De afgelopen maanden heeft Google bekend gemaakt dat ze over willen stappen op een Mobile First Index. Eerder dit jaar gaf Google aan dat mobielvriendelijke websites voorkeur krijgen boven niet mobielvriendelijke websites. Daar doen ze nu een schepje bovenop door te testen met de Mobile First Index. Google heeft het vooralsnog over een experiment, maar voor alle online marketeers is het duidelijk; nu is hét moment om je voor te bereiden op de nieuwe indexering van Google.

Wat is Mobile First Index?

Mobile First Index betekent dat Google voortaan naar de mobiele versie van je website gaat kijken in plaats van naar de desktop versie om te bepalen welke posities je website krijgt in de zoekresultaten. Op dit moment heeft Google het volgende over de nieuwe update gezegd:

  • De mobiele website wordt gebruikt om de rankings te bepalen
  • Er komt geen verschillende index voor desktop en mobiel
  • Een responsive website lijkt op dit moment de beste optie als mobiele website
  • De content op de mobiele website moet hetzelfde zijn als op de desktop website
  • Net zoals de content moeten ook alle schema markups op de mobiele website overeenkomen met de desktop website

Waarom stapt Google over op Mobile First Index?

Een van de belangrijke vragen die je jezelf kan stellen is: ‘Waarom stapt Google over op Mobile First Index?’ De belangrijkste reden waarom Google overstapt op Mobile First Index is dat websites tegenwoordig steeds meer worden bezocht door mobile user dan desktop users. Sinds november 2016  zijn er wereldwijd meer mobile users dan desktop users.

Mobile First Index - Mobiel vs. desktop bezoekers

Bron: Statcounter

Steeds meer mensen gebruiken dus een mobiele telefoon of een tablet om op Google informatie te zoeken naar diensten of producten. Aangezien een groot deel van de zoekresultaten bestaat uit websites die niet mobielvriendelijk zijn, heeft Google er baat bij om de kwaliteit van de mobile searches te verbeteren. Dit door websites met een mobielvriendelijke website hoger in de zoekresultaten te zetten t.o.v. websites die niet mobielvriendelijk zijn.

 

Zoals we al eerder vermeldde, geeft Google op dit moment al de voorkeur aan mobielvriendelijke websites. Binnenkort zullen zij dus overstappen op een Mobile First Index waarbij ze de mobiele website gaan crawlen om de rankings in de zoekresultaten te bepalen. Volgens Google zelf is het de verwachting dat ze deze update in begin 2018 uitrollen.

Website hebben dus nog even de tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe index. Want veel websites hebben wel een mobiele versie, maar deze is niet geoptimaliseerd. Reden hiervoor is dat developers tot recent met name de desktop versie als uitgangspunt gebruikten. Dit gaat logischerwijs ten kosten van de prestaties van de mobiele versie. Dit zie je ook terug in de conversiepercentages bij mobiel vs desktop.

Mobile First Index - conversiepercentage mobiele bezoekers

Bron: Alyeda Solis – SEO in a Mobile-First Index: What Marketers Need to Know

Gevolgen voor je website

Een andere belangrijke vraag is ‘wat zijn de gevolgen voor mijn website?’. De gevolgen voor je website zijn uiteindelijk afhankelijk van het type mobiele website. Er zijn drie verschillende type mobiele websites:

  • Responsive websites
  • Dynamische websites
  • Individuele mobiele websites

Mobile First Index - verschillende mobiele versies

Op dit moment heeft Google aangegeven dat een responsive website de beste optie is als mobiele website. Heb je een van de twee andere type websites, dan moet je meerdere punten aanpassen.

Dit moet je weten van de Mobile First Index:

  • De posities in de zoekresultaten zullen dalen als je de mobiele versie van je website niet optimaliseert
  • De snelheid van je website wordt belangrijker voor de Mobile First Index: snellere laadtijd = betere mobile user experience = een betere beoordeling door Google
  • Het is belangrijk dat de content op je website wordt opgepikt door Google: de content moet goed leesbaar zijn op de mobiele website
  • Ontwerp je website(s) vanaf nu vanuit het perspectief van een mobiele website EN kijk vervolgens naar de desktop versie

Wil je weten hoe de mobiele versie van je website nu presteert? Begin door te kijken naar de Mobile Friendly Test van Google en laat je website reviewen door experts of collega’s. Heb je vragen over de Mobile First Index van Google? Neem dan gerust contact met ons op of laat een bericht achter in de comments.