Long tail keywords zijn langere en specifiekere zoekwoorden die een bezoeker gebruikt tijdens een zoekopdracht. De zoekopdracht bestaat uit drie woorden of meer, in de onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van een long tail keywords zoekopdracht.
In het voorbeeld is duidelijk te zien dat er heel specifiek gezocht is. Dat is ook het grote voordeel van long tail keywords, de bezoeker kan zeer specifiek zoeken op websites, de website kan zich zeer specifiek richten op zoekwoorden.
Waarom long tail keywords?
De vraag die vaak wordt gesteld is: Waarom long tail keywords met minder zoekvolume in plaat van short tail keywords met veel zoekvolume? Het antwoord daarop is eigenlijk vrij eenvoudig:
- Bezoekers die zoeken op long tail keywords zitten meestal in een verdere fase van het aankoopproces
- Bezoekers die zoeken op long tail keywords weten meestal precies wat ze willen
- Voor de website is het eenvoudiger om hoog te ranken op long tail keywords
- Voor Google geldt; hoe meer pagina’s, hoe beter. Dus meer pagina’s gericht op long tail keywords heeft een positief effect
- Stel jezelf de vraag: Rank je liever voor één short tail keyword die je 500 bezoekers oplevert of rank je liever voor 100 long tail keywords, waarvan de helft je een klant oplevert?
Aan het einde van de dag is zoekwoordenonderzoek het belangrijkste voor het bepalen van de zoekwoorden voor jouw website. Met het onderzoek als basis kan je bepalen welke long tail zoekwoorden interessant zijn om een aparte pagina voor aan te maken. Uiteindelijk zullen long tail keywords minder verkeer naar je website trekken, maar de verkeer die wél naar de website komt, is veel waardevoller dan bij short tail keywords.
Gerelateerde begrippen: Zoekwoordenonderzoek.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie, Zoekmachine adverteren.
➥ Terug naar Woordenboek