(7/9) E-commerce tracking toevoegen aan Google Analytics

Als ondernemer wil je graag dat jouw webshop succesvol is. Sales en marketing spelen hier een belangrijke rol in. Maar… voor je een keuze maakt voor een bepaalde strategie is het wel belangrijk om de huidige en toekomstige prestaties van je webshop te meten. De prestaties van je webshop kan je op meerdere manieren meten. Zo kan je bijvoorbeeld in het Magento CMS je omzet bijhouden. Nadeel hiervan wel is dat je de omzetcijfers dan niet kan koppelen aan de verschillende online kanalen (betaalde zoekresultaten en niet-betaalde zoekresultaten) of individuele pagina’s.

Google Analytics e-commerce tracking

Wil je de omzetcijfers koppelen aan de statistieken van je webshop? Maak dan (gratis) gebruik van e-commerce tracking in Google Analytics. Door in Google Analytics een (re)marketing code toe te voegen, krijg je een beter inzicht in de omzet van je webshop in relatie tot het gedrag van de bezoekers op je website. Denk aan het volgende:

  • Omzet van je webshop per specifieke pagina
  • Omzet van je webshop per verkeerskanaal (betaalde zoekresultaten, niet-betaalde zoekresultaten, etc.)
  • Omzet / conversieratio per device, dus mobiele telefoons, tablets of desktop
  • en nog veel meer…

Met deze Google Analytics ecommerce inzichten kun je betere keuzes maken tijdens het afstemmen van budgetten voor specifieke online strategieën. Werken Google Ads voor jouw webshops? Of leveren niet-betaalde zoekresultaten (SEO) toch meer op? Kortom: je kunt een betere afweging maken bij het uitsmeren van je budget.

Welke data kan je inzien met Google Analytics e-commerce tracking?

Met behulp van e-commerce tracking via Google Analytics kan je dus zien hoe je website presteert in relatie tot de omzetcijfers. Benieuwd naar welke data je allemaal kunt zien?

Aantal bestellingen (’transacties’)
Oftewel het aantal aankopen op je webshop. Het is opvallend om te zien dat veel webshops weliswaar de financiële data bijhouden in een CMS of CRM systeem, maar deze data niet koppelen aan een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, dit terwijl e-commerce tracking gratis is en voor developers weinig moeite kost om in te stellen.

Het conversieratio
Het conversieratio laat zien hoeveel procent van de bezoekers een bestelling hebben afgerond. Ligt het conversieratio onder de 1%? Dan kan je dieper inzoomen op de pagina’s en bepalen waar je verbeteringen moet toepassen. Andersom kan je natuurlijk ook kijken welke pagina’s goed presteren en hier nog meer relevant bereik voor creëren.

De omzet
De totale online omzet van je webshop. Deze gegevens kun je gebruiken om bijvoorbeeld doelstellingen per kwartaal of per jaar te formuleren. Heb je afgelopen jaar een omzet van €1.000.000 gehad en wil je dat dit het aankomende jaar met 25% stijgt? Met e-commerce tracking kan je de omzet bijhouden en sturen op kanalen / pagina’s / campagnes die slecht/goed presteren.

De gemiddelde bestelwaarde
De gemiddelde waarde per bestelling op de website. Dit kan een waardevolle statistiek zijn. Heb je bijvoorbeeld een hoog conversiepercentage maar blijft de omzet achter? Dan kan het zo zijn dat de gemiddelde bestelwaarde te laag is. Dit kan betekenen dat de producten die het meeste opleveren niet genoeg worden verkocht.

De waarde per sessie
De gemiddelde opbrengst per sessie. Hiermee kan je bepalen of de bezoekers die je binnenhaalt wel de meest relevante bezoekers zijn. Heb je veel bezoekers maar wordt er in verhouding relatief weinig besteld? Dan kan je analyseren via welke kanalen / pagina’s / campagnes er niet relevant bezoek wordt aangetrokken en hier verder op aansturen.

Tips voor Google Analytics e-commerce tracking: kijk hier naar!

Heb je de Google Analytics e-commerce tracking van je webshop ingesteld? Hartstikke goed! Hieronder hebben we een aantal tips beschreven waar je mee aan de slag kunt als er genoeg data is vergaard in Google Analytics:

Prestaties van de verschillende verkeersbronnen
Wil je weten hoe je Google Ads campagne presteert t.o.v. je SEO campagne? Met behulp van de cijfers kan je afwegen waar je je pijlen op wilt richten.

Prestaties per specifieke pagina
Zorgt je homepage voor de meeste bezoekers en gaan deze bezoekers uiteindelijk ook over tot het bestellen?

Tijdsperiode vergelijken + groeiverwachting schetsen
Voor veel bedrijven is het bekend om verschillende perioden met elkaar te vergelijken. Wat weinig bedrijven doen, is echter een groeiverwachting te schetsen. Hierdoor kan je een verwachting maken van hoe een bepaalde periode zal verlopen en wat dit in potentie kan opleveren.

Belangrijker nog…
Waar liggen ruimtes voor verbetering? Dit is misschien wel de voornaamste reden om gebruik te maken van Google Analytics e-commerce tracking. Met e-commerce tracking kan je bepalen waar de focus, strategie en budget naartoe moet om te groeien met je webshop. Als voorbeeld:

  • Is het conversiepercentage te laag? Identificeer welke pagina’s slecht presteren en stel een actieplan op.
  • Heb je een hoog conversiepercentage, maar blijft de omzet achter? Is de gemiddelde bestelwaarde erg laag? Kijk hoe je de producten die veel opleveren meer kan aanprijzen bij je bezoekers, bijvoorbeeld door specifieke producten toe te voegen op pagina’s waar veel bezoekers op landen…
  • Veel bezoekers, maar een laag conversiepercentage? Lage waarde per sessie? De kans is groot dat er teveel bezoekers op je website komen die niet relevant zijn voor je producten. De focus moet dan liggen op het aantrekken van meer relevant bezoek.

Hoe stel je e-commerce tracking in?

Voor het instellen van e-commerce tracking moet je de volgende twee punten realiseren:

  1. E-commerce tracking inschakelen bij instellingen voor e-commerce in Google Analytics. Dit is een simpel vinkje. Ga naar beheerder > bij weergave: instellingen voor e-commerce > e-commerce inschakelen op ‘aan’.
  2. Tag plaatsen op de website (bij voorkeur met behulp van Google Tag Manager)

De meest eenvoudige manier om de tag op de website te plaatsen, is door gebruik te maken van Google Tag Manager. Er zijn meerdere blogartikelen die beschrijven hoe je dit kunt oppakken.

Dus waar wacht je nog op?

Het kost weinig moeite om e-commerce tracking toe te voegen. Daarnaast zorgt het voor veel nieuwe en waardevolle inzichten waarmee je betere keuzes kan maken voor je online strategie.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek