Conversiepercentage is het procentuele aantal bezoekers waarbij daadwerkelijk conversie plaatsvindt. De formule om de conversiepercentage uit te rekening is als volgt:
Heeft een website 100 bezoekers en 30 bezoekers maken van hun bezoek een conversie, dan laat deze simpele formule zien dat je een conversiepercentage van 30% hebt.
Conversiepercentage in analytics
De eigenaar van een website hoeft het conversiepercentage niet zelf uit te rekenen als deze conversiedoelen heeft ingesteld in Google Analytics. Zijn deze correct ingesteld, dan is er een tabel die laat zien wat het conversiepercentage is en vanuit welke bron de conversie tot stand is gekomen. In de onderstaande afbeelding zien we een voorbeeld van zo’n tabel.
Daar zien we dat organische zoekopdrachten het meeste conversie oplevert. We zien ook dat paid search bezoekers op dit moment op de vierde plek staat, maar een hogere conversiepercentage heeft dan directe bezoekers. Relatief gezien levert paid search meer op, een interessante optie zou dus zijn om meer te investeren in paid search.
Gerelateerde begrippen: Conversie, Google Analytics.
Vakgebied(en): Conversie optimalisatie, Analytics, Google Ads uitbesteden, Facebook Ads uitbesteden
➥ Terug naar Woordenboek