Een conversiestijging van meer dan 30% en zeeën van tijd die je bespaart blijven. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Volgens Google is dit het effect van een gemiddelde Smart Shopping campagne.

Smart Shopping is één van Google’s nieuwe campagne types. Het slimme en op ‘machine learning’ gebaseerde algoritme zorgt ervoor dat jij veel minder tijd kwijt bent aan het instellen van de campagnes. Daarnaast geeft Google zelf aan dat zij met Smart Shopping een hoger rendement kunnen behalen.

Dat klinkt goed…

Dat klinkt voor elke ondernemer veelbelovend. Je enige taak is het bepalen van de campagnedoelstellingen en het budget. Het bieden op en plaatsen van de advertenties kun je aan Google Smart Shopping overlaten.

Hoe werkt Smart Shopping?

Google Smart Shopping haalt zijn inspiratie uit je huidige productfeed van je Google Merchant Center account. Maak je gebruik van de standaard Shopping campagne, dan is deze al verbonden aan je Google Ads account.

Net werd de term al even genoemd: machine learning technologie. Net als responsieve zoekadvertenties (RSA) maakt Smart Shopping ook gebruik van de machine learning. Op deze manier kunnen de meest relevante teksten en afbeeldingen getoond worden aan potentiële klanten.

Smart Shopping heeft 15 dagen nodig om advertenties met de meest hoge conversiewaarde te produceren.

Voordeel (mits het werkt): een groot voordeel van Google Smart Shopping is dat de advertenties een breed bereik hebben, namelijk via alle Google netwerken. Denk dan aan YouTube, Gmail, Display Netwerk en de zoekmachine zelf.

Nadeel: een groot nadeel is dat je zelf geen invloed hebt op welke kanalen (YouTube, Gmail of Display en/of Google.nl) de advertenties worden getoond. Zo levert Google Shopping voor e-commerce een hoger conversiepercentage op in vergelijking met adverteren in Gmail.

3 aandachtspunten voor je aan de slag gaat…

Smart Shopping is een combinatie van standaard Shopping en display advertenties. Voor je aan Smart Shopping begint, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  1. Pauzeer de standaard shopping en display advertenties:

Zo voorkom je dat de huidige advertenties en de nieuwe advertenties met Smart Shopping zich op dezelfde producten richten.

  1. Start met één campagne:

Alle beschikbare producten binnen één campagne. Dat is het advies van Google. Op deze manier zorg je voor maximale prestaties en overzicht.

  1. Monitor je budget

Je adverteert dus niet alleen d.m.v. Google Shopping maar ook op YouTube, Gmail en de rest van het Google Display netwerk (banners)

Twijfel je over het resultaat van je campagne(s)? Lees hier 25+ voordelen van het inhuren van een ervaren Google Ads specialist.

Hoe stel je Smart Shopping in?

Goed. Tijd om te beginnen met het opzetten van de Smart Shopping campagne. In deze 5x stappen kun je eenvoudig een nieuwe Smart Shopping campagne realiseren.

Stap 1: zorg ervoor dat je ingelogd bent in je Google Ads account. Vanaf ‘campagnes’ kan je een nieuwe campagne creëren door op de knop met het blauwe plusje te klikken.

Stap 2: selecteer ‘sales’

En klik vervolgens op ‘Shopping’ en kies een account:

Stap 3: selecteer ‘Slimme shopping campagne’ & klik op ‘doorgaan’:

Stap 4: Vul een naam in en kies een dagbudget. Vul vervolgens een ROAS (lees hier mee over de ROAS biedstrategie) doel in.

Stap 5: upload een logo en afbeeldingen

Google blijft doorgaan met optimaliseren. Verschillende combinaties van afbeeldingen en teksten worden er getoond aan gebruikers. Op basis hiervan kan de advertentie met de hoogste conversies eruit gevist worden.

p.s. Google wijzigt zo nu en dan qua lay-out. Dit stappenplan is up-to-date.

Bezoekers die wel je website bekijken, maar vervolgens je website weer verlaten zonder een aankoop te doen. Daar heeft Smart Shopping een oplossing voor: responsieve remarketing advertenties op YouTube of op een willekeurige website.

Op deze manier worden de creatieve middelen die jij ge-upload hebt, ingezet.

Dit zijn de voorwaarden

Niet iedereen kan zomaar gebruik maken van Google Smart Shopping. Google heeft een aantal eisen gesteld, waaraan je moet voldoen om van deze nieuwe campagne gebruik te maken. Je hebt allereerst een Google Ads en Google Merchant Center account nodig met een productfeed. Andere eisen:

  • Transactie specifieke conversiewaarden bijhouden
  • De afgelopen 45 dagen minstens 20 conversies hebben gehad in de bestaande shopping campagnes
  • Een remarketinglijst gevuld met minstens 100 gebruikers

p.s. wij besparen gemiddeld 10-19% door big data analyse voor onze klanten. Doe de gratis check & ontvang 25+ uitsluitingszoekwoorden:

> Gratis Check

Resultaat van Smart Shopping campagnes inzien

Het aantal klikken en conversies is zichtbaar op campagne-, advertentie- en productniveau.

Bij ‘predefined reports’ (voorgedefinieerde rapporten) kan je eenvoudig de rapporten inzien die de specifieke productkenmerken laten zien. Denk dan aan categorie, producttype en aangepast label.

Nadeel: je kunt niet inzien via welk netwerk de advertentie heeft gescoord. Let daarom goed op dat je de resultaten van Smart Shopping niet vergelijkt met de standaard campagne.. Je kan ook geen uitsluitingszoekwoorden toevoegen, zo kan het dus zijn dat bezoekers op merknaam zoekwoorden binnenkomen…

3x praktische tips

Ben je van plan om een Smart Shopping campagne op te zetten? Profiteer van de volgende 3x tips:

  1. Begin klein:

Ga je voor het eerst aan de slag met Smart Shopping, start dan met het targeten van een specifieke productgroep. De overige producten in de standaard advertenties kunnen dan blijven lopen.

  1. Evalueer na 15 dagen:

Na minimaal 15 dagen kun je de prestaties evalueren. Ben je tevreden, dan kun je andere productgroepen toevoegen.

  1. Pauzeer andere campagnes:

Is je gehele catalogus toegevoegd aan de Smart Shopping Campagne, dan raadt Google aan om de bestaande Shopping en dynamische remarketing campagnes te pauzeren.

Volgens Google heeft Smart campagnes prioriteit op de andere campagnes. Zo voorkom je dat advertenties overmatig vaak worden getoond en dat budget verspild wordt.

De addertjes onder het gras…

Smart Shopping heeft wat addertjes onder het gras. Het heeft zeker als voordeel dat het tijd bespaart en heel specifiek advertenties aan potentiële klanten vertoont. Maar toch zijn er een paar aandachtspunten waar je rekening mee moet houden.

  1. Negatieve zoekwoorden kunnen niet worden ingesteld
  2. Bron van prestaties is niet te herleiden (je weet niet of de klant is binnengekomen via Youtube, Gmail of Display Network)
  3. Locatie targeting is niet mogelijk
  4. Targeting qua apparaten is niet mogelijk
  5. Je weet niet op welke zoekwoorden een bezoeker is binnen gekomen. Zo kan het zijn dat Google inzet op merknaam gerelateerde zoekwoorden.

hoofdstuk-2-zoekmachine-optimalisatie

“Ja, maar ik wil gewoon weten of het werkt?”

Google Smart Shopping brengt een heel aantal voordelen met zich mee: automatische biedingen op basis van machine learning, een breed bereik en meer conversies – als het aan Google ligt zo’n 30% meer. In het kader van tijdmanagement scheelt het jou als ondernemer ook nog eens ontzettend veel tijd.

Aan ieder voordeel zit een nadeel. Je moet het Google Smart Shopping wel volledig vertrouwen en de advertenties over durven te geven aan deze automatische, machine learning technologie. In andere woorden: je hebt weinig invloed op de prestaties van de campagnes.

Je kunt op één manier ontdekken of Smart Shopping voor jouw onderneming werkt: testen. Liever niet zelf aan de knoppen? Lees hier meer over de voordelen van Google Ads uitbesteden.