Maandag 15 juli was het dan eindelijk zo ver. We waren aanwezig op de 2019 editie van MozCon in Seattle. En het was fantastisch! Ieder jaar bezoeken we meerdere congressen in het binnen- en buitenland. Het mooie van een congres is dat je niet alleen nieuwe inspiratie op doet, maar je ook d.m.v. presentatie en gesprekken met vakgenoten door krijgt dat je op de goede weg zit. Tijdens dit congres – dat 3 dagen duurde – hebben we niet alleen een grote groep vakgenoten ontmoet, maar mochten we ons ook laten inspireren door een grote groep met fantastische sprekers. Denk aan bekende namen zoals Rand Fishkin, Wil Reynolds, Marie Haynes, Andy Crestodina en vele anderen.

Onderwerpen varieerden van het creëren van optimale content voor diverse doelgroepen, local SEO, reporting, link building, het optimaliseren van een optimaal online marketing team en nog veel meer. Van de in totaal 26 sessies lees je hieronder een samenvatting inclusief de bijbehorende slides.

1. Rand Fishkin — Web Search 2019: The Essential Data Marketers Need

> bekijk hier de presentatie van Rand Fishkin

Rand Fishkin heeft inmiddels met SparkToro een nieuwe uitdaging gevonden. De founder van Moz vertelde over de evolutie van media, met de uitspraak “This new thing is going to kill this old thing!” doelde hij op het feit dat men vaak denkt dat nieuwe technologieën ervoor zorgen dat oude technologieën niet meer worden gebruikt. Neem als voorbeeld mobile search & desktop search. De groei in mobile search heeft er niet voor gezorgd dat mensen niet meer gebruikmaken van een computer om online te zoeken. Hetzelfde geldt voor tv versus radio en tekstuele zoekopdrachten versus voice search. Hieronder lees je puntsgewijs een aantal belangrijke punten uit zijn presentatie.

Zero click decision tree - Mozcon 2019

“We need to make sure we’re not turning away from mediums just because they’re “old” and, instead, make sure our investments follow real behavior.”

  • Het aantal zoekopdrachten vanuit mobile searches (zoekopdrachten vanaf mobiele telefoons / tablets / etc.) is al jaren groter dan desktop searches. Het aantal uren dat we spenderen op digital devices is hierdoor toegenomen, dit heeft er echter niet voor gezorgd dat computers / laptops niet meer worden gebruikt tijdens de zoektocht naar producten / diensten. Sterker nog: Rand Fishkin vindt dat dit met name invloed heeft op onze vrije tijd “Mobile didn’t kill desktop, it just killed our free-time”.
  • Verwachting: 50% van alle zoekopdrachten zullen rond 2020 door spraak worden uitgevoerd (voice search)
  • De zoekresultaten bij voice search verschillen niet in vergelijking met de zoekopdrachten van mobiel of desktop
  • Op dit moment is het te vroeg om in te zetten op Voice SEO. Er is te weinig over bekend over hoe je hiervoor kan optimaliseren (meeste data komt van Amazon, Siri of Google = dit betrouwbaar?)
  • In 2016: voor elke klik op één betaalde advertentie (SEA) zijn er 26 organische klikken (SEO)
  • In 2019: voor elke klik op één betaalde advertentie (SEA) zijn er 11 organische klikken (SEO)
  • Het aantal zoekopdrachten waar niet wordt geklikt op een zoekresultaat (zero click searches) neemt toe. Google kan steeds beter antwoord geven, waardoor de bezoeker langer op Google blijft i.p.v. naar een website gaat.
  • De CTR van organische zoekresultaten is nog steeds hoog, wel is het een slimme zet om vanuit naamsbekendheid / branding perspectief antwoord te geven bij de ‘zero click searches’
  • In juni 2019 is Google de lijn van 50% ‘zero click searches’ voor het eerst voorbij gegaan. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten bestaan nu uit ‘zero click searches’

Als online marketing bureau blijven wij up-to-date. Door soortgelijke conferenties te volgen én door bijna dagelijks de nieuwste updates te lezen.

2. Ruth Burr – Human > Machine > Human: Understanding Human-Readable Quality Signals and Their Machine-Readable Equivalents

> bekijk hier de presentatie van Ruth Burr

Machine learning is al aardig op weg. Daarom is het een uitdaging om voor zowel bezoekers als de zoekmachines te optimaliseren. Het doel moet zijn om content te creëren dat van hoogwaardige kwaliteit is en daarnaast goed leesbaar is voor zowel bezoekers als de zoekmachines. Met de Google Natural Language API kan je zien hoe Google je content algoritmisch beoordeelt.

  • Laadtijd is een belangrijk aandachtspunt. Een website met een snelle laadtijd biedt een goede ervaring voor zowel de bezoekers als de zoekmachines
  • Door een vraag op een heldere, concrete en oplossingsgerichte manier te beantwoorden creëer je hoogwaardige content
  • Analyseer de zoekresultaten bij verschillende zoektermen. Zijn de zoekresultaten informatief of commercieel? Speel hier op in tijdens het optimaliseren van content
  • Google’s Quality Raters’ Guidelines zijn geschreven voor mensen en door mensen. Het is in zijn geheel niet een onderdeel van het algoritme, wel zullen bepaalde onderdelen door middel van een algoritme gemeten worden. In andere woorden, het helpt wel om het algoritme te trainen. SEO specialisten kunnen kijken welke punten algoritmisch te meten zijn en deze optimaliseren
  • Als je op expertniveau content wilt schrijven, laat het dan ook door een expert schrijven

3. Dana DiTomaso – Improved Reporting & Analytics Within Google Tools

> bekijk hier de presentatie van Dana DiTomaso

Volgens Dana DiTomaso moet de focus meer gaan liggen op het bieden van heldere rapportages dat bestaat uit een overzicht met de belangrijkste KPI’s. Een rapportage moet helder zijn en niet te veel inzoomen op detailniveau. In de praktijk komen we dit zelf ook vaak tegen dat onze opdrachtgevers bij een vorig internetbureau zeer onduidelijke rapportages ontvangen van veelal 5-10+ pagina’s met onsamenhangende data. Er is dan teveel vanuit vakjargon gedacht in plaats van aan wat het belangrijkste is voor de klant. Wij focussen ons dan ook het rapporteren van de belangrijkste data en (indien gewenst) verder aparte dashboards te maken voor verschillende rollen en doelstellingen van een bedrijf.

Dana DiTomaso - Mozcon 2019

Dana DiTomasso gebruikt Google Data Studios en is een expert op het gebied van Google Analytics.

  • Maak een logboek (bijvoorbeeld Excel / Google Drive) voor alle aanpassingen in Google Analytics
  • Gebruik Google Analytics in combinatie met Google Tag Manager en Google Data Studios (+ Google Drive)
  • Maak een rapportage niet te uitgebreid

4. Rob Bucci – Local Market Analytics: The Challenges and Opportunities

> bekijk hier de presentatie van Rob Bucci

De nieuwe kat van Rob Bucci zorgde ervoor dat iedereen weer voor de volle 100% geconcentreerd was op de presentatie.

Rob Bucci - Mozcon 2019

Rankings variëren per provincie, stad, postcode, etc. Voor bedrijven die landelijk actief zijn is het belangrijk om de posities van de zoekwoorden (rankings) ook op lokaal niveau goed bij te houden. Hierbij moet er niet alleen gekeken worden naar de rankings van de zoekresultaten maar ook die van de Google Mijn Bedrijf vermelding. Op deze manier kan je een optimale SEO strategie uitstippelen.

5. Ross Simmonds – Keywords Aren’t Enough: How to Uncover Content Ideas Worth Chasing

> bekijk hier de presentatie van Ross Simmonds

Deze presentatie is een van de hoogtepunten van de 1e dag. Ross Simonds vertelde over zijn Research – Rethink – Remix model. Een model waarbij je optimale content voor specifieke doelgroepen kan creëren. We moeten niet per sé meer, maar wel betere content creëren. Vaak gaat het mis bij het onderzoek. Er wordt niet goed genoeg onderzoek gedaan naar de doelgroepen en specifieke wensen / problemen. Met behulp van criteria is het vervolgens mogelijk om te bepalen met welke content je aan de slag gaat, denk aan criteria als:

  • Wat is de verwachte opbrengst in relatie tot de investering (ROI)?
  • Wat zijn de kosten / tijd voor het creëren van de content?
  • Hoe groot is de kans dat mensen de content gaan delen?
  • Is er sprake van een hoge concurrentie op een bepaald topic?

Mozcon 2019 - Ross Simmonds

Zelf maken we voor onze opdrachtgevers bij het uitstippelen van een content strategie ook gebruik van een soortgelijk model. Dit is erg handig, omdat je een indicatie krijgt van welke content topics het meest interessant zijn qua ROI.

6. Shannon McGuirk – How to Supercharge Link Building with a Digital PR Newsroom

> bekijk hier de presentatie van Shannon McGuirk

Shannon McGuirk vertelde ons meer over de kracht van reactieve content, geplande reactieve content en geplande editorial content. Ook hier is de focus op het begrijpen van doelgroepen benadrukt. Door de wensen / vragen te bundelen in visuele content en dit te ‘pushen’ via verschillende online kanalen en media is het mogelijk om niet alleen links te vergaren maar ook meer naamsbekendheid op te bouwen.

  • Je hebt een content ‘bibliotheek’ nodig -> hier bewaar je alle content die je nog niet hebt geplaatst
  • Werkt iets goed? update het dan ieder jaar of hanteer dezelfde strategie voor een ander topic
  • Maakt gebruik van verschillende hashtags op Twitter #JournoRequest, #PRRequest
  • Doet aan actieve benadering van pers / bloggers

7. Darren Shaw – From Zero to Local Ranking Hero

> bekijk hier de presentatie van Darren Shaw

Ook Darren Shaw benadrukte het belang van Local SEO.

  • De rankings verschillen niet alleen per stad/dorp maar ook per postcode
  • Het ‘service’ gedeelte in Google Mijn Bedrijf speelt geen invloed op de ranking van de Google Mijn Bedrijf vermelding
  • Monitor de reviews op je Google Mijn Bedrijf vermelding -> zorg voor een strategie

8. Russ Jones – Esse Quam Videri: When Faking it is Harder than Making It

> bekijk hier de presentatie van Russ Jones

Russ Jones - Mozcon 2019

De Latijnse uitspraak ‘Esse Quam Videri’ komt uit een essay van Cicero over vriendschap. Het betekent: beter zijn, dan schijnen of om te zijn, eerder dan te lijken. Russ Jones mocht de dag afsluiten. Zijn boodschap was dat we ons als online marketeers meer op bezoekers moeten focussen i.p.v. op hoe we Google om de tuin moeten leiden.

“Be the best answer. Don’t fake it. Be it.”

Dag 2 – Mozcon 2019

9. Heather Physioc – Building a Discoverability Powerhouse: Lessons From Merging an Organic, Paid, & Content Practice

> bekijk hier de presentatie van Heather Physioc

Heather Physioc mocht de dag aftrappen met een inspirerende presentatie over hoe we de online marketing teams meer met elkaar moeten integreren. Als het paid search team meer samenwerkt met het SEO team dan zorgt dat voor meer efficiëntie en het nastreven van een gezamenlijk doel. Zo vertelde over ze haar eigen team heeft gevormd en hoe ze bepaalde obstakels hebben overwonnen. Ze noemde de volgende voordelen:

  • Cross selling and upselling van diensten
  • Hogere schaalbaarheid en meer tijdwinst door verschillende disciplines die samenwerken
  • Het delen van kennis binnen een team wordt meer omarmd
  • Op basis van verschillende inzichten van diverse specialisten ontstaan nieuwe technologische kansen
  • Het team kan zich nog beter meten met andere concurrenten

“As individual teams we are experts, and as integrative practice we’re a powerhouse”

Tweet Heather

De tips van Heather zijn toepasbaar voor bedrijven met een kleine & grote bedrijfsomvang. Kijk welke tips je uit haar presentatie kan toepassen en test deze uit op de werkvloer. Wij zijn er al mee begonnen en we merken dat het niet alleen ten goede komt van de samenwerking, maar ook van de persoonlijke ontwikkeling. Ook profiteren onze klanten doordat we nu vanuit meerdere invalshoeken onze strategieën toetsen.

10. Mary Bowling – Brand Is King: How to Rule in the New Era of Local Search

> bekijk hier de presentatie van Mary Bowling

Het topic van Mary Bowling was local SEO. Rand Fishkin gaf op dag 1 al aan dat het aantal ‘zero click searches’ toeneemt. Mary Bowling borduurde hier verder op door, door aan te geven dat bedrijven met lokale vestigingen / lokale winkels zich meer moeten focussen op de lokale vindbaarheid. Dit is een gebied waar de concurrentie relatief lager ligt in vergelijking met een website dat opereert op landelijk niveau.

  • Google verschuift langzaam van een bedrijf dat je helpt met het vinden van antwoorden naar een bedrijf dat je helpt om iets voor je op te lossen (of je tot een actie te prikkelen)
  • Controleer je reputatie op het gebied van lokale vindbaarheid (bijv. reviews / vragen in Google Mijn Bedrijf)
  • Kijk of je afbeeldingen passen bij je gewenste identiteit. Bij de afbeeldingen kunnen potentiële klanten al een kijkje van je winkel of lokale vestiging bewonderen
  • Maak gebruik van Google Q&A

“Don’t just say you’re one of the best, you need to be one of the best.”

11. Casie Gillette – Making Memories: Creating Content People Remember

> bekijk hier de presentatie van Casie Gillette

Ook deze presentatie die inzoomde op het creëren en verbeteren van optimale content was erg interessant.

We zijn nog steeds te veel bezig met het maken van veel content (kwantiteit). De focus moet liggen op het creëren van content dat waarde toevoegt en de lezer daadwerkelijk helpt. Het is de taak van copywriters en online marketeers om content te creëren waar mensen om geven en wat aansluit op de interesses en uitdagingen. Om dit te doen noemde ze een model waar 4 punten centraal staan:

  1. Identificeren van behoeften
  2. Logisch redeneren
  3. Creatief zijn
  4. Een verhaal vertellen

Casie Gilette - Mozcon 2019

  • Met behulp van diverse tools kunnen we de wensen van de doelgroep beter in kaart brengen. Denk aan LinkedIn Analytics, Facebook, BuzzSumo, etc.
  • Het creëren van makkelijk leesbare content is lastig
  • Zorg dat je de oplossing bovenaan het artikel zet, zodat mensen die niet lang willen scrollen meteen weten wat ze moeten doen
  • Wees behulpzaam
  • Weg met stock foto’s! Creëer zelf visuele uitingen met behulp van (gratis) tools zoals Pixlr, Remove.bg, Snappa, Recordit.co, Giphy of Lumen5
  • Vertel een verhaal met afbeeldingen

12. Wil Reynolds – 20 Years in Search & I Don’t Trust My Gut or Google

> bekijk hier de presentatie van Wil Reynolds

Inmiddels ben ik bevoorrecht dat ik een presentatie van Wil Reynolds al 3x live heb mogen aanschouwen. Naar mijn mening is Wil Reynolds een van de beste sprekers ter wereld en weet hij je altijd te prikkelen. Ook tijdens MozCon was dit weer het geval. Hij begon zijn presentatie met aan te geven dat Google steeds meer pusht om met Google Ads in te zetten op automatische biedstrategieën en dat het naïef is om te denken dat Google hier zelf geen commerciële belangen heeft.

Met behulp van big data (het koppelen van o.a. Google Search Console data & Google Ads data met een BI tool) wist hij $ 97.000 te besparen in 52 minuten. Het probleem met een grote hoop met data is dat je er vaak op een te generieke manier naar kijkt. Focus je als online marketeer minder op de populaire best practices waar iedereen over blogt en kijk naar je eigen branche + website en analyseer / test wat er beter kan.

“Humans are naturally inclined to bring our own bias into decision-making, which is why data is so important. You can’t know everything. Let the data tell you what to do.”

Wil Reynolds - Tweet Mozcon 2019

13. Marie Haynes – Super-Practical Tips for Improving Your Site’s E-A-T

> bekijk hier de presentatie van Marie Haynes

Marie Haynes is bekend van haar kennis op het gebied van de Expertise, Authoritativeness and Trust update. Veel Your Money or Your Life (YMYL) hebben in de afgelopen 12-18 maanden last gehad van een daling of stijging in bezoekers. Denk bij YMYL aan websites die actief zijn in de financiële of gezondheidsbranche. Ook advocatuur of websites die schrijven omtrent wetgeving vallen onder YMYL. Hier vind je een handig artikel van Marie Haynes.

Marie Haynes - Mozcon 2019

Zelf hebben we al meerdere bedrijven geholpen die getroffen zijn door de ‘E-A-T update’. Met behulp van de presentatie van Marie Haynes hebben we toch weer een aantal nieuwe inzichten verkregen.

  • In totaal zijn er 16.000 quality raters (binnen het team van Google)
  • De Google Rating Guidelines zijn opgesteld voor het quality rater team
  • Gebruik het als een tekstboek met wat Google allemaal ziet en wilt

In de presentatie vind je meer praktische tips voor hoe je je website kan verbeteren op gebied van E-A-T.

14. Areej AbuAli – Fixing the Indexability Challenge: A Data-Based Framework

> bekijk hier de presentatie van Areej AbuAli

Areej AbuAli vertelde over een van haar klanten, een vacature bank website. In totaal hadden ze 2,5+ miljoen URL’s en Areej AbuAli wilde het aantal te crawlen en te indexeren pagina’s verkleinen. Uiteindelijk maakte ze een rapport met tientallen aanbevelingen die de opdrachtgever uiteindelijk niet oppakte. Tijdens haar presentatie zoomde ze in op hoe dit proces verliep en wat ze bij een volgende keer anders had gedaan.

15. Christi Olson – What Voice Means for Search Marketers: Top Findings from the 2019 Report

> bekijk hier de presentatie van Christi Olson

Christi Olson werkt bij Microsoft en presenteerde over voice search. In de meeste gevallen, leiden dit soort presentaties van Google of Microsoft vaak tot een reclameverhaal. Dus we waren erg benieuwd 😊.

De belangrijkste conclusies zijn dat steeds meer mensen voice search gebruiken. 69% van de mensen in Amerika hebben een digitale assistent. 75% van de huishoudens zal naar verwachting minimaal 1 smart speaker hebben voor 2020. Let op: de data betreft alleen het land Amerika.

Greg Gifford

16. Paul Shapiro – Redefining Technical SEO

> bekijk hier de presentatie van Paul Shapiro

Paul Shapiro is een expert op het gebied van technische SEO. Zijn visie is dat iedere SEO specialist moet beschikken over technische SEO kennis en het liefst ook de basisbeginselen van het coderen. Op deze pagina vind je diverse Python scripts die hij tijdens zijn presentatie bespreekt.

17. Dr. Pete Meyers – How Many Words Is a Question Worth?

> bekijk hier de presentatie van Dr. Pete Meyers

Dr Pete is een van de bekende gezichten van de Moz community. De zoekresultaten zijn constant in veranderingen. Zijn presentatie ging over hoe we de beste vragen kunnen stellen en hier vervolgens de beste antwoorden op geven. Tijdens de presentatie werden er ook veel praktijkvoorbeelden uitgelicht van hoe Google steeds beter is geworden in het geven van antwoorden en hoe online marketeers hier op in kunnen spelen.

  • In de afgelopen 12 maanden zijn het aantal zoekresultaten met ‘people also ask / mensen vraag ook’ explosief toegenomen
  • Zorg voor betrouwbare content waar alle vragen zo goed mogelijk worden beantwoord -> dit betekent niet dat je zoveel mogelijk woorden moet gebruiken
  • Focus je niet puur alleen op zoekvolume. In de praktijk kan een vraag / topic over veel meer zoekvolume bevatten dan dat diverse keyword research tools aangeven

Mensen vragen ook

Dag 3 – Mozcon 2019

18. Cindy Krum – Fraggles, Mobile-First Indexing, & the SERP of the Future

> bekijk hier de presentatie van Cindy Krum

Mensen zijn meer op zoek naar antwoorden dan naar website. Deze benadering moet voor een andere visie zorgen bij SEO specialisten. Google toont steeds met featured snippets en ‘people also ask’ in de zoekresultaten. Uit het onderzoek van dr. Pete Meyers bleek op dag 2 al dat dit aantal explosief is gestegen. Ook werd er dieper ingegaan op het aantal ‘zero click searches’ en hoe je hier als bedrijf op in kan spelen.

Cindy Krum - Mozcon 2019

19. Luke Carthy – Killer Ecommerce CRO and UX Wins Using A SEO Crawler

> bekijk hier de presentatie van Luke Carthy

Luke Carthy had de voorbeelden in zijn presentatie volledig gefocust op e-commerce. Custom extraction is een handige tool voor het vinden van kansen om je conversie te verbeteren. Zo maakte hij gebruik van de ‘Best Buy’ website om aan te tonen dat duizenden bezoekers uiteindelijk worden doorgestuurd naar een pagina zonder producten er op. Dit zijn gemiste kansen die je door middel van custom extraction kan opsporen. Gebruik hiervoor een tool als Screaming Frog, Sitebulb of Deepcrawl.

Een aantal voorbeelden van wat je met custom extraction kan doen:

  • productbeoordeling exporteren -> zijn er pagina’s zonder productbeoordelingen? Zo nee, is het de moeite waard om deze pagina’s te optimaliseren
  • productbeoordelingen van concurrenten scrapen -> wat voor beoordelingen hebben zij?
  • identificeren van de best verkochte en slechtst verkochte producten van concurrenten (first vs last items)

20. Andy Crestodina – Content, Rankings, and Lead Generation: A Breakdown of the 1% Content Strategy

> bekijk hier de presentatie van Andy Crestodina

Andy Crestodina van Orbit Media was de volgende spreker die een interessante presentatie omtrent het topic content gaf. Volgens Crestodina hebben bezoekers van blogartikelen over het algemeen geen commerciële intentie. Blogposts leveren indirect een bijdrage op het realiseren van meer leads, dit doordat blogartikelen links ontvangen en dit ten goede komt van de domeinkracht in het algemeen. In andere woorden, blogartikelen dienen dus als een manier om meer links van externe website naar je eigen website te verkrijgen. Door in dit artikel interne links naar je commerciële pagina te plaatsen geef je je commerciële pagina’s een boost.

  • Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit
  • Als je wilt dat je artikelen meer links ontvangen en/of gedeeld worden op social media -> zorg dan dat je investeert in gedegen onderzoek
  • Zoek naar uitspraken die niet worden onderbouwd met data en doe zelf opnieuw onderzoek inclusief data
  • Werk samen met influencers of andere experts, noem deze ook in je artikel
  • Update oudere content
  • Update tekstuele content naar visuals

Andy Crestodina - Mozcon 2019

21. Rob Ousbey – Running Your Own SEO Tests: Why It Matters & How to Do It Right

> bekijk hier de presentatie van Rob Ousbey

Volg niet automatisch het advies van alle online blogs die schrijven over ‘best practices’. Het kan per branche verschillen welke indicatoren belangrijk zijn om te optimaliseren. Test dit op SEO gebied door middel van A/B tests. Tegenwoordig is het niet meer zo dat Google bij de beoordeling van websites gebruikmaakt van een ‘one size fits all’ aanpak. In andere woorden, in de reisbranche kan het betekenen dat een bepaald element zoals een titel tag zwaarder meeweegt dan in vergelijking met de financiële branche.

  • Door middel van A/B testing is Rob Ousbey en zijn team er achter gekomen dat het totaal aantal inkomende links nog steeds een belangrijke factor is voor Google, met name bij de bovenste helft van de zoekresultaten op pagina 1
  • Een andere bevinding is dat Google bij generieke ‘head terms’ (zoekwoorden met een hoog zoekvolume) meer rekening houdt met de user experience

22. Greg Gifford – Dark Helmet’s Guide to Local Domination with Google Posts and Q&A

> bekijk hier de presentatie van Greg Gifford

De presentatie van Greg Gifford zag er oogstrelend uit. Houd je van films? Alleen dan al is het de moeite waard om zijn slides te bekijken. In totaal bevat zijn presentatie 62 afbeeldingen van films. Vergeet ook niet zijn laatste slide te bekijken waar alle films in chronologische volgorde worden getoond.

Greg Gifford gaf veel praktische tips over hoe je je Google Mijn Bedrijf pagina kan inrichten en wat het nut hier van is.

  • De afbeelding bij een Google Post moet 1200×900 zijn
  • Afbeeldingen bij Google Post worden verkleind en worden niet elke keer in hetzelfde formaat vertoond
  • Bij Google Posts kan je ook video’s uploaden
  • Bij Google Post kan je een call-to-action toevoegen
  • Gebruik UTM tracking, zodat je kan zien hoeveel mensen daadwerkelijk van Google Mijn Bedrijf komen
  • Bij 3 upvotes bij een Q&A vraag wordt de vraag vertoond in Google

Greg Gifford - presentatie

23. Emily Triplett Lentz – How to Audit for Inclusive Content

> bekijk hier de presentatie van Emily Triplett Lentz

Heb je wel eens woorden gebruikt in je content die een verkeerde indruk kunnen wekken? Emily Triplett Lentz vertelde hoe je je website kan filteren op bepaalde woorden, zodat je deze vervolgens kunt aanpassen om een eenduidige uitstraling richting de bezoeker te creëren.

  • Doe een audit voor je website om bepaalde zoekwoorden te ontdekken
  • Zoek bijvoorbeeld met Screaming Frog op woorden als blind, gek, doof, dom, gek, baas, stom, etc.
  • Creëer een style guide

24. Joelle Irvine – Image & Visual Search Optimization Opportunities

> bekijk hier de presentatie van Joelle Irvine

Deze presentatie was gericht op hoe je afbeeldingen kan optimaliseren en op visual search. Pinterest is op dit gebied erg gegroeid en is volgens Joelle Irvine een interessant medium om in de gaten te houden.

Pinterest

25. Joy Hawkins – Factors that Affect the Local Algorithm that Don’t Impact Organic

> bekijk hier de presentatie van Joy Hawkins

Joy Hawkins van het bedrijf Sterling Sky is een expert op het gebied van lokale vindbaarheid. Het blog van Sterling Sky is zeker een aanrader als je meer wilt weten over local seo. Net zoals de presentatie van Greg Gifford bevatte deze presentatie veel praktische tips.

26. Britney Muller – Featured Snippets: Essentials to Know & How to Target

> bekijk hier de presentatie van Britney Muller

Tot slot de laatste presentatie van de dag. Britney Muller is o.a. bekend van hoe ze 75% van de Moz.com website deïndexeerde om de domeinkracht en het crawlbudget van de website te optimaliseren. Ze is Senior SEO Scientist bij Moz en haar presentatie op MozCon ging over het targeten van featured snippets.

We zien steeds meer featured snippets in de zoekresultaten, dit aantal zal naar alle waarschijnlijkheid ook steeds meer groeien. Dit kan je als volgt doen:

  • Begrijpen welke zoekwoorden een bepaalde featured snippet triggeren op pagina’s waar je zelf op de 1e pagina op rankt
  • De intentie van iemand die zoekt beter begrijpen (commercieel/informatief/etc.)
  • Duidelijke antwoorden verschaffen
  • Samenvatting toevoegen bij populaire artikelen
  • Veelgestelde vragen beantwoorden
  • Schrijf kwalitatieve content voor mensen en niet voor zoekmachines
  • Leer van websites die al scoren met featured snippets en test zelf met onpage content aanpassingen

Ruth Burr - Britney Muller Tweet

Hieronder nog een aantal interessante tools / blogs die in deze presentatie zijn gebruikt:

Dat was MozCon 2019!

Onze trip naar Amerika was zeer geslaagd. We hebben kunnen sparren met vakgenoten van over de hele wereld en veel inspiratie opgedaan waarmee we onze klanten nog beter kunnen helpen. Bovendien is het ook goed om te horen, bijvoorbeeld door gesprekken met collega’s en de inhoud van de presentaties, dat we op de juiste weg zijn met onze focus op doelgroepen in plaats van zoekmachines en alle strategieën die hierbij horen. Natuurlijk is het belangrijk dat je pagina’s en content zichtbaar zijn, maar uiteindelijk zijn het mensen die overgaan tot een bestelling van een product of het afnemen van een dienst en niet een algoritme van Google.

Heb je naar aanleiding van dit blogartikel vragen? Laat dan een reactie achter, stuur ons een mailtje of bel naar 035-5448633.

Kies voor online marketing uitbesteden bij Search Signals. Wij kiezen voor een effectieve en winstgevende SEO en SEA aanpak!