Google laat er geen gras over groeien: websites moeten van hoge kwaliteit en van toegevoegde waarde voor bezoekers zijn. Hoe kun je Google EAT verbeteren en op die manier Google te vriend houden? Ontdek onze praktische tips om E-A-T op je website te verbeteren.
Websites met waardeloze informatie en spammerige content, je bent ze wellicht tegen gekomen. Ooit werkte dit om hoger te ranken in Google. Juist door de Google E-A-T te verbeteren, zullen je klanten jouw website als klantvriendelijk en betrouwbaar ervaren.
Hoe verbeter je de Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness op je website? Met deze 6 tips.
#1 Update content regelmatig
Met deze tip kun je een hele inhaalslag maken, wil je Google EAT verbeteren. Staat er teveel spammerige informatie tussen waar de bezoeker niks aan heeft? Verwijder dit. Klopt de informatie niet? Verander dit. Check ook of alle interne en externe linkjes nog kloppen.
Google’s John Mueller offered a definition of what quality content means that is surprisingly different than what is commonly understood via @martinibuster: https://t.co/SJAgqZAJMI #Google #HeyGoogle @Google #SEO
— SearchEngineJournal® (@sejournal) October 30, 2021
#2 Link naar hoogwaardige bronnen
Verwijzen naar bronnen, dat maakt je content alleen maar betrouwbaarder. Juist wanneer je E-A-T wilt verbeteren, is het belangrijk om betrouwbaar over te komen. Verwijs naar onderzoeken en data. Laat zien dat de informatie die op jouw website staat er écht toe doet en valideer deze informatie middels bronnen.
#3 Vertel bezoekers wie je bent
Straal vertrouwen uit door te vertellen wie je bent, wie je team is en waar jullie voor staan. Voorbeelden:
- Maak een ‘over ons’ pagina aan. Zo laat je zien wie er achter de website zit. Vertel meer over je team en expertise.
- Maak een auteurspagina aan. Een auteurspagina geeft een goed signaal af wanneer je de Google E-A-T wilt verbeteren. Schrijf je regelmatig blogs of informatieve content, dan is het belangrijk om een auteurspagina aan te maken. Vanaf hier kun je ook linken naar bijvoorbeeld je LinkedIn profiel. Zo weet Google dat je een bestaand persoon bent.
#4 Werk met experts bij het creëren van content
Om nog meer autoriteit uit te stralen – en dus Google E-A-T te verbeteren – is samenwerken met experts een goed idee. Dit kunnen interne of externe experts zijn. Laat experts de content reviewen. Is de content behulpzaam? Klopt de informatie? Er zijn genoeg manieren hoe je experts kunt betrekken bij het creëren van content.
#5 Let op je online reputatie
Positieve reviews hebben een positief effect op je rankings. Zo simpel is het. De keerzijde is natuurlijk dat negatieve reviews een negatief effect kunnen hebben. Daarom is het extra belangrijk om echt goede service te leveren aan je klanten. Moedig je tevreden klanten aan om positieve reviews achter te laten op je website.
Dit is niet alleen een positief signaal naar bezoekers, maar ook naar Google.
#6 Gebruik Structured Data (Schema.org)
Met behulp van ‘structured data’ kan je informatie op je website opmaken volgens een specifieke broncode. Met behulp van deze broncode is het voor Google nog eenvoudiger om de inhoud van de informatie te interpreteren. Neem als voorbeeld het opmaken van auteursprofielen middels Schema.org/Author markup.
Hiermee wordt het voor Google niet alleen duidelijk wie de auteur is, maar kan je ook een entiteit (auteur) langzamerhand steeds verder uitdragen als expert. In het kort: het wordt voor Google duidelijk wie de content schrijft en dit zal een positief signaal zijn richting de expertise en betrouwbaarheid van een stuk.
Te technisch? Geen probleem! Deze E-A-T tip wordt in de volgende blog uitgebreid toegelicht.
Tip: veel bedrijven verdiepen zich pas in E-A-T als er een daling in verkeer is geconstateerd. Preventief bezig zijn met E-A-T zorgt ervoor dat je niet alleen anders gaat denken over content, maar ook dat je voldoet aan de E-A-T richtlijnen. Op dit moment geldt E-A-T alleen voor YMYL websites, maar onze verwachting is dat het in de toekomst wordt meegenomen tijdens de beoordeling voor alle type websites
Is je website al ‘E-A-T proof’? Vraag hier een gratis consult aan. We kijken graag bij je mee.
In deze serie gaan we uitgebreid in op hoe je de EAT update van Google kunt toepassen voor je website. Ontdek je kansen en lees verder:
- Deel 1/6 – Wat is Google E-A-T?
- Deel 2/6 – Wat kun je leren van de Google quality raters?
- Deel 3/6 – 6 tips om Google E-A-T te verbeteren
- Deel 4/6 – Hoe gebruik je Structured Data om E-A-T te ondersteunen?
- Deel 5/6 – E-A-T en linkbuilding: zo wordt je website écht sterker
- Deel 6/6 – Google E-A-T: de grootste misvattingen getackeld