hierboven, dan valt op dat de apollobeauty.nl zich voornamelijk richt op behandelingen die de huid doen verbeteren. Echter is dit niet terug te vinden in het navigatiemenu op de homepage.

Tip: licht de behandelingen uit in de navigatie op de website waar je je als kliniek vooral op richt en zorg dat dit een zoekwoord is waar een hoog zoekvolume op zit.

Een manier om meer focus te leggen op huidbehandelingen is om te spelen met de behoeftes van de klant. Zij willen een oplossing voor ‘donkere plekken op de huid’ of ‘pigmentvlekken verwijderen donkere huid’. Apollobeauty.nl zou goed doen aan een drop down menu creëren waarin bovenstaande behandelingen worden geïntegreerd. Dit leidt indirect tot meer traffic en direct tot een positieve gebruikerservaring van websitebezoekers. Mensen willen namelijk direct een oplossing voor een ‘probleem’. Je wilt toch ook niet minutenlang zoeken naar een sweater op een webshop, terwijl je ook in slechts 2 muisklikken vanaf de homepage de juiste pagina voor je kan hebben?

 

Hoe wordt een laserkliniek lokaal goed vindbaar?

Maar liefst 84% van de consumenten voert lokale zoekopdrachten uit.  Des te belangrijker als eigenaar van een laserkliniek met weinig vestigingen om lokaal vindbaar te zijn. Iemand uit Zeeland met de wens voor een ooglidcorrectie rijdt liever niet helemaal naar Amsterdam – je kunt namelijk niet in je eentje terugrijden na deze behandeling. Maar ook belangrijk: gemak dient de mens. Zorg daarom dat je lokaal opvalt. Hoe? Door een account aan te maken in Google Mijn Bedrijf en te zorgen dat deze optimaal is ingesteld.

 

Google Mijn Bedrijf instellen

Wanneer je zorgt dat Google Mijn Bedrijf compleet is, kan je potentiële doelgroep je kliniek in één oogopslag op Google zien, inclusief:

  • Bedrijfsgegevens: maak je Google Mijn Bedrijf compleet door contactgegevens toe te voegen. Voeg ook verschillende buttons toe, waardoor men direct de informatie vindt waarnaar zij op zoek zijn. Denk hierbij aan de button ‘bellen’ of ‘route’. Hiermee vergroot je de gebruiksvriendelijkheid van de Google Mijn Bedrijf.
  • Openingstijden: geef zo nauwkeurig aan wanneer de kliniek is geopend. Houd daarbij rekening met feestdagen en weekenden.
  • Afbeeldingen: een mooie toevoeging is de mogelijkheid om een foto toe te voegen. Zo kun je jouw toekomstige bezoekers een kijkje geven in de wereld van laseren.
  • Klantbeoordelingen: deze toevoeging mag een prominente plaats innemen op Google Mijn Bedrijf. Schroom niet om klanten te vragen om een review. Hoe meer positieve beoordelingen, hoe groter de kans dat Google je meer autoriteit toebedeeld.

 

Kies voor online marketing uitbesteden bij Search Signals. Wij gaan voor online groei, tijdwinst en efficiëntie!

Hoger scoren in Google: wat is de potentiële ROI?

Meer omzet behalen. Daar is het elke onderneming – groot of klein – om te doen. Zelfs wanneer het gaat om het uitvoeren van huid- en laserbehandelingen. Maar hoe zorg je precies dat jouw potentiële doelgroep juist jouw website bezoekt, en niet die van een ander?  Natuurlijk is er een mogelijkheid om budget uit te geven aan zoekmachine geoptimaliseerde advertenties. Een andere mogelijkheid die geen aanspraak doet op je budget is SEO – search engine optimization – of wel, geoptimaliseerde websitecontent door het integreren van niet-betaalde zoekresultaten om zo meer bezoekers te ontvangen.

Kans maken op meer klikken doe je wanneer je laserkliniek op de eerste zoekresultatenpagina van Google staat. Sta je in deze top 10, dan val je op. Zeker wanneer op positie 1,2 of 3 staat. Zorg er dus voor dat je een top-3 positie bemachtigd met zoveel mogelijk organische zoekwoorden en ontvang meer klikken. En we weten allemaal: hoe meer klikken, hoe meer bezoekers en leads. En daardoor wellicht ook meer klanten.

 

ROI Scenario: hoeveel omzet levert meer bezoekers op?

In onderstaand overzicht schetsen we een beeld van wat SEO-optimalisatie voor een website van een laserkliniek kan opleveren aan conversie. Daarbij houden we voor organisch verkeer de gemiddelde conversieratio aan van 2%. Kijken we naar verschillende behandelingen die lasercentra aanbieden, dan valt op dat de prijzen verschillend zijn. Om deze reden is het niet mogelijk om een exact ROI-model te schetsen, zonder dat we gegevens van een specifieke kliniek gebruiken.

Gaan we uit van de eerdergenoemde 2% conversieratio, dan zullen 500 extra bezoekers per maand leiden tot 10 leads. Bedenk wel dat de hoeveelheid leads niet correspondeert met het aantal klanten. We gaan ervan uit dat 1 op de 4 (25%) klant wordt. 10 leads zullen daarmee afgerond 3 nieuwe klanten kunnen opleveren. Wat zal de omzet dan zijn bij 500, 1000 of 2000 euro per maand bij twee verschillende behandelingen. Wij zochten het uit.

 

ROI-scenario bij extra behandelingen bikinilijn laseren
Afhankelijk van het type kliniek en de specifieke laser zijn er bij een behandeling als een bikinilijn laseren gemiddeld 10 behandelingen nodig a een bedrag van €180,-. Met 10 behandelingen zal dit een bedrag opleveren van €1800,-. Het ROI-scenario is dan als volgt:

ROI-scenario-bikinilijn-lasercentrum-500-bezoekers

ROI-scenario-bikinilijn-lasercentrum-1000-bezoekers

ROI-scenario-bikinilijn-lasercentrum-2000-bezoekers

 

ROI-scenario bij extra behandelingen pigmentvlekken verwijderen

Afhankelijk van het type kliniek en de specifieke laser zijn er bij een behandeling als een pigmentvlek verwijderen ongeveer 4 behandelingen nodig a een bedrag van €105,-. (voor 5 pigmentvlekken onder de 1cm.) Dit zal met 4 behandelingen €420,- opleveren. Het ROI-scenario is dan als volgt:

ROI-scenario-pigmentvlekken-lasercentrum-500-bezoekers

ROI-scenario-pigmentvlekken-lasercentrum-1000-bezoekers

ROI-scenario-pigmentvlekken-lasercentrum-2000-bezoekers

Meer klanten, betekent een hogere omzet. Maar, het is geen 1-op-1 verhouding. Blijf daarom investeren in de online aanwezigheid van je bedrijf. Gebruik je relevante zoekwoorden in de content op je website die ook nog eens een hoog zoekvolume hebben, dan wek je de aandacht van Google en daarmee ook van je toekomstige klanten. Zorg dat je opvalt en opgepikt wordt en verhoog je ROI aanzienlijk.

 

Wij kunnen jouw laserkliniek hoger laten ranken in Google

Optimaliseren van je digitale etalage? Doen we voor je. Kom eens langs voor een kopje koffie (thee of ranja mag ook) en praat met ons over je wensen voor je website. Wil je je focussen op SEO om meer traffic naar je website te leiden of heb je budget vrij die je aan Google Ads wilt besteden? Wij denken graag met je mee, zodat jij de juiste keuze maakt voor het traject dat bij je bedrijf past. Werk je met ons dan werken we samen aan:

  • Meer groei door meer leads voor jouw kliniek
  • Een toegankelijk maandcontract
  • Persoonlijk contact met all round team van SEO en SEA marketeers
  • Rapportages van werkzaamheden en resultaten

 

Op zoek naar een SEO tekstschrijver, SEO expert en SEA specialist? Profiteer van Search Signals. Onze online marketeers zijn specialist in SEO en SEA.