Link building is het vergaren van verschillende backlinks naar een website vanaf een andere website. Met als doel betere posities te krijgen in de zoekresultaten.
Links worden gezien als een teken van vertrouwen door zoekmachines. Het vergaren van links van websites met een hoge autoriteit heeft een zeer positief effect op de organische zoekresultaten. Er zijn verschillende tools om de kwaliteit van een website te bepalen. De MozBar van Moz.com en de site explorer van MajesticSEO. Deze tools geven respectievelijk domein autoriteit en trustflow als statistiek om de kwaliteit van een website te bepalen.
De voordelen en gevaren van link building
Meer zichtbaarheid van je website
Hoge kwaliteit backlinks geven je website autoriteit
Link building helpt bij het indexeren van de website
Er komt traffic vanaf andere websites die naar jouw website linken
Over optimalisatie van anchorteksten is een negatief signaal richting Google
Te veel backlinks van spammerige websites hebben een negatief effect op de link equity van een website
Kies altijd voor kwaliteit en niet voor kwantiteit als het aankomt op link building.
Hoe kan je link builden?
Er zijn verschillende strategieën met betrekking tot link builden:
- Goede content schrijven
- Gast bloggen
- Infographics
- Video’s
Voor link building geldt het volgende: in plaats van de focus op het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks is het advies om de focus te leggen op het creëren van content dat toegevoegde waarde biedt voor de doelgroep.
Gerelateerde begrippen: Backlink, Autoriteit, Indexeren, Link equity.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.
➥ Terug naar Woordenboek