Gebruikmaken van geautomatiseerde biedstrategieën. Voor de ene campagne werkt het, voor de andere campagne werkt het minder. Ben je je aan het oriënteren op de doel-CPA biedstrategie van Google Ads? In dit blogartikel leggen we haarfijn uit wat de doel-CPA inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn van deze biedstrategie.

Daarnaast laten we je zien wanneer de doel-CPA biedstrategie wél nut heeft.

Is het slim om met een doel CPA strategie te testen?”, kort (en eerlijk) antwoord: test het op een kleinschalige campagne of doe een experiment voor een looptijd van 30-60 dagen en wacht de resultaten af.

Voor sommige van onze opdrachtgevers werkt het en voor sommige niet. Jammer genoeg is er geen 100% sluitend antwoord.

Hieronder vind je onze blogartikelen omtrent alle biedstrategieën:

Om te beginnen: wat is de doel-CPA biedstrategie?

Doel-CPA is één van de automatische biedstrategieën die Google Ads aanbiedt. Als adverteerder stel je de doelkosten per conversie in. Google past vervolgens automatisch de biedingen aan op basis van historische gegevens en realtime signalen, dit met het doel om zoveel mogelijk conversies te genereren voor het ingestelde bedrag.

Van deze realtime signalen maakt Google gebruik:

  • Apparaat
  • Brouwser
  • Locatie
  • Tijdstip
  • Remarketinglijst
  • Advertentiekenmerken

Voorbeeld: cost per acquisition = € 50

Stel je doel CPA is € 50:

  • dan past Google de biedingen op een slimme manier aan, zodat er zoveel mogelijk conversies gegenereerd worden voor deze €50.
  • Let op: Bij de doel-CPA strategie heb je geen invloed op de kosten per klik. Google zelf verlaagt en verhoogt de kosten per klik waar nodig.

Doel- ‘Cost Per Acquisition’ (CPA) vs Doel- ‘Return On Ad Spend’ (ROAS)

Zoals je wellicht weet bestaat er nóg een biedstrategie binnen Google Ads: doel-ROAS. Om duidelijk te krijgen wat doel-CPA wél is, kijken we eerst naar het verschil tussen doel-CPA en doel-ROAS.

Doel-CPA:

  • Betekenis CPA = Cost Per Acquisition
  • Automatische biedingen worden ingesteld voor maximale kosten per conversie
  • Google gebruikt je historische gegevens en data voor het juiste bod aan de juiste doelgroep
  • Alleen toepasbaar op tekstadvertenties

 

Doel-ROAS

  • Betekenis ROAS = Return On Advertising Spend
  • Automatische biedingen worden aangepast voor de hoogste conversie
  • Doel-ROAS is de gemiddelde ingestelde conversiewaarde voor elke euro die aan AdWords uitgegeven wordt.

 

Een ROAS van 400% betekent dat je voor elke € 1 aan Google Ads kosten € 4 omzet wil genereren.

  • Toepasbaar bij zowel tekstadvertenties (zoeknetwerk) als shopping campagnes

Wil je een van onze Google Ads specialisten laten kijken naar welke biedstrategie geschikt voor je campagne? Lees hier 20+ voordelen van inhuren van een Google Ads specialist.

Voorwaarden CPA biedstrategie

Voordat je gebruik wilt maken van doel-CPA, is het handig om te weten dat er wel enkele randvoorwaarden gelden. Wil je gebruik maken van biedstrategie-CPA, dan moet je aan deze twee voorwaarden voldoen:

  1. De afgelopen 30 dagen heb je tenminste 30 conversies gegenereerd

Google heeft historische conversiedata nodig om de juiste biedingen te kunnen doen voor de hoogst haalbare doel-CPA.

  1. De conversies kunnen gemeten worden in het Google Ads account

Belangrijk is dat in je Google Ads account de conversiemetingen worden ingericht. Het doel moet goed gemeten kunnen worden, zodat

Google op de juiste manier de biedingen kan doen.

Een aantal praktische tips voor je aan de slag gaat

kun je verwachten en wat is goed om te weten voordat je van start gaat?

  1. Geef doel-CPA leertijd

Ook de doel-CPA van Google AdWords heeft leertijd nodig. Dit wordt ook wel ‘machine learning’ genoemd. Wanneer je de biedstrategie helemaal naar wens hebt ingesteld, gaat Google kijken naar de historische campagnegegevens en de evaluaties van de realtime signalen. Wij hanteren hier meestal een looptijd van minimaal 30+ dagen voor.

Raak dus niet in paniek wanneer de doel-CPA na een paar weken nog niet helemaal resultaat levert. Gemiddeld genomen kun je na een maand pas concluderen of de doel-CPA werkt of juist aangepast moet worden.

Let op: na elke wijziging heeft doel-CPA leertijd nodig. Dus denk goed na of een wijziging nuttig is.

  1. Houd tijdelijk de huidige CPA kosten aan

Google maakt in de zojuist genoemde leerperiode gebruik van de historische data. Van de afgelopen 30 dagen. Houd daarom de komende maand dezelfde CPA aan. Zo ontstaan er geen veranderingen en weet het systeem precies wat het kan verwachten voor dit budget.

  1. Doe een experiment

Test je huidige campagne t.o.v. een doel CPA campagne door middel van een experiment. 50% van het verkeer ziet de reguliere campagne, terwijl de andere 50% wordt getarget door de doel CPA strategie.

 

Wil je 10-19% besparen op je Google Ads campagne? Start dan met een big data analyse.

> Doe de gratis check

 

Voor- en nadelen van doel-CPA op een rijtje

Goed, hoe doel-CPA in elkaar steekt in je nu wel duidelijk. Als bedrijf wil je graag zo efficiënt mogelijk werken en zo veel mogelijk conversies genereren. We noemen de voor- en nadelen van doel-CPA op, zodat je zelf kunt bepalen of dit een Go of No Go wordt.

Voordelen doel-CPA

  • Het scheelt je tijd
  • Google ziet nieuwe kansen aan de hand van historische gegevens en realtime signalen. In theorie betekent dit dat Google meer data gebruikt voor het voorspellen of iemand wel/niet interesse heeft in je diensten of producten
  • Het is vrij eenvoudig om in te stellen

Nadelen doel-CPA

  • Minimaal 30 conversies in de afgelopen 30 dagen zijn vereist
  • Niet direct resultaat: Google heeft leertijd nodig
  • Zelf minder controle

Heeft doel-CPA nut?

Doel-CPA kan zeker waarde toevoegen voor je campagnes. Staar je alleen niet blind op de belofte van Google om door middel van machine learning betere keuzes te maken op het gebied van biedingen, het tonen van de advertenties op een bepaald tijdstip, etc.

Ook bij doel CPA is het belangrijk om de prestaties goed in de gaten te houden. We hebben voor onze klanten gezien dat het voor de ene campagne werkt en voor de andere campagne juist niet. Test het zelf door middel van een experiment of een kleinschalige campagne en analyseer de resultaten. Liever je Google Ads uitbesteden? Vraag een gratis consult aan, wij helpen je graag verder met het genereren van meer conversies.