Sinds de integratie met Google Analytics is het veel makkelijker om remarketing list for search ads (RLSA) doelgroepen aan te maken. Bij remarketing denken veel mensen vaak aan de banners die je ellenlang achtervolgen. In tegenstelling tot banners spitst RLSA zich toe op remarketing met behulp van tekstadvertenties in het zoeknetwerk van Google. Iedereen is overtuigd van de toegevoegde waarde van het opnieuw targeten van een bezoeker die al op je website is geweest. Desondanks maken veel bedrijven nog niet gebruik van de volledige potentie van RLSA. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende RLSA doelgroepen die je kan gebruiken voor e-commerce.
Dit artikel is reeds gepubliceerd op Emerce.nl.
Korte uitleg: wat is RLSA?
In Google Analytics & Google Adwords is het mogelijk om de bezoekers van je website te labelen in doelgroepen. Deze doelgroepen kan je zelf creëren. Standaard wordt de doelgroep ‘alle gebruikers’ aangemaakt. Een van de voordelen van RLSA is dat je een specifieke bodaanpassing kan toekennen aan een doelgroep. Praktisch gezien betekent dit dat je je bod op een bepaald zoekwoord met percentage X verhoogt als de bezoeker voldoet aan de voorwaarden van de doelgroep. Naast een specifieke bodaanpassing is het ook mogelijk om een tekstadvertentie specifiek te richten op bezoekers die voldoen aan de voorwaarden van een RLSA doelgroep.
Met RLSA advertenties kan je dus een specifieke bodaanpassing toevoegen op een label (RLSA doelgroep) die voor jou interessant is. Daarnaast kan je meer relevante advertenties creëren en het Adwords budget efficiënter inzetten. Kortom: een zeer waardevolle toevoegen op je Adwords strategie. In dit artikel gaan we dieper in op verschillende doelgroeplijsten die je kan toepassen voor e-commerce. Hier lees je meer over het instellen van RLSA doelgroepen en het verschillen tussen ‘alleen bieden’ en ‘targeten en bieden’.
#1 bezoekers van winkelmand pagina
Het liefst wil je dat iedereen die de winkelmand pagina bereikt ook daadwerkelijk overgaat tot een aankoop. In de praktijk blijkt dat veel mensen die de winkelmand pagina hebben bezocht uiteindelijk toch afhaken. Bezoekers die een winkelmand pagina bezoeken, tonen desondanks wel een hoge mate van interesse voor je producten.
Gezien de commerciële waarde van de bezoekers van een winkelmand pagina, is het dus een slimme zet om deze bezoekers te ‘labelen’ en hier een bodaanpassing aan toe te kennen. Dit doe je als volgt:
Vervolgens zoek je op de website naar de URL van de winkelmand en voeg je dit hier toe:
Logischerwijs kan je dit doen voor meerdere pagina’s binnen je website. Stel je wil hoger bieden op een bepaalde product- of subcategorie dan kan je deze pagina’s ook toevoegen in een doelgroep.
#2 bezoekers die meer besteden dan gemiddelde transactiewaarde
Voor webshops met een gevarieerd productaanbod is het een interessant idee om meer te bieden als je weet dat een bezoeker qua besteding hoger zit dan de gemiddelde transactiewaarde. Dit werkt met name als je een groot assortiment hebt.
Wil je dit ook instellen? Kies bij opbrengst voor ‘per sessie’ en ‘>’ en vul bij het bedrag de gemiddelde transactiewaarde in:
#3 bezoekers van campagne X targeten met een specifieke tekstadvertentie
Je kan ook bezoekers van een of meerder verkeersbronnen opnieuw targeten met een op maat gemaakte tekstadvertentie. Als voorbeeld gebruiken we een webshop die verf en behang verkoopt. Stel je komt er achter dat de doelgroep veel vragen heeft omtrent kleuren, trends, praktische vragen (how to’s / do it yourself), etc. Je maakt de keuze om deze content via Facebook advertenties te promoten richting de doelgroep. Vervolgens wil je dezelfde doelgroep voorzien van een specifieke tekstadvertentie als ze in Google verder gaan (informatieve of commerciële zoekintentie). Dit doe je als volgt:
Met een op maat gemaakte tekstadvertentie kan je de doelgroep meer sturen richting een aankoopbeslissing of verder aan je binden. Maak hiervoor een nieuwe Adwords campagne en kies voor de optie ‘targeten en bieden’, zodat je deze advertentie alleen toont aan deze specifieke doelgroep.
p.s. gebruik wel UTM tagging voor de Facebook campagne.
#4 bezoekers met x aantal bezoeken van de website
Bezoeker die de website een x aantal keer hebben bezocht, kunnen ook een waardevolle toevoeging zijn op je Adwords campagne. In Google Analytics kan je bij de ‘multi-channel trechters’ zien hoeveel interacties er nodig zijn voor een bezoeker converteert.
Voor een website die vliegtickets verkoopt, kan het zijn dat een bezoeker de website X aantal keer bezoekt voor er wordt overgegaan tot een aankoop. Stel uit de data blijkt dat dit gemiddeld 5x is. Is het dan niet een goed idee om hier een bodaanpassing aan toe te kennen? In andere woorden, bezoekers die meer dan 5 keer de website bezoeken, hebben een hoge commerciële waarde.
Ga naar ‘voorwaarden’ en volg onderstaande stappen:
In bovenstaand voorbeeld is er gekozen voor bezoekers die de website meer dan 5 keer hebben bezocht EN nog niet zijn geconverteerd.
#5 keywords targeten die normaliter te duur zijn
Het komt geregeld voor dat een zoekwoord qua koopintentie relevantie is, maar vanwege de hoge klikprijs niet rendabel is om op te adverteren. Het liefst wil je natuurlijk blijven adverteren, maar hoe pak je dit aan? De oplossing is om deze zoekwoorden alleen te targeten in combinatie met een of meerdere doelgroepen. In dit geval kies je bij targetinstelling niet voor ‘alleen bieden’, maar voor ‘targeten en bieden’. Vervolgens is het een kwestie van testen om te zien of de kosten per conversie nu wel rendabel zijn. Test het bijvoorbeeld met de eerder genoemde doelgroeplijsten of maak een nieuwe doelgroep met bezoekers die:
- … meer dan X aantal minuten op de website zijn geweest
- … een specifieke productcategorie op de website hebben bezocht
- … de website al een keer hebben bezocht
- … al een keer hebben geconverteerd
- … bepaalde micro conversies succesvol hebben afgerond
- … niet interessant zijn en je als doelgroep kan uitsluiten
Een doelgroep moet uit minimaal 1.000 cookies bestaan voor de lijst actief wordt. Daarnaast geldt dat alle bodaanpassingen uiteindelijk bij elkaar worden opgeteld, net zoals dat ook geldt voor de andere biedaanpassingen binnen Adwords.
Kijk naar de customer journey en maak een brug tussen informatieve zoekintenties en commerciële zoekintenties. Gebruik RLSA doelgroepen om je biedingen nog efficiënter in te zetten en relevante tekstadvertenties te koppelen aan specifieke doelgroepen!