E-commerce shops zijn altijd bezig om het meeste te halen uit de bezoekers die op hun website terecht komen. Sommige webshops zijn dag in dag uit bezig om de omzet te verhogen, helaas soms zonder succes. Veel webshops vragen zich dan af waardoor dit komt. Wij helpen je graag om hier een antwoord op te vinden. Het kan namelijk zomaar zijn dat deze veelvoorkomende e-commerce problemen jouw omzet afremmen.
Trekt de website wel genoeg bezoekers?
Een van de eerste vragen die je jezelf natuurlijk afvraagt is, trekt mijn website wel voldoende bezoekers? Met behulp van Google Analytics en Google Search Console kun je analyseren waar het meeste bezoek op binnenkomt en, misschien wel het belangrijkste, analyseren waar je bezoek misloopt. Misschien focus je wel teveel op de commerciële zoekwoorden waar de concurrentie immens groot is. Het is ook belangrijk om je te richten op de andere fases van het aankoopbeslissingsproces. Wij gebruiken hier het SEE-THINK-DO-CARE model voor om dit in kaart te brengen. Aan de hand van dit model kun je ontdekken waar je doelgroep zich bevindt. Zie hieronder een duidelijke uitleg van het SEE-THINK-DO-CARE model.
Als je de doelgroep in een vroeger stadium bereikt is de kans groot dat zij jou in de toekomst weer zullen vinden. De THINK fase is daarom ontzettend belangrijk voor e-commerce webshops. Veel bezoekers oriënteren zich eerst voordat zij een aankoop doen. Creëer hier content voor zodat je webshop zich onderscheidt van de concurrenten.
Probeer daarnaast ook te kijken naar andere verkoopkanalen. Kijk naast Google ook naar Bing Ads. Of misschien werken social media advertenties ontzettend goed voor jouw webshop. In de SEE en THINK fase is het ook ontzetten aantrekkelijk om op externe websites een blogartikel te plaatsen om op die manier relevant te worden voor jouw doelgroep.
Te weinig conversies
Als het niet aan de bezoekers ligt, dan is het belangrijk om eens te kijken naar het aantal conversies van jouw websites. Als het conversieratio heel laag zit (onder de 1%), dan is er een probleem. Bezoekers vinden je website wel, maar ze converteren niet. Kijk naar de mogelijkheden om de conversies van jouw webshop omhoog te krikken. Een aantal mogelijkheden kunnen zijn:
- Toon duidelijk de USP’s van jouw webshop, wat onderscheidt je van de concurrent?
- Probeer een korting aan te bieden, als iemand 20% korting kan krijgen is de kans groter dat ze overgaan tot aankoop.
- Zorg dat het bestelproces eenvoudig is, een te lang bestelproces kan ervoor zorgen dat de bezoeker de website verlaat.
- Zorg dat de bezoeker zich vertrouwd voelt op jouw website, zorg bijvoorbeeld voor een thuiswinkelwaarborg certificaat.
- Bied de juiste customer experience aan te bieden die leidt tot een aankoop, zorg dat het design ervoor zorgt dat de bezoeker wordt verleidt tot een aankoop, denk hierbij aan visual cues.
En er zijn nog veel meer mogelijkheden om de conversies te verhogen.
Het is ook interessant om te kijken naar de gegevens in Google Search Console en deze naast de Google Ads gegevens te leggen. Bekijk de zoekwoorden en vergelijk deze met elkaar. Komen de zoekwoorden overeen? En komt het conversiepercentage met elkaar overeen. Als je ziet dat er een groot verschil tussen Google Ads en de organische resultaten in Google Search Console is, dan is het belangrijk om te kijken naar de content op de pagina. Zorg dan ook altijd dat de content goed is afgestemd op de doelgroep.
Hoog aantal winkelmandverlaters
Het kan ook voorkomen dat bezoekers je website vinden, je producten interessant genoeg vinden om het in de winkelmand te plaatsen, maar toch de website verlaten. Dit zijn de winkelmandverlaters. Dit kan je controleren in Google Analytics. Hier kan je de data van de winkelmandverlaters zien en in welke stap ze zijn uitgestapt. Het kan verschillende redenen hebben waarom zij de website verlaten terwijl ze al op punt staan het product te bestellen:
- Zijn er genoeg betaalmogelijkheden? Bezoekers haken af als ze bijvoorbeeld niet via iDeal kunnen betalen.
- Vertrouwt de bezoeker je webshop? Is er een veilig betalen keurmerk en een thuiswinkelwaarborg certificaat?
- Zijn de concurrenten goedkoper? Veel bezoekers plaatsen een product in de winkelwagen zodat ze deze eenvoudig kunnen vergelijken met de concurrentie.
- Is het bestelproces te complex? Als de bezoeker een product wilt aanschaffen willen ze niet nog eens 10 minuten bezig zijn met het invullen van allemaal velden. Doorloop zelf je eigen bestelproces op verschillende apparaten en browsers. Bekijk hoe het werkt en wat er beter kan. Bekijk ook hoe je concurrenten dit aanpakken.
Het is ook mogelijk om een exit survey te doen met behulp van verschillende tools zoals Hotjar en Visual Website Optimizer. Hiermee kan je de bezoeker vragen waarom zij de website op dat moment verlaten. De antwoorden die je hierop krijgt kunnen zeer waardevol zijn.
De website is niet responsive
Google is overgestapt op de Mobile First Index. Dit hebben zij gedaan omdat het aantal mobiele gebruikers het aantal desktop gebruikers heeft ingehaald. De mobiele website is nu nog belangrijker geworden. De kans is dus groot dat veel bezoekers via de smartphone of tablet de website bezoekt. Als jouw website niet responsive is, dan verlaten de mobiele bezoekers jouw website heel snel.
Vroeger was de aanname snel gedaan dat het conversiepercentage op de smartphone en tablet achterbleef. Tegenwoordig is dit niet meer zo. De conversiepercentages zijn gegroeid bij websites die een mobielvriendelijke website hebben. Het is aangeraden om over te stappen op een responsive design. Dit houdt in dat de website automatisch mee schaalt met de resolutie van het apparaat waarop de website wordt bezocht. Een goede mobiele website kan niet alleen zorgen voor een verhoging in het conversiepercentage, maar heeft ook een invloed op de posities in de organische zoekresultaten.
Geen terugkerende bezoekers
Veel potentiële klanten bevinden zich vaak nog in de See- of Think-fase van het aankoopbeslissingsproces. Deze mensen vinden jouw website in deze fase, maar komen vervolgens niet terug om bij jou de aankoop te doen. Bekijk welke pagina’s bezoekers trekt en welke pagina’s een hoog bouncepercentage hebben en een laag gemiddelde tijd op de website. Bekijk wat je kunt verbeteren aan deze pagina’s om de bezoekers terug te laten komen op de website. Dit kan bijvoorbeeld een customer loyalty programma zijn. De bezoekers die zich aanmelden voor de nieuwsbrief krijgen 20% korting bij hun volgende aankoop of iets dergelijks. Als bezoeker op een informatief artikel binnekomen, probeer dan een commerciële prikkel toe te voegen op de pagina zodat zij ook weten dat ze bij jou terecht kunnen voor de aankoop van het product.
Het kan ook voorkomen dat bezoekers al eens een aankoop bij je hebben gedaan, maar vervolgens niet meer terugkomen om herhaalaankopen te doen. Er zijn verschillende best practices die je kunt toepassen om de bezoeker terug te laten komen voor een herhaalaankoop of een compleet nieuwe aankoop.
- Het gehele jaar gratis verzending voor de trouwe klanten
- Aanbiedingen en kortingen voor het bestaande klantenbestand
- Direct een kortingscode voor de volgende aankoop als zij iets bij je afnemen
- Zorg voor een goede service, veel websites zijn hier nog niet goed in. Goede online service is een belangrijke USP
- Om herhaalaankopen te stimuleren, blijf je producten verbeteren en promoot elk jaar een verbeterd product onder het bestaande klantenbestand
- Bied een mogelijkheid om gegevens te bewaren
Zo zijn er verschillende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat bezoekers terugkeren op de website.
Hulp nodig met jouw e-commerce problemen?
Heb je hulp nodig bij jouw e-commerce vraagstukken en wil je daarnaast hoger scoren in Google? Dan nodigen we je uit om contact met ons op te nemen. Wij kunnen je helpen met behalen van jouw omzetdoelstellingen door middel van een heldere strategie gericht op alle fases waarin de doelgroep zich bevindt. Vraag nu een gratis consult aan!