Duplicate content houdt in dat dezelfde content dubbel voorkomt op het internet. Dit kan zowel intern als extern. Duplicate content is niet een factor waar de zoekmachines een penalty voor geven.

Content kan beschikbaar zijn op meerdere locaties, dit kan een slechte invloed hebben op de posities in de zoekresultaten. Het is belangrijk om te controleren of er duplicate content aanwezig is op een website en te vervangen voor unieke content. De autoriteit van een website kan hiervan profiteren.

Hoe voorkom je duplicate content

Zoals eerder aangegeven kan duplicate content een negatief effect hebben op de zoekresultaten. Het voorkomen hiervan is daarom zeer gewenst. Hier zijn een aantal opties om duplicate content te voorkomen:

  • Een Canonical URL gebruiken
  • Een 301 redirect gebruiken
  • Voeg een link toe naar de originele content
  • vermijd duplicate content
    – Geen session ID’s gebruiken in URL’s
    – Gebruik geen duplicate vriendelijke printer pagina’s. Gebruik een print style sheet
    – Zorg dat parameters dezelfde volgorde behouden
    – voorkom www. vs. non www. problemen

 

Gerelateerde begrippen: Canonical URL, 301, redirect, autoriteit.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.

➥ Terug naar Woordenboek