Conversie houdt in dat de bezoeker de gewenste actie op de website heeft ondernomen. Voor websites kan de gewenste acties verschillen. Zo kan een conversie een verkoop van een product zijn, maar ook een bezoeker die zich opgeeft voor de nieuwsbrief van een website. Om de conversie te meten bestaat het conversiepercentage.

Conversie optimaliseren

Het optimaliseren van de conversie is zeer belangrijk. De concurrentie op bepaalde zoekwoorden is zeer hoog en website gaan steeds meer geld (uit)besteden om hoger te komen in de zoekresultaten. Het wordt dus steeds moeilijker om bezoekers naar een website te trekken. En als de bezoeker uiteindelijk een website heeft uitgekozen om te bezoeken, dan moet die website er op gericht zijn om dat bezoek om te zetten in een conversie.

Om een maximaal rendement te halen uit de bezoekers zijn er verschillende strategieën om dit te doen. Wij noemen er hier een paar op:

  • Duidelijke call to action op de website
  • Snelheid van de website optimaliseren
  • Een goede user experience voor de bezoekers
  • Opmaak van de website optimaliseren
  • Verkoopstrategieën toepassen

Het is natuurlijk eenvoudig gezegd dat een website iets moet gaan veranderen, maar hoe weet je wanneer iets werkt? Dit kan door gebruik te maken van A/B testen. Bij deze manier van testen krijgt de ene helft van de bezoekers versie A te zien van de website en de andere helft versie B. Na een bepaalde periode kan je de balans opmaken en concluderen welke versie het beste converteert.

 

Gerelateerde begrippen: Conversiepercentage, Call To Action(CTA), Google Analytics.
Vakgebied(en): Conversie optimalisatie, Analytics.

➥ Terug naar Woordenboek