Google verzamelt informatie van de hele wereld voor iedereen. Maar niet iedereen wil alle informatie verzamelen. We willen duidelijkheid en het liefst binnen één klik. Ook jouw klanten. Zorg ervoor dat je de klant een kwalitatieve zoekervaring biedt. Hoe? Gebruik SEO als startpunt voor een goede online marketing en verhoog hiermee je websiteautoriteit. Een hogere autoriteit zorgt voor meer zichtbaarheid én een volle winkelmand.

Jouw checklist voor een goede SEO-tekst

Wie hoog eindigt op Google, scoort. Vergroot je online vindbaarheid met sterke SEO-copy en leidt relevant verkeer naar je website. Lastig? Dat valt best mee. Met deze checklist kom je erachter wat een goede SEO tekst is en waar een SEO tekst aan moet voldoen.

 

> Gratis Consult

 

1. Voor wie schrijf je SEO-teksten?

Leg de focus op de bezoekers en Google loont vanzelf. Maar, staar je niet blind op zoekmachines. Want hoewel de term SEO anders doet vermoeden, schrijf je niet voor Google. Wél voor gebruikers van Google. Houd altijd je klant in gedachten voor het schrijven van SEO-copy. Alleen zo kan Google de beste resultaten tonen. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

  • Ga na wat het opleidingsniveau, geslacht, de leeftijd en de kennis is van de doelgroep
  • Houd in gedachten dat je klant een stap verder probeert te brengen in de customer journey
  • Schrijf bij voorkeur voor één klant
  • Maak de tekst zo persoonlijk mogelijk

2. Waar ligt de focus van je websitetekst?

Voordat je de hand legt aan de eerste teksten is het belangrijk dat je bedenkt wat je wilt bereiken met je website. Zorg dat je website en content gericht is op het doel van de klant. Enkele doelen kunnen zijn:

  • Een product of dienst kopen
  • Een offerte aanvragen
  • Aanmelden voor je nieuwsbrief
  • Een antwoord vinden

3. Doe onderzoek naar zoekwoorden

Mooi is dat. Schrijf je ijzersterke webteksten en niemand die ze ziet. Zonde van alle moeite! Je kunt nog zulke goede producten of diensten aanbieden, wanneer je concurrent makkelijker te vinden is, zal jouw potentiële klant voor je neus weggekaapt worden door aanbieders met hogere posities. Zet de zoekvragen van de doelgroep naar jouw hand en maak van jouw teksten een geoptimaliseerde variant. Zorg dat je product of dienst beter te vinden is met als resultaat meer leads. Hoe? Door zelf onderzoek te doen naar sterkte zoekwoorden of dit uit te laten voeren door een online marketingbureau.

Zonder objectieve data is je zoekwoordenonderzoek zinloos.

Gebruik daarom je branchekennis en verplaatst je in het hoofd van je droomklant om een lijst samen te stellen van zoekwoorden die je door zoekmachinetools als Semrush en Google Keyword Planner haalt. Zo ontvang je nieuwe zoekwoordsuggesties met bijbehorende data.

 

Maar, staar je hierbij niet blind op zoekvolumes. Soms is het verstandig een zoekwoord in je teksten op te nemen met een lager zoekvolume. Op deze termen zit namelijk weinig concurrentie. Door zoektoppers én zoekwoorden met een lager zoekvolume in teksten te integreren ben je je concurrenten een stapje voor.

 

4. Hoe SEO tekst schrijven?

Een SEO-tekst verschilt niet veel van een gewone tekst. Het meest belangrijk van elke tekst is het overbrengen van een boodschap. Doet dit niet in lange lappen tekst. Mensen willen vluchtig informatie tot zich nemen. Houd het leesbaar door gebruik te maken van witregels, korte zinnen en duidelijke (tussen) koppen waarin je zoekwoorden opneemt. Natuurlijk kun je ook je SEO-teksten laten schrijven.

 

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Hoe lang een SEO-tekst mag zijn, hangt helemaal af van de soort pagina die je schrijft en in hoeverre de consument informatie nodig heeft. Hanteer bij elke SEO-tekst de volgende richtlijnen voor je website:

  • Copy bovenin categoriepagina’s: 50-150 woorden
  • Tekst onderin categoriepagina’s: 300-1000 woorden. De grootte van de tekst is afhankelijk van het soort product of de dienst die je aanprijst. Gaat het om een algemene productpagina? Dan behoeft deze pagina wat minder uitleg. Gaat het om een wat complexer product – neem magnetische naambadges – dan zal de tekst wat langer zijn.
  • Productdetailpagina’s: 50-150 woorden

 

Waar moet een SEO-tekst aan voldoen?

Een SEO-tekst is pas goed wanneer je aan de cijfers kunt zien dat je inspanningen lonen. Maar verlies je niet in de techniek achter SEO. Houd rekening met de volgende punten bij het opstellen van sterke SEO-copy:

  • Een heldere boodschap en focus zoekwoord
    Maak een outline voor je artikel, maak gebruik van het focus zoekwoord en zorg dat je tekst oprolbaar is. Dat wil zeggen dat de klant zelfs met weglaten van alinea de boodschap eruit moet kunnen plukken.
  • Een goede positie van het focus zoekwoord in de copy
    Zorg ervoor dat het focus zoekwoord voorkomt in de opmaak van de pagina. Denk hierbij aan H1 en H2 koppen.
  • Optimaliseer de tekst door semantiek en synoniemen
    Te weinig zoekwoorden zorgt voor een lagere positie in de ranking, maar gebruik je het focus zoekwoord te vaak, dan kan Google dit zien als spamming. Google kan verbanden herkennen. Gebruik daarom synoniemen en geef Google een voorzetje door gebruik te maken van semantiek in je teksten – woorden die gepaard gaan met het hoofdonderwerp. Bij een brandweerauto denk je meteen aan: rood, ladder, brandweerman, brandslang etc.
  • Zorg voor een unieke tekst en meerwaarde voor de bezoeker

Een bezoeker komt op jouw website om antwoord te krijgen op een vraag of om een product of dienst aan te schaffen. Zorg ervoor dat de bezoeker krijgt waar hij naar op zoek is.

 

5. Testen en volhouden

Online marketingbureaus weten: SEO-copy schrijven is één, maar navolging geven aan deze lange termijnstrategie is geen koud kunstje. Zoekmachines zijn tech-giganten en verander

big data serie 5 schone data

en telkens van algoritme. Het gevolg? Je kunt van de een op andere dag genadeloos worden afgestraft op verkeerde SEO-tactieken en dalen in de ranking. Realiseer je dat het enkele weken tot maanden kan duren voordat je inspanningen zichtbaar zijn en dat je telkens moet bijsturen.

 

Wat wij voor je kunnen doen

Hoog in Google staan, gebeurt niet door een simpele knip met de vingers. Toch heerst er in de onlinemarketingwereld vaak ‘een grote stappen snel thuis’ strategie. Wij weten dat er talloze factoren van invloed zijn op het resultaat. Al zijn je inspanningen nog zo groot, door een verandering in het algoritme van Google kan het zijn dat je met lede ogen een daling in organische kliks aanziet. Gelukkig kunnen wij op tijd ingrijpen.

Ga nu in zee met een top notch SEO-consultant en blijf in het blikveld van jouw potentiële klant.

 

> Gratis Consult