Een backlink is het Engelse woord voor het een link van website A naar website B, in andere woorden een link vanaf een andere website naar jouw eigen website. Vaak wordt een backlink ook een inbound link, inkomende link of externe link genoemd. Kwalitatief goede backlinks vergaren is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is arbeidsintensief. Backlinks vergaar je door het creëren van kwalitatieve content of  het aangaan van samenwerkingen met andere websites.

Hoe ziet een backlink er uit in de praktijk?

‘Schema markup’ is het woord waarmee naar de Schema.org website wordt gelinkt, dit wordt ook wel de anchortext genoemd. Als je dit bekijkt vanuit het perspectief van Schema.org dan hebben ze nu een backlink vanaf de Search Signals website.

Wat is een goede backlink?

Backlinks kunnen van verschillende kwaliteit zijn. Je wilt uiteraard zoveel mogelijk kwalitatief goede backlinks naar jouw website. Maar hoe bepaal je nu wat een goede backlink is?

Om te bepalen wat een goede backlink is zijn er een aantal tools beschikbaar. MajesticSEO en Open Site Explorer benoemen de waarde van een backlink in termen als TrustFlow en Domain Authority.  Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om een inzicht te krijgen over de kracht van een backlink. Let wel op: tools geven een goede indicatie, maar de beste tool is nog altijd zelf nadenken of een website wel/niet relevant en/of autoritair is.

 

Gerelateerde begrippen: Link building.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.

➥ Terug naar Woordenboek