Na 3 jaar was het dan eindelijk weer zover: SearchLove, hét congres voor elke SEO specialist. Met 17 presentaties van gevestigde namen in de wereld van SEO met uiteenlopende onderwerpen die er nu toe doen. De sprekers schenen licht op de nieuwste ontwikkelingen, van de nieuwe GA4 en de nieuwste Google update tot een potentiële nieuwe zoekmachine van Apple.
Heb je het congres gemist of ben je benieuwd wat er allemaal de revue is gepasseerd en spelende is in de online marketing? Wij hebben de belangrijkste takeaways van deze bruisende twee dagen in Londen voor je samengevat.
Wat is SearchLove?
SearchLove is een congres die de grote namen in de online marketing van over de hele wereld bij elkaar brengt en een platform biedt voor deze sprekers. 17 en 18 oktober vond het plaats in Londen, maar ook in San Diego en Philadelphia wordt het congres georganiseerd door Distilled, nu onderdeel van Brainlabs.
De sprekers
Van content creatie tot het optimaliseren van je website en het analyseren. De presentaties waren een mooie mix van alles wat nu gaande én belangrijk is in de wereld van online marketing. Bedrijven zoals Google, Moz, Brainlabs en Wix werden vertegenwoordigd door de volgende sprekers:
- Jes Scholz – Google is Not (Only) a Search Engine
- Paddy Moogan – The Future of Link Building: What Got Us Here, Won’t Get Us There
- Jill Quick – GA, But Not as You Know it: How to Use GA4 To Get the Most Out of Your Strategies
- Grace Frohlich – On Your Marks, Get Set, Audit!
- Carrie Rose – 5 Ways SEO Can Be Much More Short Term Through Reactive Marketing
- Tomek Rudzki – How We Sabotage Our SEO
- Tom Anthony – The Future of Search: Exploring ‘Apple’s Upcoming’ Search Engine
- Lily Ray – The Aftermath of The Helpful Content Update
- Tom Capper – Algorithm Updates: Brownian Noise
- Crystal Carter – All Hands on Deck: Why SEO Matters for Every Channel
- Noah Learner – Into the Great Unknown
- Neha Khanna – SEO, A Moving Target: Understanding What Your Costumer Want Beyond Keywords
- Nisha Matthews – Controlling the Controllables
- Serbay Arda Ayzit – 10 Things Google is Hiding
- Jake Roman-Capon – Building A Resilient Global SEO Strategy
- Petra Kis-Herczegh – Things I Learned from Sales Teams That Every SEO Should Know
- Will Critchlow – Moneyball is the Future of SEO
Wil je een van bovenstaande presentaties ontvangen? Stuur een e-mailtje, dan sturen we het naar je op.
10x belangrijke takeaways
Zonder alles helemaal tot in de detail uit te pluizen nemen we je graag mee naar de belangrijkste punten van de twee dagen. Een aantal onderwerpen en aspecten kwamen geregeld terug in de presentaties van de sprekers, voor ons reden om hier ook onze focus op te leggen. Wil je het snelle tempo van de online marketing wereld kunnen bijbenen, richt je dan op de volgende belangrijke takeaways:
#1: schrijf voor doelgroepen niet voor algoritmes
Iets wat in bijna elke presentatie van de SEO magnaten voorbij kwam, is dat SEO echt niet langer alleen geschreven moet worden voor de zoekmachine. De klant en de intentie van de klant wordt steeds waardevoller. Het is zelfs zo dat ‘slechte’ content, alleen geschreven voor de zoekmachine, juist meer en meer kan tegenwerken. Denk aan de E-A-T en de Helpful content updates van Google.
#2: nieuwe kanalen aanboren om zoekgedrag te stimuleren
Google News, Google Maps en Google afbeeldingen. En zo zijn er nog vele andere kanalen die de consument tegenwoordig gebruikt om informatie te verzamelen, los van de Google zoekmachine. Pinterest en TikTok worden hier in vaak vergeten.
Zo noemde Carrie Rose diverse voorbeelden van hoe TikTok campagnes impact hebben gehad op het zoekgedrag in Google.nl. Belangrijke tip: vergeet niet op Google ook zichtbaar te zijn op belangrijke zoektermen / proposities die in je reclame uiting op TV of TikTok worden genoemd, bijvoorbeeld door te adverteren binnen de betaalde zoekresultaten. Zo haal je het maximale uit je campagnes.
#3: Javascript kost Google veel resources om te crawlen
Pagina’s met Javascript scoren veelal minder. Het kost Google 20x meer resources om Javascript te crawlen (bron: Webmaster Conference 2019, Google). Het kan zijn dat Google hierdoor sommige pagina’s overslaat.
Dit betekent overigens niet dat je met Javascript niet kan scoren. Een belangrijke takeaway is om bij de optimalisatie van je website ook rekening te houden met de technische SEO optimalisatie. Dit door bijvoorbeeld meer te kijken naar de data in Google Search Console of crawltools zoals Screaming Frog.
Vergeet ook niet te kijken naar de balans tussen het aantal crawlen URL’s door zoekmachines vs. het aantal te indexeren pagina’s. Stel Google crawlt 100.000 URL’s en je wilt hiervan eigenlijk slechts 5.000 pagina’s indexeren dan gaat er iets mis.
#4: Check Google Search Console!
Google Search Console is een gratis tool boordevol met informatie. De laatste jaren geeft Google steeds meer technische input. Hierdoor is het voor online marketeers nog inzichtelijk in waar de technische knelpunten liggen.
Zie je veel meldingen met ‘Discovered, currently not indexed’? Dan is de kans groot dat deze pagina ‘vast’ blijft zitten in het stukje niemandsland tussen ‘crawlen’ & ‘indexeren’. Kijk of de content uniek is en fix je technische issues.
#5: GA 4: de onderschatte gigant op het gebied van data
Uiteindelijk zal Google Analytics 3 (universal analytics) vanaf 1 juli 2023 worden opgevolgd door Google Analytics 4. Ieder bedrijf wil overstappen op GA 4, maar toch blijkt in de praktijk dat het bij de meeste websites nog niet goed staat ingesteld.
De migratie naar Google Analytics 4 wordt vaak onderschat. Wij merken dit vaak ook bij onze klanten. Zo wordt GA 4 vaak gezien als ‘hetzelfde maar dan een betere versie’ van Universal Analytics, terwijl dit een complete nieuwe manier van meten is en hierdoor ook meer mogelijkheden zijn qua meten van events (lees: conversies / leads / bestellingen). Deze events zijn onder te verdelen in:
Voor e-commerce is het super interessant om de data te vergelijking van bezoekers die een product in de winkelmand hebben toegevoegd of verwijderd. Wil je nog dieper gaan dan kan je ook een custom event aanmaken waarbij je een mix maakt van verschillende events bijvoorbeeld: alle ‘first time users’ die een product hebben toegevoegd in de winkelmand, maar niet hebben besteld.
Kortom: met Google Analytics 4 kan je veel meer. Maak eerst een plan de campagne vóór je daadwerkelijk de nieuwe tag plaatst, noteer wat voor events je wilt meten en waarom je het gaat gebruiken en ga er vervolgens mee aan de slag.
#6: Google toont steeds meer veranderingen qua zoekintenties in het zoekwoordlandschap
Neha Khanna gaf een zeer inspirerende presentatie over hoe de Amerikaanse webshop Wayfair dieper inzoomt op de specifieke zoekintenties van de zoekresultaten. Zo tonen de zoekwoorden ‘area rugs’ (tapijt) in Amerika zowel informatieve als commerciële zoekresultaten. Wayfair heeft de zoekintenties dieper geanalyseerd en de content hiervoor geoptimaliseerd. Zodoende scoren ze hier en daar met 2x pagina’s op één specifieke set van zoekwoorden.
Dit toont heel duidelijk dat Google steeds beter wordt in het begrijpen van de zoekintentie van gebruikers.
Met behulp van diverse tools kan je dit voor je B2B of B2C website analyseren en vervolgens gebruiken als voedingsbodem voor je content strategie. Te vaak nog willen bedrijven alleen investeren in het optimaliseren van de commerciële pagina’s, terwijl zij hierdoor de ‘klik’ missen met de zoekintentie die gebruikers hebben bij een specifieke set van zoekwoorden.
#7: “Moneyball is the future of SEO door Will Critchlow”
Will Critchlow is eigenaar van de SEO A/B testing tool SearchPilot. Ondanks dat het zijn core business is om bedrijven te helpen bij het A/B testen van SEO experimenten, deelde hij ook zeer nuttige tips. Zo gaan we als SEO specialisten te vaak aan de slag met een bepaalde SEO tactiek, blijven we deze tactiek hanteren en vergeten we hierdoor buy-in bij het hogere management te realiseren door experimenten toe te passen. Kortom: middels experimenten kunnen we ook duidelijker laten zien dat een desbetreffende strategie wel/niet werkt.
Bij Google Ads campagnes is dit vrij eenvoudig middels de experimenten. Voor SEO kan je ook experimenten draaien. Weliswaar niet door de SEO bezoekers op te delen in 2x groepen (zoals dit wel het geval is bij Google Ads), maar wel door dit op paginaniveau te doen. Denk dan aan A/B testen op het gebied van:
- Titels
- Content boven de vouw vs. onder de vouw
- Content in ‘dropdown’ / ‘lees meer’ blokken vs non ‘dropdown’ of ‘lees meer’ knoppen
- Etc.
Zeer interessante stof om over na te denken en toe te passen!
#8: Is Apple bezig met een eigen zoekmachine…
Apple heeft een geschiedenis in het betreden van zeer competitieve markten. Met de visie “think differently” maakte zij o.a. het verschil met de iPod en iPhone. Er zijn geruchten dat Apple sinds medio 2020 bezig is met het maken van een eigen zoekmachine.
Tom Anthony vertelde hierbij dat het belangrijk is om te weten dat de zoekmachine zijn input op een andere manier zal vergaren dan bijvoorbeeld een Google of Microsoft Bing. Het zogenaamde ‘federated search’ houdt in dat Apple voor het verwerken van een zoekopdracht gebruikmaakt van verschillende databronnen. In het kort: ze kunnen data van websites samenvoegen met data uit apps en hierdoor specifieke zoekresultaten (incl. apps) voorschotelen. Apple telt met zijn iPhone, laptops en andere accessoires een enorm bereik aan gebruikers. Wellicht dat ze al deze databronnen gaan samenvoegen in een zoekmachine en wat betekent dit voor Google…
De tijd zal het leren.
#9: wist je dat de winnaars van ‘The British bake-off’ (UK versie van ‘Heel Holland bakt’) dezelfde overeenkomsten hebben…
Ze hebben allemaal een strategie, zijn bewust van de prestaties van concurrenten en weten hoe ze een indruk moeten achterlaten. Het doel van deze presentatie was om de waarde te benadrukken van het benchmarken van SEO data van je eigen website versus concurrenten.
Analyseer je prestaties op het gebied van: technische SEO, laadtijden, content en linkprofielen. Op deze manier krijg je een inzicht in de SEO volwassenheid t.o.v. je concurrenten. In andere woorden, je ziet dus waar je voor- en of achterloopt. Op basis van deze inzichten kunnen we de prioriteiten toekennen aan specifieke SEO onderdelen.
#10: wij delen onze ‘learnings’ graag in een afspraak
Uiteindelijk kunnen we nog wel 50+ punten opschrijven met wat we geleerd hebben op SearchLove… ben je geïnspireerd op basis van dit artikel? Meld je dan aan voor een gratis consult. We delen graag wat theoretische tips in de vorm van praktische adviezen.
Kennis is de basis van groei
Kennis is de basis van groei en ook wij zijn nooit uitgeleerd. Zo zijn we altijd hongerig naar meer kennis en nieuwsgierig naar nieuwe manieren om meer winst te behalen. Dit niet alleen voor onze klanten, maar juist ook voor onze persoonlijke ontwikkeling.
Ook van dit congres nemen we weer veel kennis en inzichten mee. Benieuwd hoe we dit doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.