Het is welbekend dat Google meer dan 200+ ranking factoren heeft. Een aantal zijn bekend, veel zijn onbekend. Een veel voorkomende vraag is of de overstap van HTTP naar HTTPS een ranking factor is voor Google. In 2014 heeft Google hier antwoord op gegeven. Ja, een HTTPS website is een ranking factor van Google. Weliswaar een kleine, maar het kan zeker een positief effect hebben op de rankings van een website. Google vindt het namelijk belangrijk dat bezoekers in een veilige omgeving kunnen browsen. Dit is de voornaamste reden van Google geweest om van HTTPS een ranking factor te maken.
Een HTTPS website zorgt voor hogere rankings
Google heeft dus aangekondigd dat de overstap van HTTP naar HTTPS voor een kleine ranking boost zal zorgen. Daarbij hebben zij aangegeven dat een HTTPS website een heel kleine ranking factor is. Zo’n 1% van alle zoekopdrachten op moment van invoering ziet hier een effect van. Maar ze gaven toen al aan dat dit over de jaren waarschijnlijk versterkt zal worden, dus vandaag de dag zullen veel meer zoekopdrachten hier het resultaat van zien. Uiteraard moet je een HTTPS migratie wel goed uitvoeren, anders kan dit mindere gevolgen hebben voor je website. Veel voorkomende fouten zijn bijvoorbeeld:
- Verkeerde certificaat gekozen
- Verkeerde redirect van oude URL’s naar nieuwe URL’s
- HTTPS website wordt geblokkeerd in het robots.txt
Zorg daarom dat je het proces goed monitort en dat er niets fout gaat.
Meer vragen + antwoorden omtrent het HTTPS topic
Hieronder lees je nog een aantal veelgestelde vragen + antwoorden omtrent HTTPS websites: