Je Analytics account werkt bijna. Alleen nog de Google Analytics tracking code instellen en dan kun je de prestaties van je website inzien én het gedrag van je bezoekers analyseren. Dus op naar de laatste stap voor het instellen van Analytics.

Als je de stappen hebt gevolgd in de volgende blog, dan viel het je wellicht op dat je na het aanmelden op je nieuwe Analytics account alsnog geen cijfers of grafieken kon zien. Dat klopt. Om te voorkomen dat elk willekeurig persoon een Google Analytics account van jouw website kan aanmaken, heb je een Google Analytics tracking ID nodig.

De Google Analytics code in je website is een totaal unieke code. Deze wordt geplaatst op elke pagina die je wilt meten.

Waar kun je de Google Analytics tracking code vinden?

Heb je de vorige blog gelezen, dan heb je als het goed is de stappen opgevolgd voor het aanmelden bij Analytics. In één van de laatste stappen kreeg je de mogelijkheid om de tracking-id op te halen. Op dat moment werd je account aangemaakt.

Als je deze stappen hebt doorlopen, dan kun je het volgende doen om de Google Analytics tracking code te vinden:

  1. Scrol naar beneden naar ‘beheerder’ links onderaan de pagina
  2. Selecteer de juiste property in de kolommen ‘account’ en ‘property’
  3. Klik vervolgens op ‘trackingsinfo’ > trackingscode.

google analytics trackings code

  1. Zoek vervolgens de trackingcode.
    1. Deze trackingscode begint met <script> en eindigt met </script>
    2. In de trackingscode vind je een uniek trackings ID, dat overeenkomt met de property

Google analytics trackings code toevoegen

  1. Plaats de JavaScript-code in elke webpagina die moet worden bijgehouden
    1. Zorg ervoor dat niets veranderd wordt tussen de <script> en </script>
    2. Het fragment dient vóór de </head> tag geplaatst te worden

Verschil tussen Google Analytics tracking code en Google Analytics tracking ID

Afhankelijk van of je bijvoorbeeld een WordPress website hebt of niet, kun je de Google Analytics tracking code op diverse manieren installeren. Wat is het verschil precies tussen deze twee trackingsmethodes?

Zowel de Google Analytics tracking code als de Google Analytics tracking ID kun je bij ‘beheer’ vinden, zoals omschreven in bovenstaande stappen.

Google Analytics tracking code:

Een Google Analytics trackings code is de code die te vinden is tussen <script> en </script>. Deze code bevat overigens ook de UA code van Analytics. De Google Analytics tracking code plaats je in de <head> van je website. Heb je een webbouwer, dan weet deze exact hoe het werkt.

Google Analytics tracking ID:

Heb je CMS systeem als WordPress, dan heb je alleen de Google Analytics tracking ID nodig. Ook wel de UA code genoemd. Deze vind je in Analytics boven de tracking code. Bij een CMS als WordPress kun je de UA- code eenvoudig invoeren om de gegevens te meten.

Extra tip: IP-adressen bezoekers anoniem maken

De AVG wet. De laatste jaren is dit belangrijker geworden dan ooit. Met de AVG wet worden je persoonsgegevens beschermd. Ook jij als website beheerder hebt hiermee te maken. Zo mag je niet zonder toestemming IP-adressen verzamelen.

Uiteraard kun je ervoor kiezen om eerst toestemming te vragen aan bezoekers voor het opslaan van de IP-adressen. Maar wat als bezoekers dit weigeren? Dan loop je een heel aantal interessante inzichten mis. Gelukkig kun je dit oplossen door de ga(‘set’, ‘anonymizeIp’, true);  code toe te voegen aan de Google tracking code.

Op deze manier meet je alle gegevens van de bezoekers zónder hun IP-adressen te verzamelen. Prettig. Bezoeker blij en jij blij!

Nog meer over Google Analytics leren? Lees de andere delen van deze serie.