Lokale zoekmachine optimalisatie is zeer belangrijk voor bedrijven die afhankelijk zijn van de geografische ligging of een andere strategie zoeken om tegen de ‘grote’ websites te concurreren. Je wilt eenvoudig gevonden worden in de plaats waar jij actief bent. Sommige bedrijven zijn actief in meerdere regio’s en beschikken over meerdere vestigingen. Ook voor dit soort bedrijven is het interessant om de lokale vindbaarheid te verbeteren.

Overzichtspagina & individuele pagina’s per plaats

Om een website voor meerdere plaatsen te optimaliseren is het zeer belangrijk dat er een pagina voor elke verschillende plaats wordt gemaakt.  Als voorbeeld nemen we een automonteur met drie vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Allereerst is het belangrijk dat er één overzichtspagina wordt aangemaakt waarop alle vestigingen worden getoond. Op deze overzichtspagina is het voor de bezoeker mogelijk om naar de individuele locaties te navigeren. In andere woorden, de bezoeker kan op de individuele steden klikken en wordt vervolgens naar de desbetreffende pagina doorgestuurd.

Per vestiging worden er een individuele pagina gemaakt. De URL structuur kan er als volgt uit zien:

/automonteur-amsterdam
/automonteur-utrecht
/automonteur-den-haag

Meta title & meta description

De volgende stap is het optimaliseren van de meta title van de verschillende plaatsen. Dit is redelijk eenvoudig. Voor de vestiging in Amsterdam gebruik je ‘automonteur Amsterdam’ in de meta title en de meta description. De meta description geldt niet als een ranking factor voor Google. Het optimaliseren van de meta description doe je voor de gebruiker. Door de zoekwoorden + toegevoegde waarde voor de gebruiker in de meta description te gebruiken, verhoog je de aantrekkingskracht om op het zoekresultaat te klikken.

tip: Schrijf de meta title en meta description zo actief mogelijk.

Schrijf unieke content

Als je drie pagina’s aanmaakt voor drie verschillende vestigingen is het verleidelijk om op alle drie de pagina’s dezelfde tekst neer te zetten. Het wordt sterk afgeraden om dit te doen, want op deze manier creëer je duplicate content. Schrijf een unieke tekst over de regio en de diensten die jullie daar aanbieden. Schrijf altijd unieke content.

Verhoog het aantal vermeldingen naar de website

Door meer vermeldingen naar de website te scoren, verhoog je de autoriteit van de pagina en dus het aanzien t.o.v. het Google algoritme. Bepaal welke websites belangrijk zijn voor de doelgroep en kijk of je op deze website zichtbaarheid kan realiseren, bijvoorbeeld in de vorm van een tekst of een banner.

Heb jij nog andere tips om een website lokaal te optimaliseren, laat een reactie achter!