10 SEO tips voor het optimaliseren van je footer

Wanneer je iemand zonder marketingkennis plaagt met woorden als footer en socket, denkt men naar alle waarschijnlijkheid aan een schoenenzaak. Marketingprofessionals weten wel beter. De footer is dé plek aan de onderkant van een website die zorgt voor gebruiksvriendelijkheid én rankings in Google. De socket is het laatste stukje content onder de footer.

Investeer in de ruimte onder je websitepagina. Dan investeer jij in het visitekaartje voor je bedrijf!

Voordelen van SEO footer

Hoewel de footer aan de onderkant van een website hangt, is het allang geen afvalcontainer meer waar we pagina’s als disclaimers, privacyverklaringen of copyrightregels dumpen. Dit ondergeschoven kindje wordt steeds en steeds belangrijker vanuit SEO-technisch oogpunt. Met een footer kun je namelijk:

  • Meer leads genereren
  • Belangrijke informatie over je bedrijf kwijt
  • Ook mobiele gebruikers gemakkelijker bedienen
  • De mailinglist vergroten
  • Hoger en relevanter scoren in Google
  • Vertrouwen wekken van de bezoeker
  • Je merk versterken

Je ziet wat een footer voor je merk en je website kan doen. Geef het dus de aandacht die het verdient. Hoe? Dat lees je in dit blog met 10 waardevolle tips.

1.      Vergroot de doorklikratio

Wanneer je zorgt dat de footer als menu dient voor de belangrijkste links die je ook in het hoofdmenu zet, neemt de doorklikratio van de homepage toe. Om achter de links te komen die het meest bezocht worden, kijk je naar verschillende navigatiepaden. Google Analytics is het perfecte platform om dit soort statistieken te bekijken. Loop na welke pagina’s van je website het beste scoren. Deze pagina’s licht je uit door ze in de footer op te nemen. Zorg ervoor dat de links die je toevoegt aan de footer relevant zijn voor meer linkwaarde, dan neemt Google de moeite om deze pagina’s te crawlen. Relevant zijn de links wanneer je op de pagina waar de link naartoe leidt, gebruikt maakt van ijzersterkte content.

Je past SEO footerlinks toe voor:

  • Het versterken van de bestaande ranking
  • Het stimuleren van ondermaats presterende pagina’s
  • Het creëren van nieuwe pockets met sterk gelinkte pagina’s

2.      Verhoog de zoekfunctionaliteit

We noemden het al even. Om erachter te komen welke onderwerpen leven bij je bezoeker – m.a.w. naar welke onderwerpen veelvuldig wordt gezocht – kun je kennis raadplegen op Google Analytics door de statistieken grondig te analyseren. Een andere manier om te weten wat je bezoeker graag in de footer zou willen zien, is door de feedback van bezoekers mee te nemen in de indeling van je footer. Let op feedback van bezoekers in je reactie-, commentaar-, en contactformulieren.

3.      Mailinglist vergroten

Het is verstandig om een aanmeldknop op elke pagina prominent naar voren te laten komen om de kans op nieuwe klanten te vergroten. Een footer komt op elke pagina terug. Zorg dan ook dat de aanmeldknop zichtbaar is in de footer zodat je de bezoekers gemakkelijk naar de aanmeldpagina leidt.

4.      Verhoog de zichtbaarheid

Een goede footer leest helder, is eenvoudig en valt op. Reden te meer om hem niet te obees te maken. Voorkom proppen en zorg voor belangrijke informatie die leidt tot een grotere herkenningsbehoefte. Dit doe je door een duidelijke site hiërarchie te laten zien aan de bezoeker. Wanneer je de zichtbaarheid van bepaalde navigatiepunten vergroot, zullen gebruikers wellicht op andere pagina’s op de website komen. Punten die ze normaal gesproken niet in overweging nemen. Denk hierbij aan ‘cadeaubonnen’ of de ‘vind een winkel’ functie. Belangrijk hierbij is dat je deze informatie gestructureerd weergeeft. Pas wanneer de bezoeker geen moeite hoeft te doen om te vinden waar hij naar zoekt, heeft de footer meerwaarde.

 

5.      Bepaal waar je de bezoeker heenleidt

Natuurlijk is het goed wanneer bezoekers indirect bepalen wat er in de footer komt te staan. Immers

is de bezoeker diegene die op zoek is naar bepaalde informatie of een nuttige sectie binnen de website. Maar zelf heb je ook een vinger in de pap. Plaatst de pagina’s waar jij op gevonden wil worden in de footer zodat deze pagina’s – waar de bezoeker zich ook op je website bevindt – telkens terugkomen.

6.      Een juiste balans in je footer

De opvatting dat mensen de footer niet opmerken of er geen gebruik van maken. Die gedachte hebben vele onderzoeken naar het effect van footers op een website wel ontkracht. De laatste jaren spenderen websites meer tijd aan het creëren van een meerwaarde voor hun visiteplaatje. Je zou haast denken dat hoe meer pagina’s je in de footer stopt, hoe groter het doorklikpercentage is. Dit is echter niet zo. Het volproppen van de footer zorgt ervoor dat de bezoekers niet meer weet waar hij moet zoeken met als gevolg dat hij je website verlaat. Een tactiek voor het vinden van de juiste balans is zorgen dat je de juiste elementen vindt voor jouw footer. De disclaimer, copywrightregels en privacyverklaringen schuif je door naar de socket – het laatste element, nog onder de footer, op de website – en de footer deel je in met waardevolle content. Bezoekers zijn niet zo snel op zoek naar een disclaimer. Des te meer naar routebeschrijvingen, FAQ’s, downloads, openingstijden en contactgegevens. Neem deze informatie dus op in je footer.

7.      Creëer een vangnet voor bezoekers

Een goede footer maakt van de onderkant van je website automatisch een vangnet voor bezoekers. Tenminste, wanneer je de navigatieopties aan de onderkant van de pagina herhaalt. Voorkom dat je bezoeker weer helemaal terug moet scrollen en geërgerd raakt. Hoe? Door te zorgen dat de belangrijke punten in het hoofdmenu terugkomen in de footer. Zo vergroot je het gebruikersgemak en verklein je de inspanning die de bezoeker moet leveren om bij de gewenste sectie te komen. En belangrijker nog: je raakt de bezoeker op deze manier niet kwijt.

8.      Social media signalen in footer

Goede zoektermen zijn van levensbelang en sterke content is cruciaal wanneer je goed gevonden wilt worden. Hoger scoren in Google lukt wanneer je de gebruiker én Google tevreden houdt. Neem in dit plaatje ook social media platvormen mee. Zorg dat deze voorzien zijn van sterke content en leidt bezoekers naar de website en vice versa. Heb je een webshop? Zorg dat dan je je instagramfoto’s in de footer uitlicht om meer betrokkenheid te creëren onder je bezoekers. Daarbij is het credo: “Use it or lose it.” Je moet aanwezig zijn en blijven.

9.      Onderscheid je van de concurrent

Waarom zouden mensen in zee gaan met jouw merk. Hoe onderscheidt jouw product of dienst zich van een ander? Zorg ervoor dat je aandacht besteedt aan jouw unique selling point en neem deze USP’s op in de footer.

10.      Pas op voor negatieve effecten

Een side-wide link is heel wat waard. Immers verschijnt de footer onderaan elke pagina. Dat betekent dat wanneer je website 100 pagina’s telt, elke link ook 100 keer meetelt. Belangrijk daarbij is om zoekwoorden zoveel mogelijk buiten beschouwing te laten. Aangezien diezelfde zoekwoorden op elke pagina terugkomen, kan Google dit zien als spamming. Sterker nog: het kan je in de problemen brengen doordat Google minder waarde aan je website kan toekennen. Laat woorden als “beste schoenenmaker Amsterdam’ achterwege en noem liever je bedrijfsnaam.

Hoe Search Signals je kan helpen

SEO footersucces lijkt gemakkelijk. Is het niet. Je kunt allerlei links plaatsen in de hoop dat Google meer waarde toekent aan je website, maar dit is niet de ideale weg naar succes. Een misstap is zo begaan met alle gevolgen van dien. Zorg voor gedegen research en anticipeer hierop. Voorkom een complexe footer en zorgt voor meer site-hiërarchie zodat Google de juiste waarde kan toekennen aan alle pagina’s op je website.

 

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek