Header tags zijn de koppen die aanwezig zijn in de content op een website. Er zijn verschillende type headers. Zo heb je een H1 kop, H2 kop, H3 kop etc. Headers helpen Google de content begrijpen die op de pagina aanwezig is. Een pagina moet altijd een H1 kop bevatten. Is dit niet het geval, dan ziet Google het als een zwak signaal. Dit kan een negatief effect hebben op de SERP.
H2 koppen hebben niet zoveel invloed als een H1 kop, maar helpen Google ook met het begrijpen van de content. H3 koppen en andere headers hebben weinig invloed en hoeven niet per sé gebruikt te worden op een pagina.
Een optimale headerstructuur
Om de header tags optimaal te benutten moet de structuur geoptimaliseerd zijn. Elke zoekmachine heeft een verschillende manier om het belang van headers te prioriteren, de correcte toepassing hiervan is daardoor zeer belangrijk. De headerstructuur wordt gevonden in de broncode van een pagina, mocht de broncode onoverzichtelijk zijn, dan zijn de koppen eenvoudig te vinden door te zoeken op h1 of h2. De headertags van deze pagina zien er als volgt uit in de broncode:
De header tags moet geoptimaliseerd worden voor zoekmachine optimalisatie doeleinden. Er zijn een aantal factoren waar rekening mee gehouden moet worden als de header tags worden geoptimaliseerd:
- Maar één H1 tag per pagina
- Minimaal aantal H2 koppen per pagina
- Zoekwoordgebruik, keyword spam moet worden voorkomen
Voordelen van geoptimaliseerde header tags
Positieve invloed op de rankings in Google
Een geoptimaliseerde header geeft aan wat het onderwerp van de pagina is
Gerelateerde begrippen: SERP, keyword spam.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.
➥ Terug naar Woordenboek