Hoe gebruik je Structured Data om E-A-T te ondersteunen? (4/6)

Het blijft belangrijk om Google te voorzien van kwalitatieve signalen. Laat zien dat er juiste en helpende informatie te vinden is voor je klanten. In dit vierde deel van de serie duiken we dieper in de structured data

Een juist gebruik van structured data helpt bij het verbeteren van E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). Met structured data zorg je er namelijk voor dat bepaalde gegevens worden uitgelicht. Handig voor Google. Op deze manier kan de zoekmachine snel inschatten waar de pagina over gaat, wie het geschreven heeft en door wie de pagina bijvoorbeeld gereviewd is.

Oké, structured data is belangrijk om de E-A-T te verbeteren. Maar misschien heb je geen idee wat structured data inhoudt. Of heb je er ooit wel van gehoord, maar niets mee gedaan. Extra reden om goed op te letten, want structured data is helpend voor E-A-T.

Je moet het zo zien: de crawler van Google komt langs op je website, maar kan niet alles begrijpen. Een robot heeft uiteraard niet het gezonde verstand van een mens. Daardoor kan de hoeveelheid aan informatie verwarrend zijn. Juist het structureren van de gegevens zorgt ervoor dat Google nauwkeuriger kan onderscheiden en beoordelen.

Structured Data toevoegen voor E-A-T

Door een code toe te voegen aan een pagina, vertel je de zoekmachine nét wat meer informatie. Deze informatie is niet zichtbaar op de pagina zelf, maar verschijnt aan de achterkant van de pagina. Google kan dankzij deze data meer te weten komen over bijvoorbeeld de auteur van de betreffende blog.

De gestructureerde data kun je inladen met behulp van de aanwijzingen Schema Markup. In de broncode zet je vervolgens alle belangrijke informatie over de pagina, zoals Google zelf al aangeeft:

Structured-data-google-eat

Voorbeeld:

Om aan te geven wie de auteur is van bijvoorbeeld een blog, kun je de auteur Schema Markup gebruiken. Je kunt zelf uitkiezen welke onderwerpen je uit wilt lichten. Een voorbeeld:

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Blog”,
“name”: “Hoe gebruik je Structured Data om E-A-T te ondersteunen”,
“author”: {
“@type”: “Person”,
“givenName”: “Willianne”,
“familyName”: “Van Hemert”,
}
}
</script>

 

Vervolgens kan je je code testen in de Schema Markup Testing Tool.

Aanbevolen structured data varianten

Je kunt diverse gestructureerde data toevoegen aan een pagina. Wat wil je aan Google voor extra informatie geven, zodat de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de pagina duidelijker worden voor Google?

Via Schema.org kun je vele structured data varianten vinden. Wil je de E-A-T factoren verbeteren, gebruik dan onder andere deze schema’s:

Worden er vaak blogs of nieuwsartikelen geschreven? Dan is de auteurs markup belangrijk. Hiermee laat je zien wie de schrijver is en dat hij of zij expert is in de branche. Juist daarom is het aan te bevelen om in iedere blog weer te geven wie de blog heeft geschreven.

ReviewedBy is zeer geschikt voor de E-A-T. Laat je content reviewen door een expert. Dit kun je vervolgens vermelden. Belangrijk is wel dat de expert online een naam heeft.

Dit kan je gebruiken wanneer je meer over een persoon wilt vertellen. Bijvoorbeeld voor een biografiepagina van een auteur. Je kunt hier gegevens neerzetten als studie, gewonnen prijzen, e-mailadres, adres en beroep.

Een organisatie structured data kun je toevoegen aan bijvoorbeeld de ‘Over ons’ of contactpagina. Of in de footer van de website bij het adres.

Een rankingsfactor?

Google zegt dat het toevoegen van structured data geen rankingfactor is. Echter, wij denken dat je naar het grotere plaatje moet kijken. Middels structured data kunnen we de informatie op websites beter communiceren richting de crawlers van zoekmachines. Hoe beter de crawlers de informatie kunnen verwerken, hoe beter (mits relevant) de beoordeling vanuit Google.

Zodoende moeten we de kracht van de structured data zeker niet onderschatten.

In deze serie gaan we uitgebreid in op hoe je de EAT update van Google kunt toepassen voor je website. Ontdek je kansen en lees verder:

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek