Wat is Google E-A-T? En waarom is dit belangrijk voor SEO? (1/6)

De Google E-A-T updates. Een update die je in de zomer van 2018 al door de wandelgangen gehoord zou kunnen hebben. De laatste maanden communiceert Google steeds meer omtrent E-A-T. De Google Quality Rater guidelines zijn openbaar en worden eens in de zoveel maanden bijgewerkt. Hoe zit dat nu precies? Wanneer moet je hier rekening mee houden?

Om maar direct met de meest gestelde vraag te beginnen: heeft Google E-A-T invloed om SEO? Ofwel, is Google E-A-T een rankingsfactor? E-A-T is geen téchnische rankingsfactor, maar het heeft wel impact op hoe je content rankt.

Dat klinkt natuurlijk een beetje vaag. Laten we dit dan ook direct ophelderen. De E-A-T update van Google heeft dus wel degelijk invloed op SEO, maar is niet meetbaar zoals de laadtijd van een pagina meetbaar is. Het is namelijk geen technische update, maar een update die alles te maken heeft met content, betrouwbaarheid en autoriteit.

 

Wat is Google E-A-T precies?

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Maar wat betekent Google E-A-T in begrijpelijke taal?

  • Expertise:Kort gezegd betekent dit dat een expert steengoede content schrijft. Inhoudelijk moet het de klanten bedienen en aansluiten bij de zoekintentie. Dat betekent kwalitatieve informatie. Zo laat je zien dat jij de expert bent.
  • Authoritativeness: de autoriteit van je website is belangrijk, maar ook van degene die de content heeft geschreven of de content heeft gereviewd. Het zijn pluspunten als de expert online ook veel genoemd wordt en als het ware een spinnenweb van autoriteit omtrent de entiteit aanwezig is.
  • Trustworthiness: de betrouwbaarheid is allesomvattend. Hoe betrouwbaar is je website zelf – denk aan reviews -, hoe goed is de content en hoe gezaghebbend is de schrijver van de content?

E-A-T elementen zijn richtlijnen die Google gebruikt bij het bepalen van de kwaliteit van de content. Hoe meer kwaliteitssignalen, hoe hoger de pagina zal worden gerangschikt in de zoekresultaten.

eat-google-seo

Voor welke websites geldt de E-A-T update?

Er zijn websites die éxtra te maken hebben met de E-A-T updates. We hebben het dan over de Your Money Your Life (YMYL) websites. Kort door de bocht zijn dit websites die actief zijn op het gebied van:

  • Gezondheid & veiligheid
  • Financiële informatie

Juist voor dit type websites is betrouwbaarheid en kwaliteit van groot belang. Let op: met websites bedoelen we dus zowel webshops als blogs of conventionele (bedrijfs)websites.

Visie Search Signals

Los van het feit dat de E-A-T update met is gericht op de YMYL websites, is het naïef om te denken dat Google deze signalen in de toekomst niet verder uitrolt bij websites die actief zijn in andere branches. De kwaliteit van online content laat vaak nog veel te wensen over. Dit is dan ook de reden dat Google (naar onze mening) naar meer signalen zoekt om de kwaliteit te beoordelen.

Vanuit dit perspectief is het dus belangrijk om ook vanuit een ‘preventie gedachte’ aan de slag te gaan met het verbeteren van E-A-T elementen. Wacht niet tot je je rankings ziet schommelen. Door er nu al mee bezig te zijn, loop je een streepje voor op concurrenten die hier nog niet actief mee bezig zijn. Daarnaast verhoog je de kwaliteitsperceptie van je website richting Google.

Wil je een SEO expert laten meedenken? Wij zorgen als internet marketing bureau zijnde graag voor een E-A-T vriendelijke website.

Google E-A-T & SEO: het einde van de spamcultuur?

Spammerige websites, onjuiste informatie en te commerciële pagina’s zijn Google een doorn in het oog. Klantvriendelijkheid vindt Google heel belangrijk. En dat is te zien wanneer je inhoudelijk kijkt naar de E-A-T update van Google.

In de Quality Rater Guideline beschrijft Google vrij specifiek waar de quality raters naar moeten kijken bij het beoordelen van de kwaliteit van een website (meer hierover in deel 2). Om alvast een tipje van de sluier te lichten: niet alleen het Google algoritme beoordeelt de kwaliteit van de content. Mensen van het quality raters team gaan websites af, met in hun hand van de quality rater guideline van Google.

 

In deze serie gaan we uitgebreid in op hoe je rekening kan houden met de E-A-T elementen. Ontdek je kansen en lees verder:

 

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek