Bedrijf: Helm Online
Branche: B2C e-commerce
Diensten: SEO, SEA, link building, E-E-A-T analyse, technische analyse
Tooling: Semrush, Searchmetrics, Screaming Frog, Excel (!), interviews
Resultaten: 250+ zoekwoorden terug op de ‘bekende’ #1 positie
- 250+ zoekwoorden van positie 4 t/m 10 naar top 3 > in een zeer competitieve markt
- +116% stijging in SEO traffic
- 200+ pagina’s gereviewed & geoptimaliseerd a.d.h.v. E-E-A-T factoren
- big data ‘omzet’ analyse
De uitdaging: terrein terugwinnen op concurrenten
Helm Online is een online aanbieder van motor- en scooterhelmen. Naast Nederland zijn ze o.a. actief in Nederland, België en Duitsland. De online concurrentie op het gebied van helmen is erg hoog, maar zeker géén uitdaging die we uit de weg gaan.
Waar Helm Online eerder de top 3 domineerde in de niet-betaalde (SEO) resultaten, veelal met nummer één posities, waren de posities weggezakt. De uitdaging zat ‘m in het verbeteren van deze posities en het terugwinnen van terrein op de ‘bekende’ nummer één plek, met name op posities die aansluiten bij het specifieke productaanbod.
Aangezien het bedrijf al een hoge mate van volwassenheid heeft bereik op het gebied van online marketing was het belangrijk om niet naar één specifiek onderdeel van SEO (techniek / content / autoriteit) te kijken, maar om juist een brede scope te hanteren. In andere woorden: zoveel mogelijk vinkjes scoren op het gebied van de SEO factoren.
Aanvalsplan: winnen door patronen en het begrijpen van doelgroepen
Onze aanpak begon met een grondige big data-analyse, waarbij we de omzet hebben onderzocht om winstgevende en verliesgevende patronen te identificeren. In plaats van ons direct te richten op een specifiek onderdeel qua techniek, content of het opbouwen van autoriteit, gebruikten we deze patronen als ons primaire startpunt. De tweede stap was het koppelen van de verbindingen aan de verwachte impact en effort. Zo werd het ‘eenvoudig’ om te bepalen met welke actiepunten we als eerste gingen starten.
We zijn niet alleen de data ingedoken voor patronen; we wilden onze doelgroep écht doorgronden. Dat betekende dat we de content helemaal opnieuw bekeken en opgepoetst hebben, dit gebaseerd op diverse insights van klanten en experts op het gebied van helmen. We keken niet alleen naar wie de klanten zijn, maar ook naar hoe ze zich gedragen en wat hen écht raakt. Zo zijn we verder gegaan dan andere online marketing partijen.
Dit heeft geresulteerd in +116% stijging in SEO traffic voor Helm Online.