CPC staat voor Cay Per Click. Dit is een online pricing model waarbij de adverteerder alleen betaald wanneer er daadwerkelijk op hun advertentie wordt geklikt. In het Engels wordt dit Pay Per Click(PPC) genoemd. Cost Per Click kan gevonden worden in Google Adwords, wanneer er gezocht wordt op een zoekwoord, zoals in de onderstaande afbeelding is te zien.
Voorgesteld bod is de Cost Per Click. Voor Google Adwords is CPC erg belangrijk. Tijdens het zoekwoordenonderzoek is CPC een belangrijke factor om te bepalen op welke zoekwoorden er geadverteerd wordt. De beheerder kan aangegeven wat het budget per dag is voor advertenties op bepaalde zoekwoorden. Zo wordt voorkomen dat er te veel betaald wordt voor een campagne.
Commerciële waarde van zoekwoorden bepalen met behulp van CPC
De prijs van Cay Per Click wordt bepaald aan de hand van de zoektermen en de concurrentie op de desbetreffende zoektermen. We nemen als voorbeeld de zoekwoorden ‘fiets’ en ‘autoverzekering’. Stel dat de CPC voor autoverzekering €20, – is en voor fiets €0,50, dan kan de conclusie worden getrokken dat autoverzekering een grotere commerciële waarde heeft dan fiets.
Gerelateerde begrippen: Zoekwoordenonderzoek.
Vakgebied(en): Zoekmachine adverteren.
➥ Terug naar Woordenboek