E-A-T & Link Building: zo wordt je website écht sterker (5/6)

Krijgt je website veel verwijzingen van andere sterke websites? Voor de Quality Raters van Google is dit vaak een signaal dat je website klaarblijkelijk betrouwbaar is. Mits de externe website echt waarde toevoegt en geen spamsite is. Hoe weet je nu welke externe link jouw website écht sterker maakt?

Je kent het vast wel: een startpaginawebsite met een overzicht van tientallen bedrijven die ook in dezelfde branche actief zijn. Naar je eigen website wordt er ook gelinkt.

linkbuilding-google-eat-1

Betrouwbaar? Wat Google betreft niet. Google is op zoek naar betrouwbare, nuttige en relevante websites die waarde toevoegen voor bezoekers.

Wil je meer voldoen aan de Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (E-A-T) beoordeling van Google, dan is linkbuilding een onderdeel wat je niet over het hoofd moet zien. Sterker nog, vaak wordt linkbuilding onderschat. ‘Old school gedachte’: link jij naar mijn website, dan link ik naar jouw website, want dat helpt ons allebei…

In de Google Quality Rater Guidelines zegt Google over link building het volgende:

google-eat-linkbuilding

Waarom is E-A-T belangrijk voor linkbuilding?

De A van Google E-A-T staat voor autoriteit. En juist de autoriteit kun je verhogen door een vermelding te krijgen/verdienen van een gezaghebbende website. Zo’n sterke verwijzing krijg je niet zomaar. Hieronder een voorbeeld:

“Bedrijf ‘Willianne’s Interiors’ is actief in de interieurwereld. Het bedrijf staat bekend als betrouwbaar, innoverend en vooral klantvriendelijk. Met een nieuw project hebben ze veel aandacht weten te trekken. Zoveel, dat zelfs sterke domeinen als VTwonen & RTL naar de website linken.”

Verdiep je meer in linkbuilding, lees onze gids over linkbuilding!

Hoe krijg je vermeldingen van autoritaire websites?

Ontdek de podia waar je doelgroepen actief zijn. Vervolgens kan je deze websites benaderen. Daarbij is het belangrijk dat je niet alleen waarde biedt voor de lezers, maar ook voor het specifieke podium.

Een paar ideeën die kunnen helpen bij het verbeteren van E-A-T op het vlak van linkbuilding:

  • Stel: je hebt een website gevonden die een ‘klik’ heeft met je doelgroep. Analyseer de content… kan je iets creëren waar ze nog niet over hebben geschreven? Dit biedt niet alleen waarde voor de lezer van het stuk, maar ook voor het podium. Als het meezit, zal het stuk zelfs worden meegenomen in de nieuwsbrief.
  • Benader websites uit je netwerk. Denk aan leveranciers, partners en andere connecties uit je netwerk.
  • Verspreid infographics (content gericht op data).
  • Kijk op welke websites je naam wordt genoemd, maar waar nog geen link naar je website staat.
  • Analyseer de linkprofielen van concurrenten: vanaf welke websites ontvangen zij links? Zijn deze websites relevant voor je eigen website?
  • Publiceer een interessant onderzoek op je eigen website. Push dit onderzoek d.m.v. social advertising aan je specifieke doelgroep(en).

In deze serie gaan we uitgebreid in op hoe je de EAT update van Google kunt toepassen voor je website. Ontdek je kansen en lees verder:

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek