CTR staat Click Through Rate, oftewel doorklikpercentage. Dit is het percentage van gebruikers dat een advertentie hebben gezien en daadwerkelijk op de advertentie hebben geklikt.

Als een advertentie 1000 keer is gezien en er is 200 keer op gedrukt, dan is de CTR 20 %. Dit is een heel simpel voorbeeld van de berekening van het CTR, in de praktijk liggen het percentage naar alle waarschijnlijkheid een stuk lager. In de onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van een realistische Click Through Rate.
Click-through-rate

 

Click Through Rate bij een adwords campagne

Het CTR is een belangrijk getal voor je adwords campagne. Is deze te laag in verhouding met het aantal vertoningen, dan moet je de campagne misschien aanpassen. Om de Click Through Rate verder te analyseren voor adwords, is er een Google webmaster tool genaamd Search Console.

Daar kan je naast het CTR ook het aantal vertoningen zien. Hierdoor kan er meer waarde aan de CTR worden gegeven. In de onderstaande afbeelding zien we dat het eerste zoekwoord 9.817 vertoningen heeft en een CTR van 5,14%, dit houdt in dat 506 bezoekers hebben doorgeklikt na het zien van de advertentie. We zien ook dat het derde zoekwoord praktisch hetzelfde CTR heeft, maar meer vertoningen, namelijk 10.360. Dit komt erop neer dan 534 bezoekers hebben doorgeklikt na het zien van de advertentie. Nu zijn deze verschillen in principe niet heel groot, maar het kan wel helpen bij het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden met de hoogste ROI in je adwords campagne.

CTR-vertoningen

 

Met de Search Console webmaster tool zijn er ook mogelijkheden om, naast vertoningen en CTR, het aantal klikken en de positie van het zoekwoord te analyseren. Daarnaast zijn er nog meer verschillende mogelijkheden om de zoekanalyse uit te breiden.

 

zoekanalyse-CTR

Gerelateerde begrippen: ROI.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatieZoekmachine adverteren.

➥ Terug naar Woordenboek