Veel bedrijven zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om door te groeien. Ook als leveranciers van bouwmaterialen ben je natuurlijk op zoek naar groeikansen. Online zijn er veel kansen die vaak onbenut blijven. In dit onderzoek laten we je zien waar deze kansen liggen en hoe je concurrenten het doen in de online wereld van de bouwmaterialen groothandel.

Voor wie schrijven we dit onderzoek?

Binnen de branche van bouwmaterialenleveranciers zien we dat er veel kansen liggen op het gebied van online marketing. Het onderzoek is dan ook geschreven voor de ondernemers & marketeers die actief zijn binnen deze branche en heel graag willen inzetten op groei, efficiënte en professionalisering.

We hebben een top 30 samengesteld van leveranciers die al enigszins online scoren. De leveranciers in de top 30 zijn goed op weg – je staat niet zomaar in deze lijst, maar toch zijn er genoeg online kansen die helaas niet opgepakt zijn of niet juist aangepakt zijn.

Ontdek waar deze kansen liggen en doe je voordeel ermee. Sta je niet in de top 30, dan nog is het heel interessant om te kijken hoe de grotere concullega’s het online groeien aanpakken. Leer, observeer en groei.

 

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

Het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA. Wanneer je je hebt verdiept in de online marketing wereld, dan zul je deze termen regelmatig tegen zijn gekomen. In dit onderzoek komen deze termen uiteraard ook van pas, daarom leggen we even kort uit wat deze termen nu exact betekenen.

 

SEO (Zoekmachine optimalisatie)

Er zijn binnen de SEO-wereld 3 pijlers die belangrijk zijn voor een succesvolle online marketing strategie. Deze 3 pijlers zorgen ervoor dat je Google als het ware te vriend houdt. Geef positieve signalen af aan Google en creëer zo meer kans om hoger in de zoekresultaten te scoren:

De 3 pijlers voor SEO zijn:

  1. Gebruiksvriendelijke & kwalitatieve content
  2. Technisch geoptimaliseerde website
  3. Hoge website autoriteit

SEA (Online adverteren)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Online adverteren via Google Ads is een zeer geschikte manier om snel je doelgroep te bereiken. Voor vrijwel elke type website zijn Google Ads een succesverhaal.

Door heel gericht te adverteren kun je op een eenvoudige manier je doelgroep bereiken. Ook de SEA-wereld heeft 3 pijlers die belangrijk zijn bij het adverteren:

  1. Geoptimaliseerde Google advertenties
  2. Biedstrategieën
  3. A/B testen

Het verschil tussen Google Ads en SEO is duidelijk te zien wanneer je googelt op een zoekwoord. Hieronder zie je een voorbeeld van betaalde advertenties (Ads) en niet-betaalde zoekresultaten (SEO).

Werkt online marketing mogelijk in deze branche?

De eerste vraag die je jezelf waarschijnlijk stelt is: werkt online marketing wel voor (B2B / B2C) bouwmaterialen groothandel? Online marketing werkt zolang er een online zoektocht plaatsvindt van potentiële klanten. Dit is in het geval van bouwmaterialen ook het geval.

In dit stuk willen we je graag bewust maken van de online kansen voor bouwmaterialen leveranciers. Want er wordt zeker online gezocht naar bouwmaterialen. Met behulp van SEO en SEA is het mogelijk om degene die hierop zoeken te bereiken. Door middel van een gebruiksvriendelijke website en sterk geschreven content kun je online veel bereiken als bouwmaterialen leveranciers.

Wij zijn online marketing specialisten in zowel de B2B als de B2C branche. Een samenwerking met Search Signals levert deze voordelen voor je bouwmaterialen website op:

Pluspunt  7+ jaar bewezen resultaat, (B2B & B2C)

Pluspunt  50.000+ zoekwoorden in de top 3

Pluspunt  6-10% gemiddeld conversieratio Google Ads

Pluspunt 100.000+ budgetbesparing big data analyse

50 belangrijke zoekwoorden binnen de bouwmaterialen branche

Binnen elke branche zijn er zoekwoorden die belangrijk zijn. Zo ook binnen de bouwmaterialen branche. Voor dit onderzoek hebben wij 50 belangrijke zoekwoorden op een rijtje gezet. Deze worden later in het onderzoek ook gebruikt om de top 30 van de bouwmaterialen branche samen te stellen.

Top 50 zoekwoorden van bouwmaterialen case

De top 30 online bouwmaterialen leveranciers

Meten is weten. Daarom hebben we 30 online bouwmaterialen leveranciers geanalyseerd. Hoe scoren zij momenteel en waarom? En natuurlijk zoomen we ook in op de hamvraag van dit onderzoek: waar liggen de online kansen nu precies?

Onze top 30 online bouwmaterialen leveranciers hebben we samengesteld op basis van hoe vaak bouwmaterialen leveranciers in de top 20 van Google scoren op deze 50 belangrijkste zoekwoorden. De 30 websites die het beste scoren op deze zoekwoorden, zijn opgenomen in de lijst.

In de top 30 lijst zul je straks zien dat een Karwei.nl bijvoorbeeld met 23 van deze belangrijke zoekwoorden minimaal een top 20 positie weet te bemachtigen. De termen worden onder de tabel uitgelegd. Vervolgens zullen de belangrijkste en opvallendste bevindingen door ons uitgelicht worden.

top 30 tabel bouwmaterialen groothandel

 

Belangrijke termen

  • Aantal zoekwoorden in top 20:

Hier wordt weergegeven hoe vaak een website in de top 20 scoort in Google op de 50 belangrijkste zoekwoorden voor de bouwmaterialen branche.

  • Organic Traffic score (verkeer)

De tool die hiervoor gebruikt is, geeft een indicatie van het maandelijkse zoekverkeer weer in Nederland. Zo kun je duidelijk zien hoe vaak er maandelijks op deze zoekwoorden (SEO) wordt gezocht. De organic traffic score is een indicatie van het SEO verkeer. In de praktijk kan het tot 2-4x hoger liggen. Desondanks is het interessant omdat je de kracht van je website goed kan vergelijken met die van concurrenten.

  • % merknaam zoekwoorden

‘Online marketing bureau Search Signals’ is een merknaam zoekwoord. We geven hier het percentage weer hoe vaak een zoekwoord gekoppeld is aan de merknaam.

  • % niet-merknaam zoekwoorden

‘Gipsplaten’ is een niet-merknaam zoekwoorden. Het percentage verkeer dat op zoekwoorden zonder merknaam scoort. Bijvoorbeeld: online marketing bureau.

  • Domeinkracht (trustflow)

Een indicatie van hoe sterk de website (domein) is. 0 = niet autoritair. 100 = zeer autoritair.

  • Verwijzende domeinen

Hier kun je zien hoeveel externe websites (domeinen) naar een bouwmaterialen website verwijst.

 

Onze bevindingen: merknaam vs. niet-merknaam zoekwoorden in de top 30

Om te zien waar groeipotentie ligt voor de top 30 bouwmaterialenbedrijven, is er gekeken naar de merknaam en niet-merknaam zoekwoorden. Stel je bedrijf heeft veel naamsbekendheid in de omgeving, dan zullen bezoekers eerder zoeken op je bedrijfsnaam of in combinatie met een zoekwoord. Een merknaam zoekwoord is niet alleen ‘Gamma’, maar ook ‘gipsplaat Gamma’.

Heeft je website veel naamsbekendheid, dan zal er veelal gezocht worden op ‘merknaam + locatie’ of ‘merknaam + zoekwoord’. Toch is dit niet de enige manier om meer verkeer op de website te krijgen. Juist door ook op niet-merknaam zoekwoorden te focussen, bereik je een nieuwe doelgroep.

 

> Pontmeyer.nl – (#3 in onze top 30 lijst)

  • Organic traffic score = 153.1K per maand
  • Scoort goed op: zowel merknaam zoekwoorden als niet-merknaam zoekwoorden

Legenda tabel

  • Pos. = positie in Google (positie 1 t/m 10 = 1e pagina / positie 11-20 = 2e pagina / etc.)
  • Volume = maandelijkse zoekvolume op specifieke set van zoekwoorden

 

Bovenstaand zie je een aantal zoekwoorden van Pontmeyer waar veel volume en veel verkeer op zit. Op merknaam én merknaam in combinatie met locatie scoren zij op positie 1. Maar ook op zoekwoorden als ‘gipsplaten’ scoren zij hoog. Dit is onder andere te danken aan geoptimaliseerde content.

Kansen voor Pontmeyer.nl

Er zijn nog genoeg kansen qua niet-merknaam zoekwoorden. Als we bijvoorbeeld naar zoekwoorden als ‘planken’ of ‘steigerhout’ kijken, dan zien we dat deze nét niet op de 1e pagina van Google verschijnen.

Hoe kan Pontmeyer hoger in Google scoren op de bovenstaande kanshebbers? Natuurlijk zijn er vele SEO-aspecten die hierbij komen kijken. Een aspect is het optimaliseren van de content. Door ervoor te zorgen dat er écht voor de klant geschreven wordt, houd je simpelweg Google te vriend. Durf dus te schrappen in de huidige content. Wat is ‘spammerig’ en overbodig? En wat kan een klant nog verder helpen?

 

> Jongeneel.nl –  (#11 in onze top 30 lijst)

  • Organic traffic score 91.8K per maand
  • Scoort goed op: zoekwoord + locatie én merknaam + locatie

Legenda tabel

  • Pos. = positie in Google (positie 1 t/m 10 = 1e pagina / positie 11-20 = 2e pagina / etc.)
  • Volume = maandelijkse zoekvolume op specifieke set van zoekwoorden

 

Jongeneel.nl scoort goed op lokale zoekwoorden. Jongeneel.nl scoort veel op positie 1 op diverse locatie-zoekwoorden. Bijvoorbeeld houthandel + locatie en Jongeneel + locatie.

Kansen voor Jongeneel.nl

De kansen voor Jongeneel.nl liggen voornamelijk bij de niet-merknaam zoekwoorden. Er wordt zeker gescoord op een aantal niet-merknaam zoekwoorden, maar toch zijn er nog een heel aantal die buiten de top 10 in Google vallen. In onderstaande afbeelding zie je een aantal belangrijke niet-merknamen zoekwoorden wat echte kanshebbers zijn:

Hoe kan Jongeneel.nl ervoor zorgen dat zij beter gaan ranken op niet-merknaam zoekwoorden? Er zijn meerdere factoren die hierop invloed hebben, waaronder de content.

Jongeneel.nl kan hoger ranken met belangrijke zoekwoorden, door meer voor de klant te schrijven. Google let steeds meer op de inhoud van de content en vindt het hierbij erg belangrijk als de content de klant echt verder helpt. Waar kan Jongeneel.nl bijvoorbeeld meer over schrijven op deze pagina?

  • Hoe meet ik een vensterbank op?
  • Welke vensterbank heb ik nodig?
  • Hoe duur is een vensterbank?
  • Hoe plaats ik een vensterbank?

Een handig handvat voor klantgerichte content is het SEE-THINK-DO-CARE model. Die model gaat in op de verschillende fases die een klant doorloopt. Zo weet je precies wat je kunt schrijven voor welke fase.

 

> Bmn.nl – (#10 in onze top 30 lijst)

  • Organic traffic score 93.1K per maand
  • Scoort goed op: merknaam + locatie

Legenda tabel

  • Pos. = positie in Google (positie 1 t/m 10 = 1e pagina / positie 11-20 = 2e pagina / etc.)
  • Volume = maandelijkse zoekvolume op specifieke set van zoekwoorden

 

BMN bouwmaterialen scoort heel goed op merknaam zoekwoorden. Dit betekent dat zij inmiddels een goede naamsbekendheid hebben opgebouwd in de omgeving van hun locaties. Niet alleen BMN + locatie scoort goed, maar ook BMN + bouwmaterialen bijvoorbeeld.

Kansen BMN Bouwmaterialen

BMN Bouwmaterialen scoort met slechts 37.33% op niet-merknaam zoekwoorden. Het overgrote deel zijn dus zoekwoorden met BMN erbij. Er liggen dus nog veel kansen bij de niet-merknaam zoekwoorden.

Voor BMN Bouwmaterialen ligt veel potentie bij de niet-merknaam zoekwoorden. Onder andere liggen er veel kansen bij het verbeteren van de huidige content. Door sterke content te creëren, H1 en H2 koppen te optimaliseren en écht behulpzame teksten voor de klant te schrijven, zullen de teksten hoger gaan ranken. Ook een goede interne linkstructuur en meer externe verwijzingen kunnen de rankings voor de niet-merknaam zoekwoorden goed doen.

Wil je zeker weten dat de content relevant is en naar de maatstaven van Google? Onze SEO tekstschrijvers weten als geen ander sterke SEO-vriendelijke én klantvriendelijke teksten te creëren.

Houthandelonline.nl vs Debouwmarktshop.nl > aantal posities in top 20

Verschillen. Vergelijkingen. Dat is altijd erg interessant om te lezen voor de meeste mensen met wat ondernemersbloed in zich. Is er een duidelijk verschil te zien qua content of domeinkracht wanneer we kijken naar de websites die bovenaan en onderaan onze top 30 bouwmaterialen leveranciers staan?

Houthandelonline.nl = 18x zoekwoorden in de top 20 (#7 in onze top 30 lijst)
Debouwmarktshop.nl = 6x zoekwoorden in de top 20 (#26 in onze top 30 lijst)

De ene website scoort vaker een top 20 positie van de belangrijkste zoekwoorden dan het andere bedrijf. Waar kan dit aan liggen? Het kan zijn dat een bouwmarkt zich meer gespecialiseerd heeft op bepaalde materialen en daardoor niet zijn focus wilt leggen op andere zoekwoorden uit deze lijst.

Houthandelonline.nl is een voorbeeld hiervan. Zij zijn een bouwmarkt dat zich voornamelijk focust op houten bouwmarktmaterialen. Toch scoren zij op een aantal belangrijke (houtgerelateerde) zoekwoorden buiten de top 20.

Bovenstaand zien we 3x zoekwoorden uit de lijst met 50 belangrijkste zoekwoorden voor deze branche. Beide websites scoren op deze zoektermen, maar de één bijvoorbeeld op positie 36 en de ander juist op positie 6 Wanneer we de URL’s onder de loop nemen, dan valt het volgende op:

‘Gipsplaten’

  1. Houthandelonline.nl
    Een productpagina voor een type gipsplaat scoort op de term ‘gipsplaten’. Het is beter als de categoriepagina voor gipsplaten hierop scoort. Echter is er geen content te vinden op de bovenliggende URL voor gipsplaten. Daarnaast is de URL te lang en ver verwijderd van de homepage. Dit is voor Google een teken dat de pagina minder belangrijk is.
  2. Bouwmarktshop.nl
    Op de categoriepagina is wel content te vinden omtrent het zoekwoord ‘gipsplaten’. Zo weet Google dat deze pagina over gipsplaten gaat. Daarnaast is de URL heel kort en is de gipsplatenpagina puur een categoriepagina.

‘Trespa plaat’

  1. Houthandelonline.nl:
    Hier geldt hetzelfde als voor het bovenstaande zoekwoord. Een productpagina scoort voor een term dat op een categoriepagina hoort te staan, de URL is te lang én er is op zowel de productpagina als op de categoriepagina (bijna) geen content te vinden.
  2. Bouwmarktshop.nl:
    De website zorgt ook voor deze keer voor een categoriepagina met heldere content en een korte URL. Toch is hier ook meer winst te behalen door de content te optimaliseren, klantgericht te houden en intern te boosten door intern linking.

‘Multiplex plaat’

  1. Houthandelonline.nl:
    Nu scoren zij beter dan bouwmarktshop.nl. Juist nu lijkt het de omgedraaide wereld. De URL is duidelijk en kort, er is uitgebreide content te vinden en het is nu een categoriepagina dat scoort.
  2. Bouwmarktshop.nl:
    Op deze pagina is nauwelijks content te vinden. Juist door de content uit te breiden en klantvriendelijk te schrijven, kan deze pagina een boost krijgen.

 

Conclusie:

Sterke content, schone URL’s en een hoge domeinkracht. Een aantal belangrijke termen die in dit onderzoek meerdere keren naar voren zijn gekomen. Steeds weer blijkt dat onder andere deze SEO element heel belangrijk zijn, wil je hoog scoren in Google. En dat wil je als ondernemer zijnde.

Niet alleen de bovengenoemde aspecten zijn belangrijk, de SEO-wereld is veel breder dan dat. Wij weten als online marketing bureau hoe de SEO-jungle in elkaar steekt. Vraag een gratis consult aan, wij zorgen voor groei, tijdwinst en meer omzet.

 

Google Ads of SEO: waar start je mee?

Met zowel SEO als Google Ads zijn betere resultaten te behalen voor je website. Maar wat is het verschil nu precies?

Voordelen en nadelen SEA (Google Ads)

Pluspunt   Direct zichtbaar in Google

Pluspunt   Advertenties staan altijd bovenaan bij zoekresultaten

Pluspunt   Advertenties zijn eenvoudig aan te passen op doelgroep

Pluspunt   Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Je betaalt per klik aan Google

minpunt   Stop je met adverteren? Niet meer zichtbaar

minpunt   Bij te laag budget, vermindert de zichtbaarheid

 

Voordelen en nadelen SEO

Pluspunt   Je betaalt geen kosten aan Google

Pluspunt   Toekomstbestendige strategie

Pluspunt   Geeft ‘body’ aan je website

Pluspunt   Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Duurt langer voordat effect te zien is à 3-6 maanden

minpunt   Content moet regelmatig ge-update worden

 

SEA en SEO vullen elkaar mooi aan. Afhankelijk van je wensen en je strategie kun je afwegen of je voor beide kiest of voor één van beide.

SEO zoekresultaten: hoeveel % van de klikken krijgt de nummer #1?

Uit een onderzoek van AWR (data van maart 2021) blijkt dat dat de #1 positie in de SEO resultaten 38,02% van de klikken ontvangt.

  • 1e positie         = ~ 38,02 %
  • 2e positie         = ~ 12,46 %
  • 3e positie         = ~ 7,67 %
  • 4e positie         = ~ 5,06 %
  • 5e positie         = ~ 1,44 %
  • 6e positie         = ~ 1,63 %
  • 7e positie         = ~ 1,45 %
  • 8e positie         = ~ 1,06 %
  • 9e positie         = ~ 1,00 %
  • 10e positie       = ~ 1,13 %

BEREKENING TOP 10 MARKTAANDEEL

Deze percentages tellen we bij elkaar op en delen we door 10 posities. Zo kunnen we het gemiddelde marktaandeel van een top 10 positie berekenen = 7,2%. Uit ervaring weten wij dat het conversieratio voor e-commerce veelal tussen de 1,5% – 2% ligt. Wij nemen een gemiddelde en gaan uit van een conversiepercentage van 2%.

Marktaandeel berekenen

Bronnen: Advanced Web Ranking; SEMrush

In bovenstaande tabel zie je wat een positie in de top 10 van Google op kan leveren. Met de conversieratio van 2% en een gemiddelde marktaandeel percentage van 7,2% kun je eenvoudig uitrekenen wat de potentiële conversies kunnen zijn.

Wat levert een stijging in organisch verkeer (mogelijk) op?

Wat levert een stijging van 500 extra bezoekers op? Of van 1000 of – nog beter – 1500? Om dit te berekenen hanteren wij de eerder uitgelegde conversieratio van 2%. Daarnaast hebben we twee producten uit de top 50 zoekwoorden onder de loep genomen. Voor een inschatting van de gemiddelde ordergrootte hebben wij het orderbedrag voor 10x MDF / multiplex platen vergeleken met Hornbach.nl, bouwmaat.nl en online-bouwmaterialen.nl

De bovenstaande scenario’s laten helder zien wat meer bezoekers dankzij SEO kan opleveren. Mocht je het interessant vinden, dan kun je zelf uitrekenen wat een gemiddelde ordergrootte voor een bepaald product is voor jouw website. Zo wordt de ROI nog tastbaarder.

Houd de resultaten bij d.m.v. e-commerce tracking

Naast de gebruikelijke statistieken is het advies voor e-commerce om gebruik te maken van e-commerce tracking (in Google Analytics).

Meer halen uit je website? Vraag gratis advies aan!

Een samenwerking met online marketing bureau Search Signals levert je B2B / B2C webshop een blijvende boost op. Met ruim 7+ jaar ervaring in online marketing weten wij als geen ander hoe we jouw website hoger kunnen laten ranken.

Pluspunt  7+ jaar bewezen resultaat, (B2B & B2C)

Pluspunt  50.000+ zoekwoorden in de top 3

Pluspunt  6-10% gemiddeld conversieratio Google Ads

Pluspunt 100.000+ budgetbesparing big data analyse