Link equity, ook wel link juice genoemd, is de autoriteit die van een website naar een andere website wordt doorgegeven. Oftewel een link waarbij de waarde van de website van pagina A naar pagina B wordt verzonden. Link equity wordt doorgegeven via followed links en 301 redirects. Voor link building is de link equity zeer belangrijk. Hierbij wil je dat alle backlinks een hoge equity hebben.
De waarde van link equity op een website wordt bepaald aan de hand van de autoriteit die Google aan de website geeft.
Als voorbeeld, een slecht onderhouden WordPress blog geeft een lage equity door als het naar een website linkt. Terwijl een contextuele link van een overheidsinstantie een hoge equity doorgeeft als het naar een website linkt.
Niet alle links geven link equity
Er zijn verschillende tactieken om te voorkomen dat een link waarde doorgeeft naar de andere pagina:
- Links met een NoFollow tag
- Links op een pagina met een meta robots tag
- Links op een pagina met crawl beperkingen
- JavaScript link, ontzichtbaar voor zoekmachine crawlers
- Links die verwijzen naar een 302 redirect
- Links die verwijzen naar een pagina waar een meta refresh redirect plaatsvindt voordat je op de website terecht komt
Gerelateerde begrippen: Link building, Backlink, Autoriteit.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.
➥ Terug naar Woordenboek