SEO kosten: wat zijn realistische kosten voor een SEO traject?

SEO – zoekmachineoptimalisatie – is niet meer weg te denken uit de online marketing wereld. Wil jij graag hoog scoren in Google, meer bezoekers aantrekken én dus meer omzet scoren? Dan ben je ook benieuwd naar de SEO kosten. Lees verder en ontdek wat de SEO optimalisatie kosten zijn en wat deze investering jou oplevert.

SEO - Search Signals

Van eenrichtings(plat)vorm naar website met trouwe klanten door SEO

De aarde is rond. “Vertel eens wat nieuws”, horen we je denken. Net zo logisch als het beeld van wereldbol nu voor ons is, zo logisch is het gebruik van search engine optimization (SEO) voor je website. Stap eens af van de eendimensionale gedachte dat het hebben van een website voldoende is om het te maken in de wereld van B2B en B2C. Je krijgt meer traffic naar je website wanneer je laat zien dat je website meer is dan een eenrichtings(plat)vorm.

Dus, integreer SEO in je marketingplan en merk hoe meer verkeer leidt tot meer omzet. Maar hoeveel mag je vrijmaken in je budget voor SEO kosten?

Voordelen van onze SEO check

Een vaststaand antwoord op de vraag wat SEO prijzen zijn, is niet te geven. De inzet van SEO is afhankelijk van de positie van je website. Voordat SEO kosten te berekenen zijn, moeten we weten waar je nu staat. Krijg inzicht in SEO optimalisatie kosten door gebruik te maken van onze gratis SEO check.

Met een audit:

  • Laten we zien waar je ‘lekken’ zitten qua omzetverlies
  • Maken we een nulmeting van hoe je website nu scoort
  • Maken we m.b.v. grafieken + tabellen inzichtelijk wat een betere SEO vindbaarheid voor je bedrijf oplevert

Benieuwd naar onze SEO optimalisatie kosten? Vraag een gratis consult aan. Wij zorgen voor een offerte op maat. Voor B2B, B2C en e-commerce.

SEO optimalisatie kosten: ‘gratis’ vs de ervaring van een bureau

In tegenstelling tot search engine optimization (SEA) is SEO gratis. Waarom zou je dan SEO optimalisatie kosten maken voor organisch verkeer? Wij begrijpen de verwarring.

Natuurlijk kun je SEO prima zelf toepassen om SEO kosten te onderdrukken. Er bestaan zelfs enkele tools – betaald en onbetaald – die je hierbij aardig op weg helpen. Zo zul je in een relatief korte tijd, toch aardig wat stappen kunnen maken zonder veel Google ranking kosten te maken.

Goed om te weten is dat de wereld van online marketing snel gaat en dat het lastig is om ontwikkelingen te benen. Als ervaren online marketing bureau werken we dagelijkse aan de vindbaarheid van websites. Hierdoor weten we niet alleen wat werkt, maar ook welke tactieken op korte termijn impact hebben. Zo behaal je dus sneller resultaat.

De voordelen van een online marketing bureau in het kort:

  • We zijn dagelijks bezig met SEO
  • We weten welke tactieken op korte & lange termijn voor impact zorgen
  • Vanwege onze ervaring boek je sneller resultaat in vergelijking met als je het zelf doet. Voordeel = tijdsbesparing.
  • We gebruiken niet alleen SEO data, maar zetten ook andere databronnen in d.m.v. een big data analyse. Hierdoor kunnen we beter valideren welke strategie succesvol is en wat het mogelijk rendement hier van is

Inmiddels helpen we 8+ jaar zowel B2B als B2C bij het realiseren van meer omzet en leads.

Benieuwd naar onze SEO optimalisatie kosten? Vraag een gratis consult aan. Wij zorgen voor een offerte op maat. Voor B2B, B2C en e-commerce.

Wat kost SEO: SEO prijsmodellen op een rij

Ieder bedrijf hanteert een eigen prijsmodel qua SEO kosten. De prijsmodellen zijn als volgt onder te verdelen:

  1. Per uur
  2. Per project
  3. No Cure No Pay
  4. Performance based > percentage van gerealiseerde omzetstijging

Hieronder lichten we de verschillen prijsmodellen toe:

SEO kosten > prijs per uur

De meeste bureaus hanteren dit prijsmodel. Zo ook Search Signals. De prijs varieert tussen de € 70 – € 200 per uur (exclusief BTW). Zelf hanteren we een uurtarief van € 80 per uur. Zodoende zitten we in vergelijking met andere bedrijven relatief laag qua uurtarief. Reden hiervoor is dat we bewust een ‘klein’ online marketing bureau zijn. Dit betekent dat we er voor kiezen om ons te focussen op het verhogen van de omzet van onze klanten i.p.v. een super deluxe bedrijfspand op een triple A-locatie met 5+ pooltafels of het plannen van onze volgende skivakantie als kwartaaluitje. Logischerwijs houden we wel van gezelligheid en een borreltje.

Zo bestaat ons team uit 4 échte specialisten en niet uit een team van 20 specialisten, waarvan er 19x net zijn afgestudeerd en slechts 1x senior aanwezig is. Simpel uitgelegd: je betaalt bij ons geen leergeld qua uurtarief. Verwacht van Search Signals 4 betrokken en ervaren professionals die beschikken over de juiste mindset & tools om zich te verplaatsen in doelgroepen om de verbindende schakel te creëren tussen de informatiebehoefte (van doelgroepen) en de diensten/producten van bedrijven.

Inmiddels doen we dit 8+ jaar en weten we uit ervaring dat klanten graag met ons schakelen vanwege onze aanpak en visie, zie hier onze referenties en business cases.

Het voordeel van een ‘prijs per uur’ is dat het duidelijk is wat je bij X aantal uren kan verwachten. Zelf hanteren we veelal een ‘prijs per uur’ of ‘prijs per project’. Voor we starten aan een SEO traject schetsen we helder wat je van ons mag verwachten.

SEO kosten > prijs per project

Een ‘fixed fee’ of prijs per project komt ook zo nu en dan voor. Het voordeel is dat je van tevoren weet wat de exacte kosten per project of maand zullen zijn. Nadeel van dit model is dat het als klant niet duidelijk is hoeveel uur er daadwerkelijk gewerkt wordt aan het SEO traject.

Tip: vraag van tevoren naar de hoogte van uurtarief, zodat je weet hoeveel uren er naar rato gewerkt worden bij een ‘prijs per project’.

Normaliter hanteren we veelal een ‘prijs per uur’ voor onze werkzaamheden. Het komt af en toe voor dat we voor een ‘prijs per project’ kiezen.

SEO kosten > no cure no pay

De ‘no cure no pay’ visie betekent dat je niks betaalt, mits er resultaat wordt behaald. Bij SEO optimalisatie is het onmogelijk om garanties te doen qua ‘harde’ conversiedoelstellingen in een bepaalde tijdsperiode.

Wel is het mogelijk om de informatiebehoefte van doelgroepen te ontdekken en de kloof tussen doelgroep en bedrijf te dichten door middel van content. Vervolgens kunnen we dit resultaat meetbaar maken door o.a. dashboarding. Het blijft echter wel de vraag hoe lang het duurt voor Google de aanpassingen oppikt. Wij hanteren meestal de richtlijn van 2-6 maanden.

In de praktijk blijkt dat de bedrijven die een ‘no cure no pay’ prijsmodel hanteren zich veelal niet focussen op een toekomstbestendige SEO strategie, maar inzetten op een kortetermijnvisie waarbij de website als het ware wordt ‘opgeblazen’. Concreet betekent dit dat er ontzettend veel gespamd wordt qua content + zoekwoorden, link building links worden aangevraagd vanuit niet-relevante websites of private blog networks (druist tegen de richtlijnen van Google in) of dat er andere ouderwetse spamtactieken worden gebruikt.

SEO kosten > performance based – % van gerealiseerde omzetstijging

Tot slot bestaat er ook een performance based prijsmodel. In de praktijk betekent dit dat een online marketing bureau een % van de gerealiseerde omzet(stijging) ontvangt. Zelf hanteren we dit model nooit aangezien dit in het nadeel is voor onze klanten.

Het nadeel zit in het feit dat een online marketing bureau alleen voor een % van de gerealiseerde omzetstijging kiest indien het voor een bureau zelf meer omzet oplevert. In andere woorden, een online marketing bureau zet zichzelf dan op de 1e plek en het succes van de klant op de 2e plek.

Benieuwd naar onze SEO optimalisatie kosten? Vraag een gratis consult aan. Wij zorgen voor een offerte op maat. Voor B2B, B2C en e-commerce.

“Wat levert het op (return on investment)? “ vs “Wat zijn de kosten?”

Veel bedrijven kijken alleen naar de SEO kosten en vergeten te berekenen wat een verbeterde vindbaarheid kan opleveren. Start bij het berekenen van het mogelijke rendement van een SEO traject en weeg dit vervolgens af tegen de kosten.

Het omzetpotentieel kunnen we berekenen aan de hand van de volgende KPI’s:

  • aantal extra bezoekers per maand
  • conversieratio à hoeveel mensen nemen contact op (dit is terug te vinden in Google Analytics)
  • lead vs klant ratio à hoeveel leads resulteren in een klant
  • Gemiddelde omzet per opdracht

Op basis van bovenstaande input kunnen we aan de slag gaan met verschillende variabelen of scenario’s.

B2B voorbeeld:

ROI-Scenario-b2b-seo-kosten

E-commerce voorbeeld:

ROI-scenario-e-commerce-seo-kosten
Bovenstaand is een zeer eenvoudig ROI model. Ben je benieuwd naar wat een SEO traject kan opleveren? Graag maken we een gratis ROI berekening. We hebben alleen (tijdelijk) een koppeling met Google Analytics nodig. Vervolgen stellen we dan kort nog een aantal vragen. Binnen één werkdag heb je een overzicht van het rendement van een SEO traject.

“Wat zijn de maandelijkse kosten voor een SEO traject?”

Het antwoord is eenvoudig: dit verschilt per type bedrijf + doelstellingen. Het is onmogelijk om hier een 100% antwoord op te geven.

Afhankelijk van de specifieke wensen en doelstellingen werken we met maandelijkse SEO budgetten variërend van € 800 – € 5.000+. Hieronder beschrijven we een aantal factoren die een rol spelen bij de hoogte van het SEO budget:

  • Gaan we aan de slag met alle SEO pijlers (techniek, content & autoriteit) of gaan we aan de slag met één of een combinatie van onderdelen?
  • Wie schrijft de content: doe je dit zelf of wil je de SEO teksten laten schrijven?
  • Opereert de website op internationaal, nationaal of lokaal niveau?
  • In hoeverre is er sprake van online concurrentie?
  • Is er de wens van een intensieve samenwerking om sneller resultaat te behalen?

Voordelen Search Signals:

  • 8+ jaar bewezen resultaat in B2B & B2C (zie onze cases)
  • 000+ zoekwoorden in de top 3 – ben je benieuwd?
  • Inventief + betrokken team van 4 échte specialisten
  • Zeer flexibel: iedere maand/ kwartaal bespreken we de voortgang in een meeting. Maandelijks versturen we rapportages
  • We geloven niet in contracten: bij ons geen halfjaar- of jaarcontracten

Benieuwd naar onze SEO optimalisatie kosten? Vraag een gratis consult aan. Wij zorgen voor een offerte op maat. Voor B2B, B2C en e-commerce.

SEO traject bij Search Signals = een toekomstbestendige strategie

SEO vereist een lange adem. Doe je het zelf dan kan het soms weken tot maanden duren voordat je resultaat ziet van je SEO inspanning. Het kan daarom soms ondankbaar werk lijken, omdat je maar blijft aanhikken tegen de eerste Google pagina of niet weet hoe je intern de SEO waarde inzichtelijk moet maken.

Voorkom motivatieverlies en kies voor een ervaren bureau met een bewezen track record. Terwijl jij je op andere taken richt zul je merken dat je binnen de kortste keren verrast zult worden door ladingen nieuwe bezoekers. Het resultaat? Tevreden bezoekers die aankopen doen en diensten afnemen.

Klaar voor een stijging in omzet? Laat ons geheel vrijblijvend een SEO return on investment model berekenen. Je verdient ze door het inschakelen van ons online marketing bureau dubbel en dwars terug. Profiteer van:

  • Gemiddeld 30-50% groei
  • 8+ jaar ervaring
  • Hoge kennisdeling
  • SEO en SEA specialisten met een frisse blik
  • Maandelijkse heldere analyses