Voor de meeste mensen is de URL alleen de locatie van een pagina op het internet. Voor online marketeers is het veel meer dan dat. Een URL levert informatie aan zoekmachines, het helpt onder andere met het identificeren van de content op een pagina. Daarnaast helpt het de zoekmachine begrijpen wat het doel en doelgroep is van de content. Het is belangrijk om een goede URL structuur te hebben voor alle pagina’s binnen een domein. Hier zijn 9 tips om een URL de juiste structuur mee te geven.

URL-structuur-optimaliseren-300x2501. Gebruik zoekwoorden in de URL

Heb je de mogelijkheid om zoekwoorden in de URL te zetten? Dan moet je dit vooral doen! De zoekmachines zien dan meteen waar de pagina over gaat én de bezoekers zien het zoekwoord terug in de link. Op welke van de onderstaande links zou je liever klikken?

Voorbeeld 1: www.searchsignals.nl/tips-optimaliseren-URL-structuur

Voorbeeld 2: www.website.nl/blog/132/2015/artikel

2. Zorg dat de URL leesbaar is

Een leesbare URL is meer herkenbaar voor de bezoekers, maar tevens ook erg belangrijk voor de zoekmachines. Een zoekmachinevriendelijke URL is een van de vele factoren van Google om te bepalen of een pagina relevant is voor een specifiek zoekwoord.

Leesbaarheid is een subjectief begrip, maar de onderstaande afbeelding van Moz.com geeft dit goed weer.

Tips-URL-structuur-optimaliseren-500x412

Een URL hoeft niet altijd perfect ‘schoon ’te zijn, maar wel eenvoudig te begrijpen én aantrekkelijk voor de bezoekers zijn.

3. Sub domeinen

Een URL bouw je vanaf nul op. Dit betekent dat je ook te maken krijgt met de domeinen. Eén van de keuzes die je moet maken is: Gebruik je ‘www.’ wel of niet als sub domein?

Het is belangrijk dat je een keuze maakt tussen de www-versie en de niet www-versie, omdat de zoekmachines anders beide versies indexeren (dit zorgt voor dubbele content oftewel duplicate content). Om te voorkomen dat de zoekmachines beide versies indexeren gebruik je een 301 redirect van de niet www-versie naar www-versie of vice versa.

Tevens is het belangrijk om maar één enkel domein te gebruiken. Gebruik je meerdere domeinen? Dan zien zoekmachines dit als meerdere websites, bijvoorbeeld:

blog.website.nl

De autoriteit/relevantie van de website wordt dan als het ware gesplitst in twee delen en hierdoor neemt de autoriteit/relevantie af.

Het is beter om voor de volgende url-structuur te kiezen:

www.website.nl/blog

Bij de eerste URL staat de blogpagina op hetzelfde domein. Bij het tweede voorbeeld ziet de zoekmachine de blog pagina als een heel nieuw domein.

4. Meerdere URL’s dezelfde content? Pas de canonical tag toe!

Als twee verschillende URL’s content hebben die op elkaar lijken, dan is de tag ‘rel=canonical’ toe voegen een wijze keuze. Duplicate content zorgt ervoor dat pagina’s niet goed ranken, deze tag voorkomt deze content.

Een webpagina kan verschillende versies hebben, zoals een printvriendelijke pagina. Dit soort pagina’s moeten behouden worden voor de bezoeker. De canonical tag zorgt dat dit soort pagina’s zonder problemen blijven bestaan. Zoekmachines zien door de tag namelijk welke pagina de hoofdpagina is.

Als een pagina met duplicate content niet behouden hoeft te worden, dan is een 301 redirect ook een optie die het overwegen waard is.

5. Sluit, indien mogelijk, dynamische parameters uit

Het gebruik van parameters in de URL kan je het best vermijden. Het is beter om een statische leesbare url te hebben dan een dynamische parameter. Neem als voorbeeld onderstaande url:

www.website.nl/default/adredirect.aspx?type=teaser&id=180

Deze toevoeging is verre van zoekmachinevriendelijk.

6. Korter is beter dan langer

Over het algemeen geldt bij het optimaliseren van de URL-structuur het volgende: hoe korter de URL, hoe beter. Dit betekent echter niet dat je direct alle URL’s korter moet maken. Een URL met 50-60 karakters is een streven, maar heeft de website URL’s met 100+ karakters? Dan wordt het misschien tijd om ze te herschrijven. Zie je vaak dit soort url’s op jouw website:

www.website.nl/ontzettend-lange-URL-met-veel-woorden-en-71243%-dynamische-paramaters-zonder-toegevoegde-waarde

Een langere URL is niet iets waar de zoekmachines per sé problemen mee hebben. Dit probleem is meer van toepassing voor de gebruiksvriendelijkheid van de website én de bezoekerservaring. En dat heeft indirect invloed op de positie in de zoekmachines.

Kies voor een korte url-structuur zoals:

www.searchsignals.nl/10-fouten-die-veel-bedrijven-google-adwords-maken/

Ongewenst: Match URL’s met de titel

Dit moet je uiteraard alleen doen als het logisch is. Maar is de titel van een pagina ‘5 tips voor URL optimalisatie’, dan kan de URL er als volgt uitzien:

www.website.nl/10-tips-URL-optimalisatie

De URL hoeft niet volledig overeen te komen met de titel, een variatie is voldoende. Is de titel van een blogartikel ’10 tips waarop webwinkeliers zich kunnen onderscheiden met behulp van de diverse online kanalen van Google en de nieuwe opkomende social advertising kanalen’? Dan is het niet verstandig om de titel van het artikel geheel over te nemen als URL en kan je beter kiezen voor een beschrijvende URL.

7. Beperk het aantal URL redirects (redirect chains)

Beperk het aantal 301 redirects binnen een website en voorkom redirect chains. Een redirect chain is een aaneenschakeling van meerdere 301 redirects achter elkaar.

Als pagina A wordt geopend en een bezoeker wordt doorgestuurd naar pagina B, is er niets aan de hand. Stuurt pagina B je vervolgens meteen door naar pagina C dan ontstaan er twee redirects achter elkaar oftewel een redirect chain.

Behalve het feit dat zoekmachines deze redirects liever niet zien, zijn meerdere redirects voornamelijk een probleem voor browsers en bezoekers. Het vertraagt en belemmert de bezoeker bij het openen van een pagina. Beperk het aantal redirects en voorkom meerdere redirect paden achter elkaar.

8. Het belang van gescheiden woorden in de URL

Voor een crawler is het noodzakelijk dat woorden in een URL worden gescheiden. Bij gebruik van een spatie in de URL ziet Google dit als een %20 teken. Stel je gebruikt spaties tijdens het opslaan van een nieuwe pagina:

https://www.searchsignals.nl/robots txt bestand optimaliseren hoe werkt het in de praktijk/

Zoekmachines zien deze pagina dan als volgt:

https://www.searchsignals.nl/robots%20txt%20bestand%20optimaliseren%20hoe%20werkt%20het%20in%20de%20praktijk/

Het beste is om het ‘-’ teken (koppelteken) te gebruiken en niet een spatie of een ‘_’ teken (underscore).

Uit onderzoek is gebleken dat zoekmachines steeds minder problemen hebben met begrijpen van URL’s met underscores, maar vooralsnog is ons advies om gebruik te maken van een koppelteken.

9. Zoekwoorden spammen in de URL structuur

Het komt voor dat websites zoekwoorden meerdere keren laten terugkomen in de URL structuur. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd. Neem als voorbeeld de volgende URL-structuur:

http://www.webshop.nl/voetbal/voetbalschoenen/voetbalschoenen-mannen/voetbalschoenen.html

In het voorbeeld is het overduidelijk dat het woord ‘voetbalschoenen’ wordt gespamd in de URL-structuur. Het spammen van een zoekwoord in de URL-structuur zorgt voor een negatief signaal richting de zoekmachines en kan ervoor zorgen dat een pagina slechts scoort voor een bepaalde zoekterm.

Welke tips ga jij gebruiken voor je webshop?