Onderzoek: De online kindermeubel branche

Als webshop ben je altijd uit op groei. Voor vrijwel alle branches geldt tegenwoordig dat de meeste groei te behalen is vanuit online marketing. Zeker voor de kindermeubel branche is dit het geval. Maar, de grote vraag is nu: worden deze online kansen ook benut?

Dat er veel online kansen zijn in de kindermeubel branche is een feit. Dat kunnen wij je als online marketing bureau alvast meegeven. In dit onderzoek laten we je zien waar de online kansen liggen in Google en vergelijken we concurrenten binnen de kindermeubel branche met elkaar.

Voor wie schrijven we dit onderzoek?

Maak kennis met onze top 50 lijst van webshops van kinderkamer producten. Ben je ondernemer of online marketeer? Ontdek dan hoe je concurrenten scoren in Google én wat jouw positie binnen deze branche is. Wij vertellen je – aan de hand van ons onderzoek – graag meer over de online kansen voor deze top 50 websites.

Sta je binnen deze top 50 lijst? Gefeliciteerd, want er is werk aan de winkel. Concurrenten blijven namelijk ook niet stil zitten. Sta je niet in de top 50? Niet getreurd; met de juiste online marketing strategie kun je efficiënt meer bezoekers en dus meer leads genereren.

De online kansen binnen deze branche

Groene, stijgende lijnen in de grafieken. Getallen die oplopen. Het klinkt bijna als een sprookje uit een kinderboek. Echter, met de juiste strategie, inzet en tools is dit te realiseren. Bekijk bijvoorbeeld onze case van Petite Amélie. Voor deze website hebben we goede resultaten weten te boeken in Google:

  • 190+ pagina’s gecreëerd
  • +1,428 zoekwoorden in de top 10. Stijging van +305%
  • Traffic stijging van +571%

Word je bewust van de kansen die er liggen binnen de meubelbranche van de kinderkamers. Wij kennen deze branche. Juist met de toenemende concurrentie is het belangrijk om wakker te blijven. Ben je benieuwd naar jouw kansen binnen deze branche? Neem dan na het lezen van dit onderzoek contact met ons op.

Wij zijn online marketing specialisten in zowel de B2B als de B2C branche. Een samenwerking met Search Signals levert deze voordelen voor je baby- en kinderkamer website op:

Pluspunt  Specialist in SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (Google Ads)
Pluspunt  Sinds 2014 bewezen resultaat (B2B & B2C)
Pluspunt  50.000 zoekwoorden in de top 3
Pluspunt  6-10% conversieratio Google Ads
Pluspunt  100.000 budgetbesparing big data analyse

100 belangrijke zoekwoorden binnen de branche

Om een top honderd zoekwoorden samen te stellen hebben we onderzocht welke zoekwoorden belangrijk zijn binnen de branche. De top 100 is een diverse verzameling van relevante zoekwoorden binnen de branche:

Top-100-zoekwoorden-3

Berekend: potentieel bezoek bij top 10

Gezamenlijk zijn de zoekwoorden goed voor 436.180 zoekvolume per maand. Dit zijn 5.234.160 zoekopdrachten per jaar. Een gigantisch potentieel bezoek voor je website. Je pakt uiteraard niet al het bezoek. Uitgaande van een gemiddelde positie in de top 10 voor deze zoekwoorden, is het mogelijk om ~7,5% van het zoekpotentieel binnen te slepen. Dit komt uit op 392.562 bezoekers per jaar voor deze 100 zoekwoorden. Het is dus zeer interessant om vindbaar te zijn op deze zoektermen. Naast de top honderd zijn er ook nog duizenden andere  zoekwoorden te vinden waar je op gevonden kunt worden.

De top 50 websites binnen de branche

Om een goed beeld te krijgen van de branche hebben we een top 50 samengesteld. De top 50 is op basis van hoe vaak een website scoort in de top 20 (pagina 1 en 2 van Google) van de lijst met zoekwoorden (de top 100). Je krijgt een inzicht in:

  • Aantal zoekwoorden + gemiddelde positie
  • Organisch verkeer (inschatting Semrush)
  • Verhouding merknaam vs niet merknaam zoekwoorden
  • Domeinkracht en verwijzende domeinen

top-50-websites

Belangrijke termen

  • Aantal zoekwoorden in de top 20
    Hier wordt weergegeven hoe vaak een website op de 1 tot 20ste plek in Google scoort op de 100 belangrijkste zoekwoorden voor de baby- en kinderkamer branche. Dus pagina 1 en 2 van Google.
  • Gemiddelde positie
    De gemiddelde positie van de website van de zoekwoorden waar ze op scoren
  • Organic Traffic score (verkeer)
    De tool die hiervoor gebruikt is, geeft een indicatie van het maandelijkse zoekverkeer weer in Nederland. Zo kun je duidelijk zien hoe vaak er maandelijks op deze zoekwoorden (SEO) wordt gezocht.
  • % merknaam zoekwoorden
    Het aandeel van de organic traffic dat komt uit merknaam zoekwoorden. ‘Online marketing bureau Search Signals’ is bijvoorbeeld een merknaam zoekwoord.
  • % niet-merknaam zoekwoorden
    Het aandeel organic traffic dat komt uit zoekwoorden zonder merknaam. Bijvoorbeeld: online marketing bureau.
  • Domeinkracht (trustflow)
    Een indicatie van hoe sterk de website (domein) is. 0 = niet autoritair. 100 = heel autoritair.
  • Verwijzende domeinen
    Hier kun je zien hoeveel externe websites (domeinen) naar een website verwijst.

Bevindingen

Hoe scoort de concurrent? Deze vraag schiet regelmatig door je hoofd als je ondernemer of online marketeer bent. Je kunt vast minimaal 3 concurrenten opnoemen waar je tegenop kijkt. De vraag die nóg belangrijker is: waarom scoort de concurrent?

Waarom een concurrent beter scoort in Google is interessant om te analyseren. Sterker nog, het analyseren van je concurrenten is essentieel wanneer je wilt weten waar je groeikansen liggen. In dit onderzoek gaan we dieper in op de vraag waarom de ene website beter scoort dan de ander.

Hoe het werkt? We vergelijken steeds 2x concurrenten uit onze top 50 websites met elkaar. Het is extra interessant om websites met een top 10 positie te vergelijken met websites die buiten de top 10 vallen. Lees verder en ontdek wat de bevindingen zijn.

Scoort een grote website altijd beter dan een iets minder bekende website? En waarom scoort een website op een bepaald zoekwoord? Interessante vragen die je meer inzicht gaan geven.

Om beter te begrijpen waarom een website wel of niet scoort, kijken we naar drie belangrijke thema’s binnen de SEO-wereld:

  1. Content
  2. Merknaam vs. niet-merknaam
  3. Domeinkracht & verwijzende domeinen

Om hoog te scoren in Google zijn nog meer factoren belangrijk, maar we richten ons voor nu op deze drie pijlers.

Vanastenbabysuperstore.nl vs. kinderkamerwebwinkel.nl: Hoe scoort de content?

We vergelijken voor het zoekwoordgebruik 2x concurrenten uit de Top 50 websites:

  • vanastenbabysuperstore.nl = 44x zoekwoorden in de top 20 (#5 in onze top 50 lijst)
  • kinderkamerwebwinkel.nl = 28x zoekwoorden in de top 20 (#13 in onze top 50 lijst)

Hieronder zien we 3x zoekwoorden die in onze top 100 zoekwoorden voorkomen. Zowel Van Asten Babysuperstore als Kinderkamerwebwinkel scoort hierop in Google.

Vanasten-vs.-kinderkamerwebwinkel

Echter verschilt het per zoekwoord of één van de websites op de 1e pagina van Google scoort (betere zichtbaarheid = meer kans op bezoekers). Hoe komt dit?

Wanneer we de pagina’s analyseren, valt het volgende op:

 

Analyse vanastenbabysuperstore.nl > Tienerbed

Deze website scoort met ‘tienerbed’ op de 21ste plek in Google. Wanneer we de pagina op het eerste gezicht analyseren valt het volgende op:

Productpagina: De pagina die scoort op ‘tienerbed’ is een productpagina. Wanneer je meerder tienerbedden verkoopt, is het slimmer om met een categoriepagina op dit zoekwoord te scoren. Zo geef je bezoekers direct een goed overzicht van jouw assortiment en kunnen ze beter een keuze maken.

Zoekwoordgebruik: Het valt op dat de content heel kort is. Logischerwijs worden daardoor de belangrijke zoekwoorden rondom tienerbed ook minder vaak genoemd. Tienerbed wordt maar 6x in de content genoemd. Waarom is dit nadelig? Een korte uitleg: Google is een zoekmachine en heeft dus hulp nodig van websitebeheerders om te kunnen begrijpen waar een pagina over gaat. Het gebruiken van zoekwoorden in de content is hier een belangrijk onderdeel van. Gaat een pagina over tienerbed, dan is het belangrijk dat dit zoekwoord regelmatig wordt genoemd. Wat we er gelijk bij zeggen: Google is allergisch voor spammen. Gebruik je overmatig zoekwoorden, dan is de kans groot dat Google je juist lager in de rankings zet.

 

Analyse kinderkamerwebwinkel.nl > Tienerbed

Deze website scoort met dit zoekwoord op de meest gewilde positie: plek 1 in Google. Hoe kunnen zij hun concurrenten voor blijven?

Categoriepagina: Deze website scoort met een categoriepagina op het zoekwoord ‘tienerbed’. Een ruim assortiment aan tienerbedden komt direct in beeld.

Zoekwoordgebruik: Onder het assortiment is een uitgebreid stuk content te vinden. Maar liefst 24x wordt een zoekwoord met tienerbed genoemd. Dit geeft Google een duidelijk idee waar deze pagina over moet gaan. Ook de content is inhoudelijk relatief behulpzaam voor de bezoekers. Want óók daar kijkt Google naar.

 

Analyse vanastenbabysuperstore.nl > Kinderkamer

Het liefst wilt een website met een zoekwoord op plek 1 staan. Want positie 1 krijgt altijd de meeste klikken. Deze website scoort met ‘kinderkamer’ op positie 6. Zeker niet slecht, maar de positie kán verbeteren.

Content voor de klant: Google let steeds meer op de kwaliteit van de content. Zowel inhoudelijk als qua vorm. Daarbij is het belangrijk dat je niet voor de rankings schrijft, maar voornamelijk voor de klant. Het valt ons op dat de content niet heel prettig leest. Er worden lange alinea’s gebruikt, geen stappenplannen en de informatie die wordt gegeven is redelijk commercieel. Het is beter om behulpzame content te schrijven. Dit waardeert Google.

Meerdere thema’s op 1 pagina: Het valt op dat zowel het zoekwoord kinderkamer als het zoekwoord tienerkamer wordt gebruikt op deze pagina. Om beter te ranken is het slim om voor deze thema’s 2 aparte pagina’s aan te maken. Dus dit betekent dat de tienerkamer content van deze pagina verplaatst moet worden naar een tienerkamer URL. Waarom? Zo help je Google beter begrijpen waar de pagina over gaat.

 

Analyse kinderkamerwebwinkel.nl > Kinderkamer

Allereerst valt op dat de homepage op deze pagina scoort. Logisch, aangezien in de URL naam ook kinderkamer verwerkt is. Deze pagina scoort op plek 10 voor dit zoekwoord.

Lengte content: Het valt op dat de content kort is op de homepage. Veel websites kiezen ervoor om de content op de homepage kort, maar krachtig te houden. Wat begrijpelijk is. Toch valt er voor kinderkamerwebwinkel.nl nog winst te behalen op dit gebied. Door de content op de juiste manier uit te breiden, zorg je ervoor dat je nog meer klantgerichte content kunt aanreiken. Én hierin de zoekwoorden verwerken. Want dit gebeurt nu logischerwijs ook te weinig.

H1 + H2 kop gebruik: Wat ons opvalt is dat er geen H1 kop gebruikt wordt op deze pagina. Header 1 en Header 2 koppen zijn een eenvoudige manier om Google duidelijk te maken waar een pagina over gaat. De crawler van Google kijkt namelijk altijd naar de Header koppen. Daarom des te belangrijker om belangrijke zoekwoorden in de H1 en H2 koppen te verwerken.

 

Analyse vanastenbabysuperstore.nl > Babybed

De website scoort met dit zoekwoord op plek 7. Op zich prima, maar het is geen top 3 plek. Wat kan er beter?

Blog: het valt op dat dit geen commerciële pagina is, maar een blog pagina. Wil je echt omzet creëren, dan is het belangrijk om bezoekers direct op de juiste pagina te krijgen.

Zoekwoordgebruik: ook hier valt op dat er weinig zoekwoorden worden genoemd. De content is lang (ca. 720 woorden), maar toch staan er maar 14x zoekwoorden in de content.

H2 koppen: In geen één H2 kop staat het zoekwoord babybed. Juist de header koppen zijn voor Google belangrijk om goed te kunnen begrijpen waar de pagina over gaat.

 

Analyse kinderkamerwebwinkel.nl > Babybed

De website scoort op plek 42 met dit zoekwoord. Daar is dus nog heel veel te verbeteren. Zeker aangezien dit een belangrijk zoekwoord is.

Meerdere thema’s op 1 pagina: De content is voor Google erg verwarrend. Er worden meerdere uiteenlopende zoekwoorden gebruikt: ledikant, babybed, ledikant met lade, ledikant zonder lade. Waar gaat de pagina nu over? Door maar 1 thema aan bod te laten komen op een pagina, help je Google met begrijpen. Zo weet de zoekmachine of en op welke positie hij je moet indelen in de zoekresultaten.

 

babypark.nl vs. little-dutch.com > Merknaam vs. niet-merknaam

Wil je weten waar potentie zit om te groeien met jouw website? Kijk dan eens naar de verhouding van merknaam en niet-merknaam. We leggen het voor je uit:

Zoekwoorden kun je onderverdelen in o.a. merknaam en niet-merknaam:

  • Zoekmachine is een niet-merknaam zoekwoord
  • Zoekmachine Google is een merknaam zoekwoord. Het zoekwoord is namelijk het merk gecombineerd met een thema.

 

Word je voornamelijk gevonden op merknaam? Dan betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat je een goede naamsbekendheid hebt. Voor jou liggen er nu veel kansen bij niet-merknaam zoekwoorden.

Om het voor je concreet te maken, kijken we naar de groeipotentie van 2 concurrenten in de kinderkamer branche. Vooraf is het goed om te weten dat Little Dutch een bekend babymerk is. Babypark verkoopt meerdere merken, waaronder dus ook Little Dutch.

 

little-dutch.com = 9x zoekwoorden in de top 20 (#38 in onze top 50 lijst)

Little Dutch is een bekend merk binnen de kinderkamerbranche. De grote naamsbekendheid wordt bevestigd wanneer we kijken naar het percentage merknaam zoekwoorden. Maar liefst 86.2% is een zoekwoord met het merknaam erin.

little-dutch-tabel-merknaam-vs-niet-merknaam

Waar liggen kansen voor Little Dutch?

De kansen voor Little Dutch liggen voornamelijk bij de niet-merknaam zoekwoorden. Hier scoort men maar met 13.8% op. Om wat voor soort zoekwoorden gaat het dan? We geven 5x zoekwoorden weer waar Little Dutch nog niet mee op de 1e pagina van Google scoort, maar wat wel goede kanshebbers zijn.

Goed om te weten: onderstaande zoekwoorden ranken niet op de 1e pagina in Google. Deze 1e pagina krijgt altijd de meeste klikken. Een positie 18 of 17 krijgt weinig tot geen klikken, vandaar dat hier nog een verbeterslag te behalen valt.

Little-dutch-zoekwoorden-merknaam-nietmerknaam

Legenda:

Keyword = het zoekwoord waar Little Dutch op scoort

Pos. = de positie in Google voor dat zoekwoord

Volume = het gemiddelde aantal mensen dat per maand op deze term googelt.

 

Babypark.nl = 62x zoekwoorden in de top 20 (#4 in onze top 50 lijst)

Babypark.nl heeft ook een aardige naamsbekendheid weten op te bouwen. Toch ranken zij voor het grootste deel op niet-merknaam zoekwoorden

Vanasten-vs.-kinderkamerwebwinkel (1)

Waar liggen de kansen voor Babypark.nl?

73% scoren op niet-merknaam zoekwoorden. Dat zegt logischerwijs niets over hoé er dan gescoord wordt. De kansen voor Babypark.nl zijn enorm. We geven ook hier een kijkje in de keuken:

Babypark-zoekwoorden-merknaam-nietmerknaam

Legenda:

Keyword = het zoekwoord waar Little Dutch op scoort

Pos. = de positie in Google voor dat zoekwoord

Volume = het gemiddelde aantal mensen dat per maand op deze term googelt.

 

Domeinkracht uitgelegd

Hoe sterker je domein (website), hoe hoger de kans dat je hoog scoort in de zoekresultaten van Google.

We leggen het kort uit:

Een externe website (branche gerelateerd en met sterke domeinkracht) plaatst vanaf zijn website een externe verwijzing (link) naar jouw website. Nog 500 andere externe websites die kwalitatief sterk zijn linken ook naar jouw website. Voor Google is dit een signaal dat jouw website blijkbaar interessant en betrouwbaar is. Anders linken deze 501 websites niet naar jouw website. Nu weet Google dat hij je website serieus moet nemen en plaatst jou dus hoger in de rankings dan websites die weinig kwalitatieve externe linkjes krijgen.

Kortom: sterke, relevante en betrouwbare externe links zijn belangrijk voor hoge rankings in Google.  

Het verschil tussen SEO en SEA?

Verdiep je je in de online marketing, dan zijn dit de eerste termen die je tegenkomt: SEO en SEA. Wil je beter scoren binnen de kinderkamer branche, dan zijn dit dan ook de termen waar je je op moet focussen. We leggen de termen graag aan je uit.

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Zorg ervoor dat je Google zoveel mogelijk begrijpt, want uiteindelijk bepaalt Google wie er hoog in de zoekresultaten komt. Optimaliseer daarom elke pagina. Google vindt gebruikerservaring heel belangrijk. Dit betekent dat de website bijvoorbeeld snel moet laden, duidelijk is opgebouwd en de juiste informatie verschaft. Hiermee geef je positieve signalen af aan Google. In het kort zijn er 3 pijlers belangrijk voor SEO:

  1. Gebruiksvriendelijke & kwalitatieve content
  2. Technisch geoptimaliseerde website
  3. Hoge website autoriteit

 

SEA (Online adverteren)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Wil je snel resultaat behalen, dan is online adverteren de manier om je doelgroep te bereiken. Google Ads kun je voor ieder type website inzetten.

Adverteer alleen op de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Dit doen wij onder andere met:

  1. Geoptimaliseerde Google advertenties
  2. Biedstrategieën
  3. A/B testen

Wil je het verschil tussen SEO en SEA weten? Googel dan eens op een willekeurig zoekwoord. Bijvoorbeeld kinderbed. De betaalde advertenties (SEA) staan direct bovenaan. De niet-betaalde zoekresultaten (SEO) verschijnen eronder.

Kinderbed-verschil-seo-sea-768x551

Wat levert een stijging in organisch verkeer (mogelijk) op?

Als je online beter vindbaar bent, dan levert dit extra bezoekers op. Het is interessant om te kijken wat dit in potentie kan opleveren. We rekenen voor je uit wat 2.500, 5.000 of 10.000 bezoekers kunnen opleveren.

Om dit te berekenen hebben we een aantal factoren meegenomen:

  • Uiteraard het aantal bezoekers
  • Conversieratio van 2% (Gemiddelde bij e-commerce websites)
  • Gemiddelde prijs van twee producten (peuterbed & peutermatras) meegenomen
    • Gebaseerd op de producten van drie websites uit de top 50 (petiteamelie.nl, kinderkamerwebwinkel.nl & rockwoodkinderbedden.nl)
  • Potentiële omzet per maand
  • Potentiële omzet per jaar

ROI-scenarios

Uit de bovenstaande scenario’s is het helder te zien wat een groei in bezoekers vanuit SEO verkeer kan opleveren. Het bovenstaande is gebaseerd op gemiddelden, maar het geeft een tastbaar beeld van wat een potentiële ROI is van een SEO traject.

Houd de resultaten bij d.m.v. e-commerce tracking

Om de resultaten goed bij te houden is het belangrijk dat er een analytics programma is gekoppeld aan je website. Bijna alle websites gebruiken Google Universal Analytics, het gratis analytics programma van Google. Echter stopt Universal Analytics vanaf 1 juli 2023. Google wilt graag dat iedereen overstapt op hun vernieuwde platform: Google Analytics 4.

Veel websites hebben Google Analytics 4 en de bijbehorende e-commerce tracking nog niet ingesteld. Het is dus wel noodzakelijk om dit het aankomende jaar op te pakken als je zicht wilt houden op je online prestaties. Search Signals kan je hier uiteraard bij helpen.

 

Verder groeien? Vraag een gratis analyse aan!

Vraag een gratis analyse aan en ontdek hoe jouw website zich verhoudt ten opzichte van de concurrenten binnen de kinderkamer wereld. Wij zijn klaar voor de groei. En jij?

Zowel SEO als SEA is belangrijk voor de groei van vrijwel alle websites. Het verschilt per website wat we hierin adviseren. In veel gevallen is het beide. Maar het kan ook zomaar per fase verschillen. Wat in ieder geval als een paal boven water staat, is dat online groei op je staat te wachten. Mits je voor de juiste aanpak kiest.

SEO, SEA. Twijfel je wat beter is? Beide zorgen voor meer omzet. We noemen de voor- en nadelen voor je op.

 

Voordelen en nadelen SEA (Google Ads)

Pluspunt  Direct zichtbaar in Google

Pluspunt  Advertenties staan altijd bovenaan bij zoekresultaten

Pluspunt  Advertenties zijn eenvoudig aan te passen op doelgroep

Pluspunt  Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Je betaalt per klik aan Google

minpunt   Stop je met adverteren? Niet meer zichtbaar

minpunt   Bij te laag budget, vermindert de zichtbaarheid

 

Voordelen en nadelen SEO

Pluspunt  Je betaalt geen kosten aan Google

Pluspunt  Toekomstbestendige strategie

Pluspunt  Geeft ‘body’ aan je website

Pluspunt  Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Duurt langer voordat effect te zien is à 3-6 maanden

minpunt   Content moet regelmatig ge-update worden

SEA en SEO gaan hand in hand met elkaar. We denken graag met je mee waar de focus op moet liggen. Dit doen wij door je huidige data te analyseren en je kansen onder de loep te nemen.

Samenwerken met Search Signals

Samenwerken met online marketing bureau Search Signals? Dat zorgt ervoor dat jouw B2B / B2C webshop een blijvende boost krijgt. Met jarenlange ervaring weten wij als geen ander hoe we jouw website hoger kunnen laten ranken.

Pluspunt  Sinds 2013 bewezen resultaat, (B2B & B2C)

Pluspunt  50.000+ zoekwoorden in de top 3

Pluspunt  6-10% gemiddeld conversieratio Google Ads

Pluspunt  100.000+ budgetbesparing big data analyse

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek