Zoekwoordenonderzoek is het vinden en analyseren van zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn gebaseerd op de zoektermen die een bezoeker gebruikt bij zoekopdrachten. Zoekwoordenonderzoek kan worden gedaan voor zowel betaalde als organische zoekresultaten.
Zoekwoordenonderzoek is een tijdsintensief proces. Er moet een uitgebreide lijst met zoekwoorden worden gecreëerd. Deze lijst kan, afhankelijk van wat voor type website je hebt en in welke branche je actief bent, duizenden woorden bevatten. Er zijn verschillende tools die kunnen helpen bij het creëren van deze lijst.
Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?
Zoekwoordenonderzoek is zeer belangrijk omdat een website aan de hand van het onderzoek kan bepalen op welke zoekwoorden het gevonden wil worden. Het gebruik van de juiste zoekwoorden zorgt ervoor dat de pagina’s van een website kunnen ranken in de SERP op juiste zoektermen. Voor zowel betaalde als organische zoekresultaten is het zeer belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken waarbij de meeste conversie kan worden gerealiseerd.
Tips voor zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordenonderzoek is zoals eerder gezegd een tijdsintensief proces. Hier zijn een aantal tips om het onderzoek wat eenvoudiger te maken.
- Richt je op zoekintenties i.p.v. individuele zoekwoorden
- Kijk naar Google Suggest en zie wat er vanuit Google wordt geassocieerd met de zoekwoorden
- Doe inspiratie op bij fora en social media
- Controleer de gevonden zoekwoorden in Google Adwords om te zien of ze converteren
Gerelateerde begrippen: Organische zoekresultaten, SERP.
Vakgebied(en): Zoekmachine optimalisatie, Zoekmachine adverteren.
➥ Terug naar Woordenboek