Goede marketingcampagnes te over. Helaas bestaan er ook een paar missers? Sterker nog, niet alle campagne ideeën hadden uitgevoerd moeten worden. Veelgemaakte fouten binnen de online marketing worden gemaakt door concurrerende campagnes te negeren en de doelgroep niet voldoende te analyseren. Leer van veelgemaakte blunders binnen online campagnes.
Succesvolle online campagnes kunnen tot meer omzet, meer leads of naamsbekendheid leiden. Maar je grijpt mis wanneer je zonder goede strategie of een krachtig marketingplan de markt betreedt. Het kan zelfs leiden tot het afremmen van de bedrijfsgang. Zonde! Wij duiken in op de do’s en dont’s van online campagne voeren. Zo levert je online campagne je echt wat op.
In de online marketing zijn er tal van kansen om een succesvolle online campagne op te zetten. Dit kan middels verschillende discipline. Denk aan:
- Zoekmachine optimalisatie
- Zoekmachine adverteren
- Content marketing
- Social media campagnes
- E-mailmarketing
We gaan de disciplines binnen de online marketing stuk voor stuk langs.
Zoekmachine optimalisatie vooraf aan de online campagne
Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO is een toverwoord binnen een online campagne. Zet jij SEO goed in, dan help je je organisatie bij het online vindbaar maken van de website in Google. De vindbaarheid hangt af van factoren als de gebruiksvriendelijkheid van de website, krachtige SEO content en de online relevantie van de website.
Do’s: succesvolle online campagne met SEO
Campagne ideeën zijn op het gebied van SEO pas succesvol wanneer er voor deze online campagne rekening wordt gehouden met:
- Relevante zoekwoorden: gebruik voor de content zoekwoorden waar een hoog zoekvolume opzit. Zo raakt de bezoeker getriggerd. Immers biedt jij aan waar je doelgroep naar op zoek is.
- Headings & meta tags: de content is pas geslaagd wanneer je je tekst afmaakt met meta tags die aansluiten op je zoekwoorden. Dit geldt ook voor de toevoeging van headings (H1 & H2 koppen) aan de websitepagina. Doe je dit juist, dan verleidt je de lezer om naar jouw website te navigeren.
- Afbeeldingen: wanneer je afbeeldingen gebruikt, zorg dan dat deze de content ondersteunen. Zorg daarnaast de afbeeldingen zijn geoptimaliseerd.
- Een goed werkende website: zorg voor een optimale laadtijd van je website, een logische linkstructuur en een FAQ om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Zo verhoog je de domeinwaarde van je website.
- Externe verwijzingen: door aan te sturen op een maandelijkse toename van externe én betrouwbare verwijzingen, zorg jij dat je website een hogere autoriteitswaarde krijgt.
Dont’s: onsuccesvolle online campagne met SEO
We kunnen hier kort over zijn. Een online campagne zal geen succes worden wanneer je weinig tot niet inzet op optimalisatietechnieken. Voor een geslaagde campagne ben je afhankelijk van de zoekmachine. Ofwel Google. De zoekmachine kan ons maken of kraken. Campagne ideeën waarbij je optimalisatietechnieken buiten beschouwing laat, zullen dus weinig waarmaken. Zorg dus dat je zoekwoorden in de tekst integreert. En wel zo dat de tekst goed leesbaar blijft. Van keyword stuffing wordt niemand gelukkig. Google straft je daar zelfs voor af. Liever zeker weten dat de tekst op je landingspagina aankomt? Laat dan je SEO-teksten schrijven. Die weet jouw doelgroep te verleiden, boeien én binden. Klinkt aantrekkelijk, niet?
Advertentie optimalisatie
Een ideale combinatie voor succesvolle online campagne is het gebruik van SEO en SEA. Ofwel onbetaalde advertising en betaalde advertising. Met SEA zorg je ervoor dat je je bedrijf hoog in de ranking plaatst. Dit is wél afhankelijk van het budget dat je uitgeeft aan SEA. Het is een illusie om te denken dat hoe meer je betaald, hoe succesvoller je campagne wordt. Het gaat voornamelijk om de instellingen van je campagne in Google Ads. Wil je zeker weten dat deze goed staan voor een optimale werking van je online campagne? Ons online marketingbureau heeft 7+ jaar ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes met de inzet van SEO én SEA.
Do’s: succesvolle online campagne met SEA
We noemden het al even. Een succesvolle online campagne hangt niet alleen af van je budget, maar vooral van je instellingen binnen Google Ads. Ook nu maak je gebruik van relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume in je advertentieteksten. De inzet van SEA zorgt voor een direct resultaat met als logisch gevolg dat je je omzet blijft stijgen. Je online campagne werpt natuurlijk wel pas zijn vruchten af wanneer je online campagne aansluit op de belevingswereld of zoekopdracht van je beoogde doelgroep. Weet je doelgroep te raken met tien tips voor het maken van sterke advertentie teksten en een dito landingspagina.
Een effectief online marketingmiddel om specifieke doelgroepen aan je te binden is door gebruikt te maken van advertentievormen die passen bij de doelgroep. Denk aan:
- Google Shopping: voor iemand met een behoefte aan een ‘roze sjaal en muts meisje’. Verkoop jij dit specifieke product? Zorg dan dat je je advertentie optimaliseert op deze zoekwoorden.
- Tekstadvertenties: deze manier van adverteren is een ideaal middel om een groot publiek te treffen en de naamsbekendheid van je merk te vergroten.
Een rendabele campagne bereik je door actief in te zetten op een campagne die past bij je doelgroep en hun behoeften.
Dont’s: onsuccesvolle online campagne met SEA
SEA inzetten voor je bedrijf lijkt zo eenvoudig. Een online campagne kan succesvol uitgerold worden door juist gebruik te maken van SEA-technieken. Met Google Ads kies je de juiste doelgroep, formuleer je je boodschap, tag je de juiste zoekwoorden en vink je aan welke campagne je wilt draaien. Een kind kan de was doen. Toch?
Helaas kan het soms met beeld- als met tekstadvertenties faliekant misgaan. Denk aan een nieuwsbericht over het exploderen van een mobiel met verstrekkende gevolgen voor de telefoongebruiker. Wanneer hiernaast een displaycampagne van een mobiel opduikt, kan dit zorgen voor gezichtsverlies van je merk. Voorkom dit soort pijnlijke fouten en zorg ervoor dat je in je online campagne altijd rekening houdt met uitsluitingen. Dit geldt niet alleen voor zoekwoorden, maar zeker ook plaatsingen. Een andere pijnlijke fout is de advertentie voor varkensgehakt, pal onder de kop waarin wordt gesuggereerd dat een kind gehandicapt raakte door het eten van een vervuilde hamburger.
Maak gebruik van een SEA-specialist om dit soort blunders te vermijden.
Content marketing
Marketing campagne ideeën kunnen prima in een advertentie worden gegoten. Sterker nog, een goede contentstrategie is de basis voor elke geslaagde campagne. Zit dit snor, dan sluit jouw content perfect aan op de consument. In welke fase deze zich ook bevindt.
Do’s: succesvolle content marketing voorbeelden
Een betere vindbaarheid creëer je door het realiseren van relevante, informatieve en amuserende content. Content die zowel Google als de doelgroep aanspreekt. Goede content marketing voorbeelden richten zich op de volgende punten:
- Sterke USP’s
- Content met waarde
- Opvallende content
- Merkvertrouwen
Optimaliseer de content van je landingspagina’s door rekening te houden met hiërarchie. Dit doet Google ook. Zorg dat je websitepagina’s inricht met relevante headings en tussenkoppen waarin je de belangrijkste zoekwoorden in verwerkt. Doe je dit juist, dan kan zowel Google als de gebruiker gemakkelijk door de website navigeren.
Dont’s: onsuccesvolle content marketing voorbeelden
Zonder jouw informatie zal de gebruiker nog altijd in het duister tasten. Zorg altijd dat de boodschap in de content onmisbaar is. Zowel op informatief vlak als op ethisch vlak. Content is aantrekkelijk wanneer deze content daadwerkelijk een behoefte van de consument bevredigd. Haak op deze behoefte in door jouw USP’s voor de gebruiker noodzakelijk te maken en door merkvertrouwen uit te stralen – licht je unieke producten uit met succesverhalen of ratings.
E-mailmarketing en social media campagne
Groot publiek bereik je door e-mailmarketing in te zetten. In een eerdere fase – bij het aanvinken van de nieuwsbriefbutton bij aankoop van een product – gaf de consument aan geïnteresseerd te zijn in je merk. Haak hierop in door hen persoonlijk aan te schrijven met een nieuwsbrief. Let wel op dat je niet elke dag een nieuwsbrief deelt.
Een social media campagne is succesvol wanneer je inspeelt op sentiment. Denk aan een feelgood product of een kijkje in de keuken. Lezers zijn sneller geacht jouw boodschap te delen wanneer hun imago ten goede komt. Zorg dus dat je emotionele posts plaats voor meer shares. Koppel je landingspagina van je social media campagne aan je bericht. Social media leent zich niet voor ellenlange teksten. Wel voor:
- Aantrekkelijke beelden
- Korte, in het oog springende berichten
Hulp nodig met je online campagne?
Online marketing is dé mooiste troef voor het creëren van naamsbekendheid of het lanceren van een nieuw product of dienst. Wat kan jij inzetten voor je online campagnes? Kom even praten aan de koffietafel. Wil je verder of blijven staan waar je nu bent? Wij onderzoeken jouw online marketing potentie en richten een ideale campagne voor je in. In voor meer leads? De koffie wordt gezet!