Handmatige CPC biedstrategie: de voor- en nadelen

Tussen de vele aanbieders opvallen met jou Google-Ads campagne is geen sinecure. Zorg dat je het jezelf gemakkelijk maakt en neem de verantwoordelijkheid van Google voor jouw online billboard weg. Neem zelf de touwtjes in handen! Maak gebruik van de biedingsstrategie CPC (Cost per click) en doorbreek de status quo in jouw sector.

Hieronder vind je onze blogartikelen omtrent alle biedstrategieën:

Diverse biedstrategieën voor specifieke campagnedoelen
Er bestaan verschillende biedstrategieën – strategieën waarmee kosten worden verbonden aan zoekwoorden – om je advertentie onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. We lichten dit keer de CPC-strategie uit. Maar voordat je überhaupt bepaald welke biedstrategie geschikt is voor je campagne is het verstandig om na te gaan welk doel je wilt bereiken.

De twee belangrijkste doelstellingen zijn als volgt:

  • Meer conversie!
  • Brand awareness / naamsbekendheid

Voor elk doel, is er een geschikte biedstrategie denkbaar. De CPC methode is het meest gangbaar wanneer je met content je doelgroep naar je website wilt trekken. Je betaalt immers per klik op een advertentie.

Wil je geld besparen op je huidige Google Ads budget? Wij besparen door big data analyse gemiddeld 10-19% Google Ads budget.

> Doe de gratis check

 

Wat is CPC?

Houd volledige controle over jouw campagne en kies voor handmatige CPC – een kostenstructuur voor online adverteren. Bij deze biedstrategie bepaal je in alle vrijheid wat het maximale bod is, of – in andere woorden – welk bedrag je over hebt voor een kijker die geïnteresseerd is in je advertentie.

De bedragen kunnen fluctueren. Merk je dat sommige zoekwoorden en product- en advertentie(groepen) beter scoren dan anderen? Dan pas je de specifieke bieding aan voor deze populaire woorden of groepen.

Voor- en nadelen van handmatige CPC in een notendop

Wanneer je jouw producten of diensten in de schijnwerpers wilt zetten, is de kans groot dat je begint met handmatige CPC. Dit is één van de weinige biedstrategieën waarbij jij volledig aan het roer staat.

Dit brengt voor- en nadelen met zich mee:

 Voordelen CPC

  • Bij handmatige CPC heb je volledige controle over de biedingen in een campagne
  • Door zelf de biedingen in te stellen, heb je meer invloed op de ‘schommelingen’ qua kosten
  • Je kunt snel en effectief bijsturen en optimaliseren
  • Als je niet voldoet aan het aantal conversies voor geautomatiseerde biedstrategieën dan kan je nog steeds met handmatige CPC je ads optimaal managen

Omdat CPC niet valt onder een ‘machine learning’ strategie wordt er tegenwoordig niet veel meer over geschreven.
Dit terwijl je met deze strategie de meeste invloed + controle hebt op je campagnes.

Nadelen CPC:

  • Het valt niet onder een door Google geautomatiseerde biedstrategie

Hierdoor neem je alleen de Google Ads data mee in je beslissingen, dit terwijl Google over meer ‘user data’ beschikt

  • Vereist expertise & ervaring
  • In vergelijking met een geautomatiseerde biedstrategie kost het meer tijd om de biedingen te optimaliseren
  • Bij nieuwe campagnes werken geautomatiseerde biedstrategieën minder goed. Je helpt het algoritme van Google door eerst meer conversiedata
    op te bouwen

Afvinklijstje-300x300

Verbeterde CPC

Een tussenvorm van handmatige en geautomatiseerde CPC is verbeterde CPC. Deze biedvariant is een semi-automatische CPC die Google wat speling geeft; een handmatige variant met het verschil dat je de inzichten van Google benut.

Combineer de voordelen van real-time bieden met jouw eigen inzichten. Hoe? Door de optie  ‘verbeterde CPC’ aan te vinken. Zo profiteer jij van Google als vergaarbak van conversie-data. Handig!

Onze ervaringen met CPC
CPC is voor veel campagnes het startpunt qua biedstrategieën. Zo heb je de meeste invloed en controle over de biedingen. Vervolgens kan je gaan testen d.m.v. een experiment welke biedstrategie het beste past om je doelstellingen te voltooien.

Zodoende heeft ‘handmatige CPC’ naar ons idee een slechte naam, terwijl het merendeel van de campagnes hier nog steeds op loopt.

Niet thuis in de wereld van CPC maar heb je wel een online campagne in de pijplijn? Wij streven naar een zo laag mogelijke CPC om de ROI te maximaliseren en je bedrijf op de kaart te zetten. Vraag geheel vrijblijvend een gratis consult aan.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek