De anchor tekst is een stuk tekst die een hyperlink naar een andere pagina of website bevat. De anchor tekst valt op omdat deze vaak blauw en onderstreept is. Als voorbeeld, deze link naar onze homepage. In de broncode van de pagina ziet de anchor tekst er als volgt uit:

voorbeeld-anchor-tekst

Anchor tekst geoptimaliseerd in de praktijk

De anchor tekst op een pagina is (samen met de content) voor Google de eerste indruk van de relevantie van de link. Je wilt als eigenaar van de gelinkte pagina graag dat de anchor tekst zo geoptimaliseerd mogelijk is. Want dat maakt jouw website, in de ogen van google, een relevantere website voor het onderwerp.  Om dit eenvoudig uit te leggen gebruiken we het volgende voorbeeld:

Een modeblogger komt een artikel tegen over het psychologische verschil tussen het dragen van kleding met lichtere kleuren en het dragen van kleding met donkere kleuren. Ze gaat vervolgens terug naar haar website en schrijft hier een blogpost over. Wanneer ze de blogpost schrijft wilt ze ook een link erin zetten die verwijst naar het originele onderzoek. Nu kan zij ervoor kiezen om het als volgt op te schrijven ‘Klik hier om het volledige onderzoek te lezen’  en als anchor tekst ‘Klik hier’ te kiezen. Maar wat je als eigenaar van het originele artikel wilt, is dat er als volgt naar het artikel wordt gelinkt: Psychologische verschil tussen donkere en lichte kleding.

De zoekmachines kunnen op deze manier bepalen waar de pagina over gaat en dus bepalen voor welke zoekopdrachten de website het meest relevant is.

Veelgemaakte fouten met een anchor tekst

Er zijn een aantal fouten die websites vaak maken met betrekking tot het optimaliseren van de anchor tekst:

  • Geen Klik hier of Lees hier meer anchor teksten. Google’s Panda update kijkt ook naar de hoeveelheid “junk” anchor teksten op de website. In principe wil je minder van dit soort links, maar de waarheid is dat dit soort type anchor teksten er natuurlijk uit zien. Daarnaast zijn ze ook belangrijk bij het creëren van een Call To Action.
  • Te veel exacte anchor tekst links, dit wordt gezien als onnatuurlijk. Te veel van dit soort type anchor teksten kan leiden tot een penalty van Google en een substantiële daling in de rankings.
  • Niet genoeg semantische zoekwoord anchor teksten. Om te voorkomen dat je te veel exacte zoekwoord anchor teksten gebruikt, gebruik je semantische zoekwoorden.
  • Niet genoeg merknaam links. Men vergeet vaak dat de merknaam ook een goede anchor tekst is.
  • Men vergeet ook vaak dat als er twee dezelfde links op een pagina staan, Google de eerste link volgt die het tegenkomt. Oftewel ze lezen alleen de eerste anchor tekst.

 

Gerelateerde begrippen: Linkbuilding, Backlink, Autoriteit.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie

➥ Terug naar Woordenboek