Autoriteit is een verzamelnaam voor een selectie van factoren waar zoekmachines rekening mee houden tijdens het toekennen van waarde aan een pagina of website. Je kan de autoriteit als het ware zien als de reputatie van een website.

De richtlijnen van Google

In de lijst met richtlijnen geeft Google aan dat signalen zoals aanbevelingen en vermeldingen van experts en professionele netwerken, vanuit de branche waar in een bedrijf actief is, een website een positieve reputatie kan geven. Naast verwijzingen vanaf andere sites gebruikt Google ook andere signalen voor het bepalen van de autoriteit van een website. denk aan data over user engagement of reviews. Google moedigt websites aan naar het volgende te kijken om je autoriteit te versterken:

  • reviews
  • referenties
  • aanbevelingen van experts binnen de branche
  • nieuwsartikelen
  • geloofwaardige informatie van buitenaf geschreven door individuen over de website

Tips voor het verbeteren van de autoriteit van jouw website

De beste manier om een autoriteit te worden binnen je branche is door simpelweg goede content te creëren. Content die een toegevoegde waarde is voor de bezoeker van de website. Creëer content die het waard is om gedeeld te worden. Op deze manier verkrijg je niet alleen meer bezoekers die de content lezen, maar is de kans ook aanzienlijk dat autoritaire websites deze content oppikken en een link naar jouw website plaatsen. Daarnaast zal unieke en kwalitatieve content meer gedeeld worden op social media, een hoog ‘social share’ gehalte zorgt voor meer bezoekers naar de website.

 

Gerelateerde begrippen: Link building.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.

➥ Terug naar Woordenboek