Een penalty is een straf die een zoekmachine uitdeelt aan een website wanneer deze bepaalde methodes gebruikt om hoger te positioneren in de zoekresultaten. Deze penalty’s worden meestal manueel uitgedeeld aan een website door de webspam team. Maar soms kan een website een penalty krijgen naar aanleiding van een algoritme update, zoals de Penquin update van Google. Penalties die een website heeft gekregen van het Google webspam team zijn te zien in de Google Webmaster Tools.

Meest voorkomende penalty’s

Er zijn verschillende soorten algoritme penalty’s die Google uitdeelt aan websites. Dit zijn de drie meest voorkomende:

  1. Panda content penalty – Deze algoritme update kwam in 2011 in het leven om duplicate content aan te pakken op websites. Als een website een panda content penalty krijgt kunnen de rankings 10 tot 50 plaatsen dalen en soms zelfs helemaal verdwijnen.
  2. Penquin webspam penalty – De echte killer penalty van Google. De Penquin algoritme kan een website een penalty geven wanneer het bijvoorbeeld schuldig is aan een van de volgende punten:
    1. Content van lage kwaliteit
    2. Vage link praktijken(voornamelijke spammerige anchor tekst links)
    3. Cross domein link structuur
    4. Zoekwoord spam
    5. Over geoptimaliseerde webpagina’s
  3. Onnatuurlijke backlinks penalty – Deze penalty krijgt een website wanneer Google denkt dat er op een onnatuurlijke wijze backlinks zijn vergaard naar de website. Dit kan resulteren in significante dalingen in de rankings.

Hoe voorkom je een penalty

Een penalty van Google kan uiteraard worden voorkomen. Per type penalty verschilt het hoe een website kan voorkomen dat ze er een krijgen.

  1. Panda penalty
    1. Vermijd strategieën die Google ‘voor de gek moeten houden’
    2. Voeg social sharing knoppen toe en verhoog de sociale signalen
    3. Zorg dat de interne linkstructuur opgeschoond is
    4. minimaliseer cross domein backlinks
  2. Penquin penalty
    1. Om te herstellen van een penquin penalty is het noodzakelijk om een grondige website audit uit te voeren
    2. Verwijder slechte content
    3. Verhoog de gebruiksvriendelijkheid van de website
    4. Elimineer spam ‘triggers’
    5. Voer een backlink audit uit
  3. Onnatuurlijke backlinks penalty
    1. Voor een uitgebreide link audit uit
    2. Verwijder vage en risky backlinks
    3. Bouw nieuwe en betere backlinks op

 

Gerelateerde begrippen: Duplicate content, Backlink.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie.

➥ Terug naar Woordenboek