Één van de pluspunten van WordPress: WordPress helpt je met een aantal stappen op weg naar een SEO-vriendelijke pagina. Maar hoe werkt dit precies en zijn de SEO instellingen in WordPress voldoende?

SEO & WordPress: 26 praktische tips

Gebruikersvriendelijk, eenvoudig. Dat zijn belangrijke pluspunten van WordPress. Ook met SEO in WordPress kun je een aantal belangrijke instellingen uitvoeren, namelijk met Yoast SEO. Toch is de SEO hulp voor WordPress niet volledig genoeg. Daarom geven we 26 tips voor de WordPress SEO checklist.

 

  1. Yoast SEO tool

De eerste stap van de wordpess seo checklist is in WordPress zelf. In WordPress SEO Yoast tool kun je verschillende belangrijke elementen voor SEO invoeren. Voer hier de meta title in en de meta description. Wanneer het oranje balkje groen wordt, geeft de WordPress SEO Yoast tool aan dat je titel een goede lengte heeft.

 

 

  1. Gebruik een korte URL (wel zoekwoord erin vermelden)

De URL voor WordPress SEO kun je heel eenvoudig zelf aanpassen bij het onderdeel ‘permalink’. Zorg ervoor dat je consequent bent met de URL structuur. Vermeld het zoekwoord erin en houd de URL zo kort mogelijk.

 

Permalink-SEO-Wordpress

  1. Zorg voor een opvallende meta titel

De meta titel en meta description (zie tip hieronder) verschijnen in de SERP’s (Search Engine Result Page) van Google. Zorg ervoor dat het zoekwoord duidelijk in de meta titel staat. WordPress SEO Yoast help je hierbij, door suggesties te doen. Zorg ervoor dat potentiële klanten getriggerd worden om op je pagina te klikken.

Meta-title-wordpress-seo

  1. Voeg opvallende meta beschrijvingen toe

In de meta beschrijving is het van groot belang dat je de potentiële klanten weet te triggeren. WordPress SEO Yoast helpt je op weg. Voeg ook hier de zoekwoorden toe, maar ook de Unique Selling Points (USP).

Ook de meta-omschrijving kleurt groen wanneer deze de juiste lengte heeft.

 

  1. Gebruik altijd H1, H2 koppen

Schrijf je een tekst, dan is het belangrijk dat de titel met zoekwoord een h1 kop is. De subtitels geef je weer als H2 kop. H1 en H2 zijn HTML broncodes. De Google crawler ziet deze koppen en weet hierdoor dat H1 het belangrijkst is en H2 steeds weer een nieuw hoofdstuk aangeeft.

H1-kop-Wordpress-SEO

  1. Voeg ALT teksten toe aan afbeeldingen

ALT teksten toevoegen is essentieel voor gebruikers met visuele beperkingen. Een ALT tekst omschrijft namelijk de afbeelding. Maar ook Google maakt handig gebruik van de ALT tags. Google weet nu duidelijk waar de afbeelding over gaat. Waar kun je deze Alt tekst toevoegen?

Media toevoegen > Afbeelding selecteren > aan de rechterkant verschijnen onderstaande opties, waaronder de Alt-tekst.

  1. Verbeter de snelheid van je website

Je kent zelf vast wel de frustratie: een langzame website. Google rankt je webpagina’s hoger wanneer deze voor zowel desktop, als mobiel en tablet snel is. Houd de snelheid van je website dus in de gaten. Dit kan onder andere met de WP caching plugin van WordPress.

Een andere handige tool hiervoor is de pagespeed tracker van Google.

 

  1. Doelen bijhouden in WordPress

Wil je weten wat WordPress SEO je op heeft geleverd, dan kun je doelen toevoegen in WordPress. Zo kun je overzichtelijk bijhouden hoeveel bezoekers bijvoorbeeld een PDF hebben gedownload.

wordpress-seo-doelen-bijhouden

 

  1. Doe zoekwoordonderzoek

Google is een machinelearning zoekmachine. Dit houdt in dat jij er voor moet zorgen dat de content op de webpagina zó duidelijk is, dat Google het begrijpt. Daarom is het belangrijk om het hoofdzoekwoord meerdere keren te noemen.

Wil je bijvoorbeeld een pagina maken om rubberen tegels voor in de tuin te promoten? Doe zoekwoordonderzoek naar het woord ‘rubberen tegels. Check ook hoe concurrenten scoren.

SEMrush-voorbeeld-Wordpress-SEO

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn er meerdere combinaties mogelijk met het zoekwoord ‘rubberen tegels. Omdat er redelijk veel concurrentie is op ‘rubberen tegels’ zelf, is het verstandig om op de long tail zoekwoorden te focussen. Hier bereik je daarnaast een specifiekere doelgroep mee, wat de kans op aankoop vergroot.

 

  1. Noem je belangrijkste zoekwoord in de eerste paragraaf

De crawler van Google komt de pagina binnen. Zoals gewoonlijk crawlt hij van boven naar beneden. Juist daarom is het belangrijk om het belangrijkste zoekwoord al in de eerste regels te noemen.

Overigens is het niet de bedoeling om de eerste paragraaf maar gelijk te vol te zetten met deze zoekwoorden. Leesbaarheid blijft altijd een belangrijk focuspunt.

 

  1. Noem het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding

Afbeeldingen die de tekst ondersteunen zijn altijd meer dan welkom. Het maakt de pagina nét iets gezelliger. Wist je dat Google de bestandsnaam van de afbeelding ook crawlt? Daarom belangrijk dat je het zoekwoord ook in de bestandsnaam van de afbeelding zet. Weer een extra signaal voor Google over het onderwerp van de webpagina.

Wil je groeien met je website? Lees meer over (WordPress) SEO uitbesteden. Door ons team van specialisten in te zetten, bespaar je een hoop tijd en moeite.

 

> Gratis Consult

 

  1. Maak een interne linkstructuur

Van externe linkjes heb je vast wel eens gehoord. Hier gaan we het in de volgende tip over hebben. Maar ook interne links zijn belangrijk in een goede SEO voor WordPress. Hoe het werkt:

  • De crawler komt de hoofdpagina binnen
  • Op deze pagina staan interne links naar de categoriepagina’s
  • De crawler bezoekt deze interne linkjes
  • Op de categoriepagina’s staan ook weer interne linkjes naar de onderliggende subcategoriepagina’s
  • De crawler bezoekt óók deze pagina’s

Wordpress seo interne linkstructuur voorbeeld

 

Zorg met een overzichtelijke interne linkstructuur ervoor dat geen pagina wordt overgeslagen door de crawler.

 

  1. Verzamel sterke externe links

Een sterke en betrouwbare pagina linkt naar je website. Google ziet dit en denkt: ‘wauw, er wordt naar deze website gelinkt. Dat zal dan een belangrijke website zijn’. Een korte schets van hoe het ongeveer zal gaan.

Zorg dat autoriteit (linkbuilding) altijd in je SEO WordPress aanpak voorkomt. Let wel, vergaar alleen relevante en sterke externe links. Dus geen zwakke links of linkjes die weinig te maken hebben met de producten die je verkoopt.

 

  1. Vraag URL indexering aan

Wil je dat een WordPress SEO pagina snel geïndexeerd wordt door de Google crawler, dan kun je een URL indexering aanvragen. Door in Google Search Console op de tab ‘URL-inspectie’ te klikken, kun je URL indexering aanvragen. In tip 22 lees je hoe je Google Search Console kunt koppelen aan je domein.

URL-inspectie-aanvragen-wordpress-seo

  1. Dofollow/nofollow link

Is een link niet belangrijk of staat hier om bepaalde redenen duplicate content, dan is het toevoegen van een no-follow link belangrijk. Zo weet de crawler van Google dat deze pagina niet geïndexeerd moet worden.

 

  1. Installeer een SSL-certificaat

HTTPS is van invloed op de ranking van je website. Door een SSL-certificaat aan te vragen, laat je Google zien dat je website veilig is. Dus wil je hoger ranken, dan is het noodzaak om het SSL-certificaat aan te vragen.

Vind je de technische WordPress SEO aspecten nu al te veel tijd en energie kosten? Kies voor online marketing uitbesteden. Wij zorgen voor een efficiënte SEO aanpak. Meer groei, meer omzet.

 

  1. Update regelmatig je content

‘Eens geschreven, altijd geschreven’. Dat zou je denken, maar niets is minder waar. Google ziet het als een positief signaal wanneer je regelmatig je content ververst, durft te schrappen en aanvult. Kortom: durf aan te passen voor de verbetering van SEO in wordpress.

 

  1. Voorkom negatieve signalen

Even een belangrijke SEO wordpress tip tussendoor. Negatieve signalen doen je website gigantisch dalen in de rankings. Voorkom dus trage websites, onduidelijke teksten, spamming en plagiaat. Google is hier erg strikt mee.

 

> Gratis Consult

 

  1. Maak Google Mijn Bedrijf aan

Wil je lokaal meer zichtbaar worden, dan is Google Mijn Bedrijf een pré. Met Google Mijn Bedrijf zorg je ervoor dat je op Google Maps zichtbaar bent en dat je klanten reviews kunnen achterlaten. Googelen mensen op je bedrijfsnaam? Dan zien \ij in de rechterkolom je bedrijfsomschrijving verschijnen.

 

  1. Houd de rankings bij

Na het online zetten van de content is het ook voor WordPress SEO handig om de zoekwoorden bijgehouden. In een bestandje kun je per pagina bijhouden op welke zoekwoorden je rankt. Je kunt dit bijvoorbeeld eens per maand checken voor alle pagina’s. Hoe scoor je? Wat zijn verbeterpunten?

 

  1. Stel Google Search Console in

Link je WordPress website aan Google Search Console. In Google Search Console kun je namelijk resultaten van je website inzichtelijk krijgen. Denk aan:

  • Zoekopmaak
  • Zoekopdrachten
  • Google- index
  • Crawlen
  • Site vitaliteit
  • Beveiligingsproblemen 

 

  1. Koppel Google Search Console aan WordPress

Zojuist heb je de domeinnaam van je WordPress website ingevoerd op Google Search Console. Visa versa is dit ook nodig.

Ga naar het portal van WordPress SEO. Vanuit het Dasboard kun je in het linkermenu ‘SEO > General’ vinden. Hier kun je diverse instellingen voor WordPress SEO vinden. Klik vervolgens op ‘Webmaster Tools’.

wordpress-seo-google-search-console-toevoegen

Nadat je de verificatiecode hebt aangevraagd en ingevuld, kun je in Google Search Console zelf de verificatie voltooien.

 

  1. Maak de site mobielvriendelijk

Mensen zitten steeds vaker op hun mobiele telefoon. Zorg ervoor dat je website ook voor mobiele apparaten geschikt is. In WordPress SEO Yoast kun je onder andere de meta titels en meta descriptions aanpassen voor de mobiele variant. Maar ook de opmaak van je website moet geschikt zijn voor mobiele telefoons.

Een responsive website is een ideale oplossing voor deze uitdaging. Dit soort websites schakelt automatisch over naar het juiste formaat.

 

  1. Voorkom duplicate content

100% uniek schrijven. Dat is een effectieve WordPress SEO strategie. Niet alleen omdat duplicate content afgestraft wordt, maar vooral ook omdat dit niet gunstig is voor je eigen rankings. Wanneer je op meerdere pagina’s duplicate content hebt staan, strijden meerdere URL’s om deze keywords. Dit wordt ook wel keyword cannibalization genoemd.

 

  1. Verwijder nutteloze inhoud

Oude en ‘lelijke’ WordPress SEO technieken zijn echt not done. Ook omdat wij als WordPress SEO expert dit vinden, maar vooral omdat Google niet blij wordt van spamming. Verwijder dus nutteloze inhoud.

 

  1. Analyseer nieuwe kansen uit resultaten

Een effectieve aanpak van WordPress SEO is steeds blijven inspelen op nieuwe kansen. Dit kun je doen door zoekwoordonderzoek, maar ook door steeds weer vanuit de klant te blijven denken. Wat hebben zij nodig? Welke informatie is nuttig?

Neem ook eens een kijkje bij de buren. Hoe pakken je concurrenten het aan? En zijn er onderwerpen waar zij op scoren, maar waar jij nog niets over hebt geschreven?

 

WordPress SEO uitbesteden: 7+ jaar ervaring

De WordPress SEO checklist heeft je een duidelijk beeld gegeven van de werkzaamheden rondom WordPress SEO. Bespaar jezelf tijd en moeite en laat WordPress SEO over aan ons team aan experts.

Wil je de WordPress SEO uitbesteden? Wij zijn SEO specialist. Profiteer van deze voordelen:

  • All round WordPress SEO experts voor techniek, content en autoriteit
  • SEO specialist én online marketing specialist
  • WordPress SEO hulp voor B2B, B2C en e-commerce
  • Toegankelijk maandcontract

 

> Gratis Consult