Google E-A-T: de 8 grootste misvattingen uitgelegd (6/6)

Een nieuwe update van Google betekent vaak ook: nieuwe misverstanden. Ook de E-A-T update roept vaak vragen op. In dit blog laten we je zien welke misvattingen het meest leven rondom de E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) én hoe de vork dan wel in de steel steekt.

Google is mysterieus over het algoritme. Maar regelmatig lichten ze toch het tipje van de sluier op. Juist omdat Google niet heel hun werkwijze blootgeeft, kan er al gauw desinformatie rondgaan. Zo ook over de Google E-A-T update.

Feiten over Google E-A-T: zo zit het wel

Google houdt van schone, betrouwbare en sterke websites. Dat kunnen we lezen in de E-A-T guidelines. Maar zijn deze richtlijnen dan ook rankfactoren? Ontdek aan de hand van onderstaande punten hoe de Google E-A-T update nu echt in elkaar steekt.

#1 De E-A-T update = geen algoritme

De richtlijnen uit het Google E-A-T document zijn geen specifieke algoritmes. Garry Illyes – Google webmaster trends analist – legde tijdens een congres uit dat Google miljoenen kleine algoritmes heeft die samenwerken om een rankingscore te geven. Deze ‘baby-algoritmes’ zijn op zoek naar bepaalde signalen in content of op de pagina die opgevat kan worden als E-A-T.

#2 Er wordt geen E-A-T score bijgehouden

De kwaliteitsbeoordelaars van Google hebben geen directe invloed op de rankings van website. Ook het algoritme zelf kent websites geen cijfers toe. E-A-T factoren zijn signalen.

#3 E-A-T is niet voor iedere website even relevant

Voornamelijk websites met een YMYL karakter zijn gebaad om de richtlijnen van E-A-T te volgen. Onder Your Money Your Life worden websites verstaan die diensten/producten aanbieden in de volgende sectoren:

  • Gezondheid & veiligheid
  • Financiële informatie

Ondanks dat E-A-T officieel alleen wordt toegepast in de gezondheid, veiligheid en financiële branche is het zeer aannemelijk dat Google de inzichten ook toepast op andere branches.

#4 E-A-T is geen vervanging voor andere SEO factoren

Technische en on page factoren blijven belangrijk. E-A-T is één van de vele onderdelen wat onderdeel dient te zijn van een goede online marketing strategie. Dat betekent natuurlijk niet dat het één beter is dan het ander. E-A-T en andere SEO factoren gaan hand in hand.

#5 E-A-T is altijd belangrijk geweest

Het lijkt misschien alsof de E-A-T updates gloednieuw zijn. Toch is niets minder waar. Google heeft desinformatie altijd al bestreden. De E-A-T richtlijnen zijn puur opgezet om nog beter de kwaliteit van websites te kunnen beoordelen.

Het voordeel is dat deze richtlijnen van de quality raters nu voor ons op een presenteerblaadje liggen.

#6 Google E-A-T is geen directe rankingsfactor

De E-A-T update is geen algoritme, maar ook geen rankingsfactor. Geen directe althans. Pagespeed is bijvoorbeeld een directe rankingsfactor. Want dit is technisch eenvoudig te meten. De E-A-T richtlijnen zijn daarentegen minder specifiek, maar deze signalen bij elkaar helpen mee aan het stijgen of dalen van de rankings.

#7 Een auteur beïnvloedt niet direct de rankings

Een belangrijk onderdeel van E-A-T is het aanmaken van een auteurspagina of het toevoegen van een Schema Markup met daarin informatie over de auteur. Puur om te bewijzen aan Google dat de pagina geschreven is door een ervaren persoon. Dit verhoogt de Trustworthiness en kan invloed hebben op het beeld dat Google van jouw website krijgt. Hierover meer in de volgende blog.

Toch is het verwijzen naar of toevoegen van een auteur geen rankingsfactor. Google heeft wel een knowledge Graphe waarin bekende auteurs staan. Zij zijn nog niet in staat om iedere willekeurige auteur te herkennen en te beoordelen op basis van hun kennen en kunnen.

#8 E-A-T aanpassingen hebben tijd nodig

We sluiten deze blog af met een – voor veel SEO specialisten – lastig punt: geduld. E-A-T aanpassingen hebben tijd nodig. Omdat E-A-T geen directe rankingsfactor is, werkt het niet hetzelfde als bij technische SEO aanpassingen. Hiervan kan je namelijk vaak wel direct effect zien.

Het kan even duren voordat je hele website is verbeterd op basis van de E-A-T elementen. Zo heeft ook de zoekmachine tijd nodig om de algehele aanpassingen heeft verwerkt. Het kan zeker enkele maanden duren, voordat je effect merkt in de rankings.

Een groot pluspunt is wel: de gebruikerservaring van bezoekers wordt enorm verbeterd wanneer je E-A-T elementen toepast. En dat is natuurlijk het belangrijkste. Bezoekers zullen vaker terugkomen en de website als meer betrouwbaar gaan zien. Dat is heel wat waard, want uiteindelijk is het de bezoeker die een aankoop doet of een dienst afneemt. En niet Google.

 

Denk je aan het uitbesteden van SEO? Wij zorgen graag voor meer online zichtbaarheid van je website.

 

De E-A-T serie bestaat uit meerdere delen. Lees nu al onze delen en word expert:

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek