SERP betekent Search Engine Results Page oftwel de zoekresultaten pagina. Dit is de pagina waar de zoekresultaten te zien zijn nadat de bezoeker een zoekopdracht heeft uitgevoerd. In de onderstaande afbeelding is te zien hoe de SERP eruit ziet en uit welke onderdelen het kan bestaan.
Op de pagina zijn organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten te vinden. Er zijn meestal 9 of 10 organische zoekresultaten te zien. Het aantal betaalde zoekresultaten hangt af van het onderwerp van de zoekopdracht. Een branche waar veel concurrentie is laat meer én verschillende soorten advertenties zien. Zoals te zien is in de bovenstaande afbeelding levert de zoekterm omafiets veel verschillende soorten zoekresultaten op.
Verschil betaalde en organische zoekresultaten
Er zit een groot verschil tussen betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Betaalde zoekresultaten zijn de bedrijven die een Adwords campagne voeren voor bepaalde zoekwoorden. Organische zoekresultaten zijn de website die hun website of webpagina hebben geoptimaliseerd voor een zoekwoord. Betaalde zoekresultaten worden aangegeven met een blokje waar ‘Adv.’ of ‘Advertenties’ in staat. Organische zoekresultaten hebben dit niet, lees hier meer over organische zoekresultaten.
Gerelateerde begrippen: Organische zoekresultaten.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie
➥ Terug naar Woordenboek