Google Analytics is een platform van Google waar de traffic op een website kan worden geanalyseerd. Het genereert gedetailleerde statistieken over het verkeer van de website en meet onder andere conversie en sales.
Google Analytics installeren
Om te starten met het verzamelen van data voor een website moeten er een aantal stappen worden gevolgd:
Stap 1: Creëer een nieuwe Google Analytics account als er nog niet een is aangemaakt
Stap 2: Stel een property in
Properties is de plek waar de gegevens naartoe worden verzonden en waar de weergave van de data kan worden ingesteld
- selecteer het tabblad beheerder in Google Analytics
- In het drop down menu ‘account’ selecteer het account waaraan een property moet worden toegevoegd
- In de kolom ‘Property’ moet ‘Nieuwe property maken’ worden geselecteerd(account moet hier wel rechten voor hebben)
- Selecteer ‘Website’ of ‘Mobiele app’
- Voer de naam van een website of app in
- Voor de URL van de website in
- Kies een branchecategorie
- Kies een tijdzone voor de rapportages
- Klik op Trackin-id ophalen, de property wordt aangemaakt
Stap 3: Stel de web tracking code in.
Dit voegt een standaard pagina tracker toe aan de website. Er zijn twee manieren om dit te doen
>> methode 1: Google Analytics tag toevoegen met behulp van Google Tag Manager
- Maak een Google Analytics Manager account aan op tagmanager.google.com
- Creëer een container voor de website
- Voeg vervolgens het containerfragment toe aan de website
- Plaats alle hardgecodeerde tags van de website in Google Tag Manager. De hardgecodeerde tag kunnen gevonden worden in de broncode en zijn bijvoorbeeld de AdWords- of Doubleclick-tags
>> methode 2: Trackingscode rechtstreeks toevoegen aan de HTML van alle pagina’s op de website
- Zoek de trackingcodefragment voor de property
1. Log in op Google Analytics
2. Ga naar tabblad ‘Beheerder’
3. Selecteer in de kolommen ‘Account’ en ‘Property’ de property waarmee wordt gewerkt
4.Klik op ‘Trackinginfo > Trackingcode’ (Doorgaan met stap 2) - Zoek de trackingcodefragment
1. Deze bevindt zich in een vak met enkele regels JavaScript-code
2. Het begint met <script> en eindigt met </script>
3. De trackingcode bevat een unieke ID die overeenkomt met de property - Kopieer het fragment
1. Bewerk het fragment niet, maar kopieer het alleen
2. Tip: Plak het fragment in een tekst document. Zo is het altijd bij de hand - Plaats het fragment in elke webpagina die moet worden bijgehouden
1. Plaats het fragment direct voor de afsluitende </head> tag
Als deze stappen zijn voltooid is Google Analytics succesvol geïnstalleerd voor de website.
Google Analytics is de meest waardevolle tool van Google als het gaat om statistieke van een website. Mits correct ingesteld is het mogelijk om ongelofelijk veel statistieken bij te houden. Voor iedere website is het belangrijk om doelen bij te houden. Zonder doelen is het niet mogelijk om de prestaties van de website te bepalen. Wij adviseren dienstenwebsites om conversiedoelen in te stellen en voor webshops om gebruik te maken van de e-commerce module
Gerelateerde begrippen: Conversie, Conversiepercentage, Bouncepercentage.
Vakgebied(en): Analytics.
➥ Terug naar Woordenboek