Google AI Overviews nu ook in Europa: Nederland volgt op korte termijn

De manier waarop mensen zoeken via Google gaat drastisch veranderen. De AI Overviews – ook bekend als SGE (Search Generative Experience) – lanceren nu ook in Europa. Deze ‘AI-samenvattingen’ verschijnen boven de reguliere zoekresultaten en beantwoorden direct de zoekvraag van gebruikers.

In Europa komen onderstaande landen als eerst aan bod (bron: Google):

  • België – Engelstalig
  • Ierland – Engelstalig
  • Italië – Italiaans en Engelstalig
  • Oostenrijk – Duits- en Engelstalig
  • Polen – Pools en Engelstalig
  • Portugal – Portugees en Engelstalig
  • Spanje – Spaans en Engelstalig
  • Zwitserland – Engels-, Frans- en Duitstalig + Italiaans

Op korte termijn zullen de AI overviews (AIO’s) ook lanceren in Nederland. Een exacte datum is nog niet bekend, wel kunnen we er van uitgaan dat dit in 2025 zal zijn.

AI overviews zijn wereldwijd al in meer dan 100 landen gelanceerd, bijvoorbeeld in Amerika, Verenigd Koninkrijk, India, Japan en meer.

Wat is een AI Overview?

Een AIO is een door kunstmatige intelligentie gegenereerde samenvatting van informatie, vaak voorzien van bronnen en gerelateerde links. Op basis van analyses uit landen waar deze overviews nu al wel actief zijn, blijkt dat ze vooral veel vertoond worden bij informatieve zoekopdrachten.

Zo ziet een AIO er uit:

AI overview voorbeeld 1

Klik je op ‘Show more’ dan wordt het resultaat nog groter. De AIO drukt de reguliere zoekresultaten ver naar beneden:

AI overview voorbeeld 2

Dit weten we over de impact van AIO’s

  • AI Overviews geven direct antwoord op de vraag van de gebruiker = minder klikken vanuit zoekmachines
  • Aan de zijkant worden links naar website getoond
  • AI Overviews worden niet 100% van de tijd getoond, uit onderzoek blijkt dat het in de Amerikaanse versie van Google +/- 40% van de tijd vertoond
  • Websites die niet worden opgenomen in AIO’s kunnen aanzienlijk minder verkeer ontvangen
  • Bedrijven die erin slagen om opgenomen te worden in AI Overviews profiteren van verhoogde zichtbaarheid en autoriteit (zie E-E-A-T factoren)

TLDR: impact van AI overviews (cijfers)

Searchenginejournal.com (publicatie: 28 januari 2025) toont de volgende cijfers:

  • AIO’s worden bij 30% van de zoekopdrachten getoond
  • AIO’s worden vooral getoond bij mid-volume searches (lees: niche zoekwoorden)
  • Bij 74% van uitdaging/antwoord zoekopdracht worden er AI overviews getoond
  • AIO’s worden niet getoond bij locatie/navigatiegebonden zoekwoorden
  • Bij branded keywords (merknaam zoekwoorden) worden er relatief weinig AIO’s getoond

Advancedwebrankings (publicatie: 4 maart 2025) analyseert met name de clickthrough rate, doorklik ratio vanuit Google naar je website. Ze vergeleken hierbij de data van Q4 2024 vs Q3 2024.

  • Websites die scoren op zoekwoorden zoals wat / wanneer / waar / hoe zien de CTR afnemen met 7,31%
  • De afname / stijgingen in CTR verschillen per sector. Er is dus niet één rechte lijn qua impact van AIO’s op klikgedrag naar websites
  • Terwijl de CTR voor informatieve zoekopdrachten op desktop daalde, nam deze op mobiel juist toe met 1,81%

Bovenstaande recente databronnen geven een beeld van de impact.

Impact van AIO’s in Google zoeklandschap voor B2B bedrijven

Veel B2B bedrijven focussen qua content en communicatie te veel op de specifieke producten of diensten (inside-out communicatie), maar vergeten de (hulp)vragen te beantwoorden. Denk bij ‘hulp gerelateerde’ content aan antwoorden op veelgestelde vragen, oplossingen, problemen en meer.

Door je klanten centraal te stellen (inside-out communicatie) maak je de ‘klik’ met je doelgroep(en).  Zo raken doelgroepen al eerder bekend met merk (= branding) en groei je uit tot autoriteit, oftewel: de thought leader.

Dit is dan ook waar veel kansen liggen qua AI overviews. Ze worden namelijk het meest getriggered door ‘uitdaging/oplossing’ zoekwoorden. Denk aan termen zoals:

  • Wat is een GenAI platform?
  • Hoe bedrijf klaarmaken voor EU AI act?
  • Wat is de beste CRM software voor ICT bedrijven

B2B bedrijven & overviews: zo kan je je voorbereiden

Als eerste… schrik niet en maak je geen zorgen. Je zult waarschijnlijk minder verkeer krijgen uit Google op informatieve zoekwoorden. Maar: jouw concurrenten zitten in hetzelfde schuitje. Het verschil maak je door wél zichtbaar te zijn in de AI Overviews.

De AIOs zijn er nog niet, maar je kan alvast wel de vindbaarheid in AI search checken en benchmarken vs concurrenten met onze GenAI tracker, neem hier contact op.

AI vermeldingen vs concurrenten

Praktische tips die je direct kan toepassen:

  • Publiceer content met duidelijke structuur, feiten en bronnen
  • Focus niet alleen op product- of dienst gerelateerde content, maar ook op meer informatieve zoekopdrachten
  • Gebruik formats die Google makkelijk kan citeren (bijv. tabellen, FAQ’s, How-To schema’s)
  • Gebruik schema voor een heldere technische opbouw van je website
  • Richt pagina’s in op de zoekintentie van de gebruiker
  • Zorg dat je opvalt in artikelen van derden (zoals lijstjes, vergelijkingen)
  • Bouw autoriteit op binnen jouw niche

Blijf aanwezig in de hele B2B buyer journey. Focus niet alleen op de zogenaamde ‘koop’ termen (bijvoorbeeld ‘cyber security audit’ of ‘CRM software’, maar ook op de oriëntatie- en vergelijkingsfase.

AI verandert hoe gebruikers zoeken – jouw merk moet zichtbaar blijven in élke fase.

Conclusie, oftewel: een afsluiter in begrijpelijke taal 😊

AI verandert het zoeklandschap, maar er zijn kansen. Uiteindelijk draait het om conversie. Als jouw merk meerdere keren genoemd wordt in de AI-resultaten – met of zonder klik – blijf je top-of-mind. En dat is cruciaal in een toekomstbestendige B2B online strategie.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek