Google core update van maart 2024: streven naar betere kwaliteit

5 maart 2024 heeft Google een aantal belangrijke updates doorgevoerd die bedoeld zijn om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de zoekresultaten te verbeteren:

Belangrijkste takeaways van de Google maart 2024 update:

  • De Google update van maart 2024 brengt uitgebreide wijzigingen met zich mee, die verschillende core systemen van Google beïnvloeden waarbij nuttige en relevante content voorrang gaat krijgen op onbehulpzame content.
  • Volgens Elizabeth Tucker, directeur Product bij Google Search, is het doel om de hoeveelheid onbehulpzame content met 40% te verminderen in de zoekresultaten.
  • Deze update is ingewikkelder dan eerdere updates en kan leiden tot meer schommelingen in de zoekresultaten. De volledige uitrol kan tot een maand duren.

Update 8 maart: Google grijpt al in bij spamwebsites

We zijn een aantal dagen verder en er komen al verschillende voorbeelden binnen van websites die spamtactieken gebruiken (voornamelijk websites die massaal gebruiken maken van AI generated unhelpful content). Ze worden hard aangepakt door Google, in sommige gevallen worden websites zelfs volledig gedeïndexeerd:

Wat betekent dit voor jou?

Het advies is simpel: blijf je richten op het maken van inhoud die echt bedoeld is voor mensen, niet alleen voor de zoekmachines. Als je website getroffen is door de update, probeer dan de kwaliteit en de gebruikerservaring van je content te verbeteren.

Wij helpen al onze klanten met het creëren van een behulpzame website die gemaakt is om te winnen. Niet alleen voor de zoekmachines, maar op elk gebied van de ready-to-decide fase. Van het meedenken in de customer journey tot het uitwerken van een strategie waarmee we het verschil kunnen maken.

Helpful Content updates zijn nu onderdeel van de Google core updates

Waar Google de Helpful Content updates eerst nog classificeerde als losse updates en hier ook apart over communiceerde, zal dit nu niet meer het geval zijn. De Helpful Content updates worden vanaf nu een onderdeel van de Google Core updates. Het is dus ook onderdeel van de Google core update in maart 2024.

Wat als je geraakt wordt door deze nieuwe update?

Google is koning in het vaag blijven over wat je kunt doen als je website negatieve gevolgen heeft van een update. Eigenlijk geven zij aan dat er geen specifieke acties zijn die je kunt ondernemen.

Gelukkig hebben wij wel wat meer input:

  • Met betrekking tot Helpful Content zijn de Quality raters guidelines van onmisbare waarde om meer inzicht te krijgen in hoe Google kijkt naar behulpzame content
  • Er zijn een aantal vragen die je als website aan jezelf kunt stellen met betrekking tot de kwaliteit van je content, dit artikel vat deze vragen goed samen
  • Helpful Content valt samen met kwaliteit, E-E-A-T & het begrijpen van de lezersbehoefte

Samengevat; het gaat erom dat je kritisch naar de content op je website kijkt. Klopt alle informatie? Is de content echt geschreven voor de bezoeker? Is de content geschreven of gereviewed door iemand met expertise, ervaring of autoriteit?

Spambeleid wordt aangescherpt

Naast de core update heeft Google ook zijn spambeleid aangescherpt. Dit onderdeel focust zich op het aanpakken van spam:

  • Grootschalige geautomatiseerde contentproductie van lage kwaliteit:
    • Content dat is gefocust op het manipuleren van de zoekresultaten
    • Content dat gecreëerd wordt zonder waarde
    • Content dat doet alsof ze een antwoord hebben op populaire zoekopdrachten, maar niet voldoet aan de richtlijnen voor behulpzame zoekopdrachten
  • Misbruik maken van verlopen domeinen
    • Het opkopen van verlopen domeinen met de intentie om ze te gebruiken voor het boosten van lage kwaliteit content in de zoekresultaten
    • Proberen om de bezoekers te misleiden dat de nieuwe (slechte) content onderdeel is van het oude domein
  • Misbruik van site-reputatie
    • Hier proberen websites mee te liften op de kracht van andere websites middels sub-domeinen of directories
    • Sterke websites ‘leasen’ dan een stuk van hun website aan een derde partij en hebben hier voor de rest geen redactie-controle over
    • Dit heeft als doel om de gebruiker te misleiden en is een spamtactiek om hoger te scoren in Google

Deze updates zijn per direct van kracht, behalve het beleid tegen misbruik van site-reputatie dat op 5 mei ingaat.

Als je als website gebruik maakt van de bovenstaande spamtactieken, dan kan je hiervoor worden bestraft. Dit kan als gevolg hebben dat je een lagere positie in de zoekresultaten krijgt of misschien zelfs volledige verwijdering.

Moet je herstellen van deze update? Of wil je het gevecht aangaan? Stap met ons in de winnaarsring om deze update de baas te blijven.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek