Content marketing is een begrip dat natuurlijk al jaren voorkomt in het woordenboek van bijna alle online ondernemers. Termen als ‘content = king’ of ‘SEO werkt niet meer maar content wel’ zorgen vaak voor verwarring en kunnen op diverse manieren geïnterpreteerd worden. Het creëren van waardevolle content begint altijd bij het in kaart brengen van de wensen van de doelgroep. Je kan op twee verschillende manieren inspelen op de specifieke wensen en behoeften die uit een doelgroepen onderzoek naar voren komen. De eerste manier is om op je eigen website de content te verbeteren en de tweede manier is om relevante content te produceren en dat deze content op externe websites wordt geplaatst.

Om dit te creëren moet je beschikken over een creatieve mindset. Alles begint bij het in kaart brengen van de doelgroep. Op zoek naar een beetje inspiratie? Hieronder volgen 10 voorbeelden van succesvolle content campagnes van zowel binnen- als buitenland.

1. Heineken

We trappen af in eigen land met Heineken. Tegenwoordig kent iedereen de reclames van Heineken wel. Van de ‘walk in fridge’ in 2008 tot ‘Orange Your World’ in 2016. Allemaal zeer succesvolle voorbeelden van content gecreëerd door Heineken. Zij lieten zien dat een kort filmpje viral kan gaan. Over hun reclames wordt echt gesproken. Maar het allereerste filmpje van Heineken dat echt viral ging voordat men alles op internet zag was natuurlijk ‘Der Rudi’ met de geweldige uitspraak ‘Hey, biertje?’

Resultaat
Sinds 2008 heeft Heineken meerdere YouTube video’s geproduceerd. In totaal hebben 218.025 mensen zich geabonneerd op het YouTube kanaal. Gezien de enorme naamsbekendheid ligt dit totaal aantal nog relatief laag. Het succes moet worden gezocht achter het totaal aantal views. In totaal hebben onderstaande vijf video’s gezorgd voor 27.876.081 impressies.

heineken-voorbeeld-succesvolle-contentmarketing

Key takeaway:
Tijdens het produceren van content hoeft de uiting/video/etc. niet puur gefocust te zijn op het product zelf. Heineken legt de focus al jaren op de belevenis. Daarom ook de slogan ‘open your world’ in plaats van ‘Heineken is het beste bier en heeft de beste smaak…’

2. Moz.com

Voor een goed voorbeeld van succesvolle content marketing in de online marketing business kan je kijken naar de online strategie van Moz. Zij worden al jaren gezien als een van de meest toonaangevende informatiebron voor ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Moz produceert oplossingen voor online marketeers in de vorm van tools.

In plaats van de focus op ‘hoe goed de producten wel niet zijn’ is de communicatiestrategie gefocust op het infomeren en dialogiseren met de doelgroep. Zij doen dit door informatie te delen. Behalve de dagelijkse artikelen die zij publiceren hebben zij ook vele andere succesvolle manieren om hun content te delen:

  • Whiteboard Friday

Deze wekelijkse filmpjes van Rand Fishkin zijn zeer populair en wordt elke vrijdag door vele mensen bekeken. In deze filmpjes neemt Rand Fishkin een online marketing topic onder de loep en presenteert dit op een onderscheidende manier op een whiteboard. De filmpjes duren meestal rond om en nabij de 10 minuten.

moz-com-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

Inmiddels bestaan er 1000+ van dit soort video’s. Deze worden iedere vrijdag op het blog van Moz geplaatst. Benieuwd naar het resultaat van bovenstaande video? Hieronder zie je het aantal keer dat de video is gedeeld op social media.

moz-com-voorbeeld-resultaten-succesvolle-content-marketing

  • Webinars

Moz staat ook bekend om hun webinars. Gemiddeld zijn er twee webinars per maand waarbij er diverse onderwerpen worden behandeld. Deze webinars zijn gratis en het is dus voor iedereen mogelijk om zich hiervoor aan te melden.

  • Infographics

Beschik je over interessante informatie, maar is de informatie eigenlijk teveel om op te noemen en wil je dit liever visualiseren? Kies dan voor een infographic. Moz is niet de enige die gebruikmaakt van infographics, maar het is wel interessant om te noemen hoe zij zeer technische informatie leesbaar weten te visualiseren in een duidelijk infograhic, zoals hier.

Resultaat
Moz heeft zich ontwikkeld tot een influencer op het gebied van online marketing. Door de kwalitatieve artikelen vergeet je zo nu en dan dat Moz van origine een software ontwikkelaar is die tools biedt die helpen bij de dagelijkse gang van zaken van online marketing. De kwalitatieve content stukken worden veelvuldig gedeeld op social media. Daarnaast zien veel mensen de website van Moz als een autoriteit binnen de branche en wordt er gelinkt naar de informatie die zij publiceren.

Volgens SEMrush trekt de website van Moz.com minimaal 216.000 bezoekers per maand:

moz-com-bereik-succesvolle-content-marketing

Bovenstaande afbeelding geldt voor Google.com (oftewel de Amerikaanse versie van Google). Uit onze ervaring ligt het aantal bezoekers minimaal 8-10x hoger dan de voorspelling van SEMrush. Tel hierbij dat SEMrush niet het direct verkeer meetelt, maar zich puur focust op de traffic vanuit zoekwoorden. Veel mensen zijn bekend met de content van Moz en komen via social media binnen of typen in de browser zelf ‘www.moz.com’ in. Het aantal maandelijkse bezoekers zal dus ver boven de 1.000.000 liggen.

Naast het aantal maandelijkse bezoekers linken er ook veel mensen naar de website van Moz. Hierdoor erkent Google de website als een autoriteit binnen de branche, dit heeft een positief effect op de organische vindbaarheid van de website.

moz-com-versterking-website-door-succesvolle-content-marketing

Key takeaway:
Van origine is Moz een software ontwikkelaar in de B2B branche. De B2B branche is gesloten branche waar weinig bedrijven doen aan kennisdeling. Dit is voor ieder B2B bedrijf een gemiste kans aangezien er in B2B branche sprake is van een hoge informatiebehoefte. De doelgroep van Moz raakt snel bekend met product/diensten en ontvangt antwoorden op belangrijke vragen/wensen. Moz onderscheidt zich door zijn manier van kennisdeling en heeft zich ontwikkeld tot een autoriteit binnen de branche.

3. Coca-Cola

Een ander goed voorbeeld is een content campagne van Coca-Cola. Dat zij hier een uitermate goed gevoel voor hebben wisten we natuurlijk al door de kerst reclames die zij jarenlang op de televisie lieten zien. Coca-Cola slaagt er ook in om een offline product te koppelen aan online content.

Iedereen kent de geniale campagne van de flessen met de namen erop. Mensen gingen op zoek naar een flesje met hun naam erop en deelde dit op social media. Daarnaast schreven ontzettend veel websites erover. De campage ‘Share a coke with…’ heeft ontzettend veel free publicity gegenereerd.

coca-cola-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

Key takeaways
Veel bedrijven geloven in de kracht van online en maken hierbij de transitie van offline naar naar online en investeren vervolgens niet in offline kanalen en/of strategieën. Ons advies is om altijd een combinatie te gebruiken van zowel de online als offline media. Op deze manier haal je het maximale bereik uit je content campagnes.

Daarnaast kan je ook de gebruikers van je diensten of producten stimuleren om voor jouw bedrijf of merk reclame te maken en publiciteit te genereren. User generated content is een interessante strategie om meer naamsbekendheid voor je product of dienst te realiseren.

4. House of Cards

House of Cards is nu al een van de succesvolste series van Netflix en geniet al genoeg bekendheid. Dit weerhoudt Netflix er niet van om geniale content buiten de serie om te produceren. Zo onder andere ook de campagne waarbij het lijkt alsof Frank Underwood echt president is van Amerika en de wereld van House of Cards echt bestaat. Zo lijkt het alsof Frank Underwood daadwerkelijk meedoet aan de huidige presidentiele verkiezingen in Amerika.

Daarnaast is er ook een geweldig promotiefilmpje gemaakt dat viral is gegaan. Zie onderstaand filmpje:

Resultaat
Het doel van Netflix is om in te haken op de huidige actualiteiten rondom de presidentiele verkiezing in Amerika en meer mensen te enthousiasmeren voor de diensten van Netflix en in het bijzonder de serie House of Cards. Alleen bovenstaande video is in 10 maanden tijd al 1.895.674 bekeken:

house-of-cards-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

Als je het totaal aantal social shares van puur deze video bekijkt dan is het in totaal ruim 72.700x geshared.

house-of-cards-bereik-succesvolle-content-marketing

Naast een hoog aantal shares op social media en aantal weergaven van de YouTube video’s heeft de website van ‘Frank Underwood 2016’ 3.151 backlinks ontvangen van ruim 800+ domeinen. In de tussentijd zijn er meerdere video’s gemaakt en is het Netflix gelukt om een ‘buzz’ te creëren rondom de serie House of Cards.

Key takeaways
Door mee te liften op actuele onderwerpen waar veel aandacht voor is, kan je meer naamsbekendheid creëren voor je eigen dienst of product. Al helemaal als je dit combineert met een hoge dosis humor en realisme.

5. Bol.com

In augustus 2016 kwam er opeens een filmpje naar voren van een ontgroeningsritueel van een studentenvereniging. De feuten liepen naakt rond en hadden slechts een boek om hun lichaam te bedekken. Het filmpje ging viral en werd overal gedeeld en besproken.

Maar wat bleek dus, het was een grote publiciteitsstunt van Bol.com. Zij gebruikte het filmpje om publiciteit te genereren voor tweedehands boeken. Dit heeft er zelfs tot geleidt dat Dumpert, een van Nederlands populairste websites er een item voor heeft gemaakt

Resultaat
Een zeer succesvolle manier van content marketing waar zij ontzettend veel publiciteit mee hebben gegenereerd. Zij wilde aandacht genereren voor hun tweedehands boeken. Met als resultaat? Meer dan een half miljoen views op Dumpert voor het initiële filmpje.

bol-com-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

En meer dan 170.000 views op het tweede filmpje op Dumpert waarin zij bekend maakte dat het allemaal een stunt was.

bol-com-voorbeeld-succesvolle-content-marketing-2

Key Takeaways
Door op een slim moment in te spelen op een actueel onderwerp, het start van het nieuwe studiejaar, kan je vele onderwerpen onder de aandacht brengen. Bol.com heeft een slimme manier bedacht om de aandacht op hun tweedehands boeken te leggen. In combinatie met het surrealisme van het filmpje zorgt dit voor veel publiciteit.

6. Coolblue

Coolblue begint zo langzamerhand bij de top van de Nederlandse e-commerce bedrijven te horen. Op Facebook is Coolblue zeer actief met iedere maand pakketpret-inzending. Dit is een slimme strategie, zij laten de klanten hun content creëren.

Daarnaast zijn zij ook op vele andere manieren actief. Het bekendste stukje content van Coolblue is natuurlijk het filmpje van de bedrijfsovername door sinterklaas

Coolblue heeft deze stijl van content maken natuurlijk een beetje afgekeken van de bedrijven in Amerika, waar ze dit soort filmpjes vaker maken. Maar zij hebben op een slimme manier hun eigen twist eraan gegeven. Met als gevolg dat hun content viral ging en ontzettend vaak werd gedeeld.

Resultaat
Het resultaat van het filmpje is uiteindelijk alle verwachtingen overstegen. Het filmpje is YouTube meer dan 120.000 keer bekeken en is meer dan 17.000 keer gedeeld op social media. Een topprestatie natuurlijk.

cooblue-resultaat-succesvolle-content-marketing

Maar dit is niks vergeleken met het resultaat dat zij op Facebook hebben behaald. Het filmpje is meer dan 2.7 miljoen keer bekeken. Dit heeft geresulteerd in meer dan 39.000 likes en meer dan 11.000 shares. En dan zijn er ook nog vele websites die het filmpje op hun website of Facebook pagina hebben gedeeld. Een zeer geslaagde actie dus van Coolblue

coolblue-resultaten-succesvolle-content-marketing

Key takeaways
Ook hier is de key takeaway het slim inhaken op een actueel onderwerp. Door een ludiek idee te koppelen aan een actueel onderwerp kunnen de resultaten enorm zijn zoals bij Coolblue is te zien.

7. Karwei

Karwei is een van de grotere bouwmarkten in Nederland. Online zijn de bouwmarkten hevig in gevecht met elkaar wie er hoger scoort op de commerciële zoekopdrachten binnen de branche. Veelal zijn dit zoektermen die zich bevinden in de zogenaamde ‘aankoopfase’, bijvoorbeeld muurverf kopen of laminaat kopen.

Voorafgaand aan de aankoopfase vindt de oriëntatiefase plaatst. Tijdens de orientatiefase zijn bezoekers op zoek naar meer antwoorden op vragen/wensen omtrent producten of diensten, bijvoorbeeld wat is de beste manier om een muur te verven of hoe kan je laminaat leggen. Karwei target de oriëntatiefase van de doelgroep door hier op in te spelen met klusadviezen.

karwei-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

Deze klustips zijn ideaal voor verschillende type klussers:

  1. De klusser die al een product bij de karwei heeft gekocht
  2. De klusser die op zoek is naar informatie en uiteindelijk een product wil kopen
  3. De klusser die bij een andere bouwmarkt producten heeft gekocht, maar niet genoeg antwoorden krijgt op specifieke vragen en problemen

Resultaat
Uiteindelijk scoren de klusadvies pagina’s op relevante termen zoals in onderstaande tabel:

karwei-succesvolle-content-marketing

In totaal scoren in de klusadvies pagina’s op minimaal 7.268 zoekwoorden met een gemiddelde maandelijks zoekvolume van 876.650:

karwei-bereik-succesvolle-content-marketing

Betekent dit dat de klusadvies pagina’s maandelijks 876.650 bezoekers trekken? Nee. De zoekvolumes worden onderverdeeld over de betaalde (Google Adwords) en niet-betaalde (SEO) zoekresultaten. In andere woorden, het werkelijke aantal qua bezoekers zal lager liggen.

Kiezen we echter voor een benadering van 10% dan betekent dat de klusadvies pagina’s minimaal 87.665 bezoekers per maand trekken. Dit zijn alleen de klusadvies pagina’s dus in werkelijkheid zal het totaal aantal bezoekers van Karwei hoger liggen.

Key takeaways
Door het bestelproces in kaart te brengen, is het mogelijk om te bepalen welke zoekwoorden er tijdens de informatieve fase en de commerciële fase worden gebruikt. Door de doelgroep tijdens beide fase te voorzien van antwoorden en relevante content vergroot je niet alleen je bereik, maar is het voor de doelgroep ook mogelijk om zich sneller aan je merk of product te binden.

8. Cheapflights.co.uk

Wel is een probleem op het vliegveld gehad en wilde je een medewerker van een vliegtuigmaatschappij direct aan de lijn krijgen? Cheapflights.co.uk heeft in de zomer van 2016 een cheat sheet (lees: afbeelding met overzichtelijke informatie) gelanceerd waarop telefoonnummers staan van 21 vliegtuigmaatschappijen inclusief de getallen die je in kan toetsen, zodat je direct kan spreken met een medewerker. Daarnaast worden de kosten voor het bellen ook genoemd.

 

cheapflight-airline-phone-number-cheat-sheet

Klik op de afbeelding voor de gehele cheat sheet

Resultaat
Cheapflights.co.uk staat is een online vergelijker van vliegtickets. Dit is een zeer competitieve markt. Door zich te verdiepen in de doelgroep en zich niet alleen blind te staren op zoekwoorden en zoekvolumes hebben ze een actueel probleem ontdekt waar veel mensen een antwoord voor zoeken.

De oplossing op dit probleem hebben ze vervolgens gevisualiseerd in een infographic. Uiteindelijk is dit opgepikt door populaire mainstream media, als voorbeeld:

  • Dailymail
  • Telegraph
  • Daily Star
  • The Sun

cheapflight-voorbeeld-succesvolle-content-marketing

De infographic is dus onder de loep gebracht bij de online websites van populaire kranten. Deze kranten hebben een groot bereik. Allereerst is er dus awareness gecreëerd. Daarnaast hebben bovenstaande kranten ook allemaal een link geplaatst naar Cheapflights.co.uk. De infographic heeft dus ook gezorgd voor sterke backlinks richting de site van Cheapflights.co.uk, dit heeft een positieve invloed op de organische vindbaarheid van de website.

Key takeaways
Cheapflights.co.uk heeft zich verdiept in de doelgroep. Er zijn al eerder ‘airline telephone cheat sheets’ gemaakt, maar deze zijn nooit zo visueel aantrekkelijk opgemaakt als dat Cheapflights.co.uk het heeft gedaan. Uiteindelijk is er van een bestaand idee een beter stuk content gemaakt. Verdiep je tijdens de content marketing dus niet alleen in het bedenken van nieuwe ideeën, maar kijk ook of je bestaande ideeën beter kan uitwerken.