Transparante werkwijze = groeien

Iedereen maakt tegenwoordig wel gebruik van online marketing. Google Adwords is het meest populaire kanaal. Daarnaast zetten veel bedrijven ook in op zoekmachine optimalisatie (SEO), oftewel het verbeteren van de posities van de niet-betaalde zoekresultaten. Ondanks het feit dat veel bedrijven het er over eens zijn dat online marketing een belangrijke pijler moet zijn van een bedrijfsstrategie hoor je ook vaak de volgende opmerkingen “de kosten voor online adverteren worden steeds hoger” of “hoe kunnen we (het rendement op) de online marketing activiteiten meer inzichtelijk maken?”

Veel bedrijven focussen zich alleen op de aankoopfase van de doelgroep. Dit is de fase waar in iemand uit de doelgroep in Google bijvoorbeeld zoekt op ‘vakantie naar spanje / woning huren <plaats> / laptop kopen‘. Kortom: zoekwoorden waar er sprake is van een commerciële intentie. Logischerwijs, is dit een belangrijke fase van de doelgroep. Wat wel wordt vergeten, is dat voorafgaand aan een commerciële zoekintentie ook sprake is van informatieve zoekintenties. De aankoopfase is onderdeel van een veel groter proces waarin de klant zich bevindt. Het doel van ieder bedrijf moet zijn: hoe kunnen we de doelgroep bereiken tijdens alle fasen van de zoektocht naar een product en/of dienst.

Hoger scoren met doelgerichte online marketing v2 - Search Signals

Spreek dit je aan? Dan is het verstandig om je als bedrijf te verdiepen in de verschillende fasen die de doelgroep aflegt, zodat je betere keuzes kan maken op het gebied van budget en content. Dit doe je door de klantreis van de doelgroep goed onder de loep te nemen en hier per fase heldere KPI’s aan toe te kennen. Een model dat zich hier uitstekend voor leent is het SEE-THINK-DO-CARE model van Google. In tegenstelling tot veel andere modellen, zet je bij dit model de doelgroep centraal. Het helpt je om te bepalen aan welk type content de doelgroep tijdens een specifieke fase behoeften aan heeft. In dit artikel lees je hoe je SEE-THINK-DO-CARE model kan toepassen!

Wat is het SEE-THINK-DO-CARE model?

Het SEE-THINK-DO-CARE model is een marketingmodel van Google dat is ontwikkeld door Avanish Kaushik. Kaushik heeft oude marketingmodellen zoals het AIDA-model overboord gegooid en het koopbeslissingsproces opnieuw onder de loep genomen. Hierbij ligt de focus op een klantgeoriënteerde in plaats van een productgeoriënteerde aanpak. Het SEE-THINK-DO-CARE model richt zich op vier verschillende fasen waarin een klant zich bevindt:

o De SEE fase (bewustwording)
o De THINK fase (oriëntatie)
o De DO fase (aankoop)
o De CARE fase (binding behouden met een klant)

Veel bedrijven focussen zich dus alleen op de DO fase van de zoektocht van een klant. Met deze aanpak wordt de doelgroep niet centraal gezet en is er alleen de focus op de producten/diensten. Met als gevolg dat de content niet volledig aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep. Het bereiken van de doelgroep met relevante content, met behulp van diverse online kanalen en het meten van het succes hiervan zijn drie belangrijke pilaren van het SEE-THINK-DO-CARE model.

Content - marketing - meten SEE THINK DO CARE model

Voordelen van het SEE-THINK-DO-CARE model

Door de doelgroep in kaart te brengen, is het makkelijker om beter antwoord te geven op de wensen/problemen/vragen van de doelgroep. Hieronder staan een aantal voorbeelden op een rijtje:

  1. De doelgroep wordt tijdens de hele klantreis bereikt in plaats van alleen tijdens de aankoopfase (DO fase). Dit betekent meer touch points met de doelgroep
  2. Met de focus op de verschillende fase kom je eerder in contact met doelgroep
  3. Betere afstemming van content tijdens specifieke fase van de doelgroep
  4. Per fase is het mogelijk om key performance indicators (KPI’s) te definiëren
  5. Eenvoudig om nieuwe kansen op het gebied van content behoefte in kaart te brengen

Daarnaast is het met behulp van dit model ook mogelijk om gestructureerd te werk te gaan. Zo is het mogelijk om aan een fase één of meerdere kanalen te koppelen.

De SEE fase: bewustwording van de doelgroep

Deze fase draait om bewustwording bij de klant. We gebruiken als voorbeeld een voetbalwinkel die voetbalschoenen verkoopt. Tijdens deze fase bestaat de doelgroep uit alle mensen die affiniteit hebben met voetbal. In deze fase is er nog geen intentie om iets te aan te schaffen of is de doelgroep nog niet per sé op zoek naar producten en/of diensten. Het doel tijdens deze fase is om de doelgroep bewust te laten worden van je producten/diensten.

Voorbeeld: voetbal webshop
De doelgroep zit nog niet in de fase dat ze nieuwe voetbalschoenen nodig hebben. Maar je wilt wel dat zij bewust worden van je producten en/of diensten. Hoe pak je dit aan?

  • Voorbeeld 1: YouTube video, met als thema ‘Diverse profvoetballers die samen in een video zitten en daarbij de nieuwe voetbalschoenen van merk X of Y dragen’

  • Voorbeeld 2: Banneradvertentie, met als uiting ‘Bekende profvoetballers met schoenen van merk X of Y aan

Bij deze uiting zit geen commerciële verwijzing naar de specifieke voetbalschoenen. Het doel is om bewustwording te creëren bij de doelgroep. Dus de doelgroep laten zien dat je een aanbieder bent van voetbalschoenen en dat ze geprikkeld worden door je merk/diensten/producten.

Naast een goed stuk content is het ook belangrijk dat er wordt gekeken op welke plekken de doelgroep aanwezig is. Logischerwijs kan de YouTube video op YouTube worden gepubliceerd, maar op welke plekken ga je aan de slag met banner ads? Kortom: de content moet de doelgroep wel bereiken. Voor een voetbalwinkel kan het bijvoorbeeld interessant zijn om met banners op voetbalgerelateerde websites zoals VI.nl / Voetbalzone.nl / Nu.nl/voetbal te staan.

SEE fase: meten van succes
Wanneer je de doelgroep bereikt, wil je wel bepaalde statistieken bijhouden om te bepalen of je content succesvol is. Hier gaan veel bedrijven de mist in door het aantal conversies (bestellingen / contactaanvragen) aan te houden als Key Performance Indicator (KPI).

We leggen het belang van het bijhouden van de juiste KPI’s uit aan de hand van dit voorbeeld. In een winkelstraat staan een aantal billboards van elektronicawinkel X. Stel je kijkt naar een van deze billboards. Moet je het effect van een billboard dan afrekenen op het aantal impressies en/of het aantal bezoekers dat een billboard oplevert of op het aantal bestelling dat een billboard oplevert? Natuurlijk heb je het liefst dat een billboard leidt tot conversie. Echter, de meest