Alle speelruimte voor Google. Met de ROAS (Return On Ad Spend) biedstrategie kun jij je eindelijk focussen op dat waar jij goed in bent. Google neemt het over. Deze geautomatiseerde biedstrategie is een welkome oplossing voor elk e-commerce bedrijf.
Terwijl Google – als vergaarbak van informatie het algoritme bepaalt, ademen wij conversie-data.
In een wereld van marketingstrategieën, bieding opties en doelrendementen zien wij het grotere plaatje. We werken dan ook graag met Googles paradepaardje ROAS. Maar waarom precies? En wat kan je ermee? Na het lezen van deze tekst weet jij:
- Wat ‘doel-ROAS’ betekent
- Hoe je jouw ideale ROAS berekent
- Wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van ROAS
- Hoe je jouw Google Ads account kunt optimaliseren voor ROAS
Hieronder vind je onze blogartikelen omtrent alle biedstrategieën:
Wat is ROAS?
Zonder ROAS geen rendement en zonder rendement geen ROAS. Jij bepaalt wat je doelrendement is op advertentie-uitgaven en wij sturen met behulp van Google aan op een zo hoog mogelijke opbrengst tegen zo laag mogelijke advertentie uitgaven.
Wanneer je binnen de online marketing niet werkt met ROAS, loop je misschien wel duizenden euro’s mis. Je krijgt immers geen idee welke zoekwoorden of advertentiegroepen rendabel zijn.
Hoe bereken je de Return On Ad Spend %?
De ROAS geeft antwoord op de meest prangende vraag van marketeers: wat levert mij dit op? ROAS is een percentage dat de opbrengst deel door Ad-kosten. Hiermee wordt duidelijk wat elke losse euro waard is.
- Formule voor ROAS: (Totale omzet uit campagne / Totale advertentiekosten van de campagne) x 100% = ROAS
Praktijkvoorbeeld
- Stel een campagne levert € 3.600 op
- De advertentiekosten zijn € 500
- Het resultaat is een ROAS van 720%
Kortweg levert elke euro je €7,20 op. Levert een campagne je 100% op, dan betekent dit kortweg dat je campagne verlies heeft geleden.
Deze formule kan je op elke advertentiegroep, zoekwoord en campagne loslaten. Je kan natuurlijk ook een hogere ROAS instellen en testen wat voor resultaten dit oplevert.
- Je stelt de ROAS strategie als volgt in: ga naar ‘instellingen’ > ‘bieden en budget’ > klik op ‘biedstrategie wijzigen’ en kies voor ‘doel-roast’. Maak je een nieuwe campagne dan kan je dit bij de biedingsinstellen aanpassen.
Benieuwd hoeveel budget je kan besparen met big data analyse. Wij geven als de voorzet:
ROAS: wat zijn de voor- en nadelen
ROAS is een goede indicator voor het op korte termijn meten van het succes van je campagne. Toch bestaan er ook nadelen van het gebruik van dit instrument. Wij sommen de positieve en negatieve punten van ROAS voor je op.
Voordelen ROAS
- Elke uitbestede euro wordt tegen een zo hoog mogelijke opbrengst weggezet
- Google maakt voor de biedstrategie gebruik diverse user signals
(in het kort: Google gebruikt meerdere signalen en kan zodoende betere beslissingen maken) - Voor campagneoptimalisatie en omzet op korte termijn is ROAS een prima methodiek
- Levert tijdwinst op
Nadelen ROAS
- De exacte kosten van de advertentie investering worden niet met ROAS gemeten
- Je geeft Google veel macht over je biedingen
- Het is onmogelijk een vaste ROAS te bedenken die voor elke campagne winst oplevert, zodoende blijft het dus een kwestie van testen
- Als je de ROAS strategie wilt gebruiken voor Shopping heb je minstens 20x conversies nodig in 45 dagen
Optimaliseren voor ROAS
ROAS wordt pas belangrijk wanneer je de kosten en de omzet van je Ads wilt monitoren en meetbare doelstellingen koppelt aan jouw campagne. Wel is het van groot belang om ROAS in de juiste context te gebruiken. Pas dán biedt deze meetmethode meerwaarde.
Een ROAS van 20000% op een budget van €4.000 is iets heel anders dan een ROAS van 300% op een budget van €24.000.000.
Hieronder nog 3x tips voor het optimaliseren van ROAS:
- Conversiewaarde / marges & opbrengst
bekijk goed welke producten / categorie de meeste conversie oplevert. Dit zodat je zelf goed een ROAS % kan instellen. Volg Google niet blind op de indicatie qua ROAS die het geeft bij het instellen van de campagne.
- Hiërarchie advertentiegroepen
Gebruik meerdere campagnes met specifieke advertentiegroepen i.p.v. 1x campagne met diverse advertentiegroepen. Op deze manier heb je meer controle en kan je de campagne beter bijsturen.
- Budgetverdeling op basis van rendement
Maak betere keuzes op het gebied van budgetverdeling door te kijken naar het rendement (conversiewaarde) i.p.v. conversieratio of het totaal aantal conversies. Beslis vervolgens welke strategie, bijvoorbeeld zoeknetwerk of display, het beste voor je campagne is.
Wij kunnen ons voorstellen dat dit je pet te boven gaat. Weet je welke kant je op wilt gaan met je campagne en welk budget je in gedachten hebt om jouw doelen te verwezenlijken? Maar ontbreekt het aan de kennis om met behulp van ROAS jouw advertentiedoelen te behalen? Dan springen wij graag voor je in de bres. De winst die jij voor ogen hebt met jouw campagne wordt ons doel.