Iedere website eigenaar wil hoger scoren met zijn of haar website. Om hoog te scoren is zoekmachine optimalisatie zeer belangrijk. Er zijn verschillende factoren die hier een rol bij spelen. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat is het belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Daarom zijn hier 5 tools waarmee je een goed begin kunt maken met het vinden van interessante zoekwoorden.
#1 Google Adwords Keyword Planner
Om erachter te komen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf is de Keyword Planner van Google Adwords een goede plek om te starten. De tool is eigenlijk ontworpen voor advertenties, maar je kan de tool ook gebruiken voor zoekwoorden voor de organische zoekresultaten.
Met de Keyword Planner kan je:
- Zoeken naar nieuwe zoekwoorden
- Zoekvolumes verkrijgen
- Verschillende zoekwoordlijsten met nieuwe zoekwoordideeën
- Een inkijk in het verwachte verkeer dat het zoekwoord potentieel kan opleveren
#2 KWFinder
KWFinder is een zoekwoord onderzoek tool waarmee je veel long tail zoekwoorden kunt vinden. Het laat je het volgende zien:
- Trend
- Zoekvolume
- Cost per Click
- Moeilijkheidsgraad
Een ander groot voordeel van deze tool is dat als je op een zoekwoord klikt, er een popup komt met extra informatie over het zoekwoord. Het laat zien wat de moeilijkheidsgraad voor het zoekwoord is en toont de huidige zoekresultaten van het zoekwoord. Hiermee kan je zien welke websites op dit moment op het zoekwoord scoren, hoeveel backlinks ze hebben, hoeveel social shares ze hebben en hoeveel verkeer de websites ongeveer krijgen.
#3 Moz Keyword Explorer
Deze tool is van Moz.com een van de bekendere tools in de zoekmachine optimalisatie wereld. Deze tool voegt wat extra’s toe. Naast zoekvolumes en moeilijkheidsgraad kijken ze namelijk ook naar de kansen en prioriteit van een zoekwoord.
Deze tool haalt al zijn informatie uit Google Keyword Planner, Google suggest en gerelateerde zoekopdrachten uit Google. Deze tool is ideaal door de extra inzichten die het geeft.
Daarnaast biedt deze tool ook een handig inzicht in het verband tussen de rankings van websites die scoren op de zoekwoorden en het aantal backlinks en social shares van deze websites.
#4 Keyword Tool
De Keyword Tool is een goede tool om mee veel data te analyseren. Deze tool creëert namelijk een database met long tail zoekwoorden door te kijken naar de Google autocomplete data. Deze tool is goed om te gebruiken omdat deze tool niet alleen kijkt naar zoekwoorden die waardevol zijn voor advertenties. Tools zoals Google Adwords Keyword Planner zijn gemaakt voor advertenties en negeren de long tail zoekwoorden vaak.
Deze tool stelt jou in staat om zoekwoorden uit databases te halen waar andere tools niet naar kijken.
#5 SEMrush
Wanneer het om het vinden van zoekwoorden gaat, dan mag SEMrush niet ontbreken. Met deze tool kan je zoekwoorden vinden die presteren in de zoekmachines. Je krijgt onder andere de volgende data te zien:
- Zoekvolumes
- Trend van de zoekwoorden
- Aantal resultaten voor het zoekwoord
- Gerelateerde zoekwoorden
- Long tail zoekwoorden
SEMrush levert ontzettend veel data aan over zoekwoorden. Maar daarnaast heeft deze tool ook de opties om hele websites te analyseren en waardevolle data te presenteren op een duidelijke manier.
Een van de grootste pluspunten waar deze tool zich mee onderscheidt is dat je concurrenten eenvoudig kunt analyseren. Je kan bijvoorbeeld zien op welke zoekwoorden de grootste concurrenten scoren en welke positie zij innemen in de zoekresultaten. Zeer handig om erachter te komen welke zoekwoorden interessant zijn in jouw branche.
Voor welke tools ga jij gebruiken om zoekwoorden te vinden?
Er zijn vele verschillende tools die je kunt gebruiken. Wij adviseren om een of een combinatie van de bovenstaande tools te gebruiken.
- Google Adwords Keyword Planner
- KWFinder
- Moz Keyword Explorer
- Keyword Tool
- SEMrush