Hoe Google jouw online identiteit creëert

Wat weet Google allemaal over mij? Een vraag die de meeste internetgebruikers zichzelf weleens hebben gesteld. Google heeft een aantal jaar geleden gebruikers de mogelijkheid gegeven om hun Google Ads instellingen in te zien. De reacties waren niet altijd positief: “Hoe kan het mogelijk zijn dat Google mijn leeftijd, geslacht en interesses kan bepalen op basis van zoekhistorie?”

Tegenwoordig kijkt er nog nauwelijks iemand naar om, maar toch blijft de vraag hetzelfde: Over welke persoonlijke informatie beschikt Google en hoe komt Google hier aan? We behandelen een aantal punten waarvan we zeker zijn dat Google deze gebruikt om jouw persoonlijke informatie te koppelen aan een online identiteit.

Google account

Voor Google is een Google account de sleutel voor de deur tot persoonlijk informatie. Op deze manier wordt data verzameld, bijvoorbeeld met behulp van cookies. Zonder een Google account kan Google niks met jouw persoonlijke data.

Nu denk je waarschijnlijk “gelukkig, ik heb geen Google account”, maar daar kan je je sterk in vergissen. Heb je bijvoorbeeld ooit ingelogd op een Android telefoon of tablet, Gmail of YouTube gebruikt als een geregistreerde gebruiker? Dan beschik je hoogstwaarschijnlijk over een Google account.

Wat-weet-Google

Zoekhistorie

Met behulp van Google is het eenvoudig om snel informatie of producten te vinden. Google slaat de informatie op (zoekhistorie) en voegt het toe aan jouw Google Profiel. Wil je weten hoe jouw persoonlijk zoekhistorie er uit ziet? Als je een Google account hebt, dan kan je hier je zoekhistorie bekijken.

Op zoek naar een online marketing bedrijf? Vraag een gratis consult aan. Wij zorgen voor online zichtbaarheid = meer bezoekers = meer omzet.

Advertenties

Bezoek je websites waar bedrijven adverteren met Google producten? Dan wordt die informatie opgeslagen. Weleens op een Google advertentie geklikt? Dan ziet Google dat je ergens interesse in hebt getoond. Google zegt hier zelf het volgende over:

Overige Google producten

Zonder dat je het weet, maak je waarschijnlijk gebruik van meer Google producten dan je denkt. Aan al deze producten geef je (in)direct persoonlijke informatie. Ben je benieuwd van welke Google producten je gebruikmaakt? Kijk eens op het Google products dashboards. Zonder dat ik er erg in heb, gebruik ik toch meer Google producten dan ik had verwacht. Zo maak ik gebruik van de volgende Google producten:

  • Agenda
  • Blogger
  • Chrome
  • Gmail
  • Google Maps
  • Google Docs
  • Google Talk
  • Google+
  • Play Store
  • Youtube

Naast deze Google producten zijn er nog tal van andere diensten. Wist je dat Google interesses kan halen uit de meest voorkomende woorden in je Gmail? Google zegt hier zelf het volgende over:

Persoonlijk Google identiteit

De Google advertenties worden gebaseerd op jouw Google online identiteit. Google haalt deze informatie o.a. op via de bovenstaande bronnen. Het is mogelijk om jouw eigen Google identiteit te bekijken. Hier kan je zien hoe Google alle informatie heeft samengebundeld en hoe jouw Google identiteit vorm krijgt. In dit overzicht vind je jouw persoonlijk interesses, geslacht en leeftijdscategorie vanuit het perspectief van Google. De kans is groot dat er bij Google veel meer informatie beschikbaar is en dat dit niet wordt getoond in het overzicht. Mijn online identiteit ziet er als volgt uit:


Volgens Google zijn de bovenstaande onderwerpen mijn persoonlijke interesses. Voor een aantal onderwerpen kloppen de interesses maar voor het overgrote deel toch ook weer niet. Het is mogelijk om interesses te verwijderen of toe te voegen.

SEO specialisten. SEO tekstschrijvers. Ons team staat voor je klaar. Op naar online groei.

‘Doelgroep’ in Google Analytics

Wist je dat het mogelijk is om de interesses van de bezoekers op de website te bekijken? Login bij Google Analytics en ga naar ‘Doelgroep’ > ‘Interesses’ en klik vervolgens op ‘Overzicht’.

Hier vind je een overzicht met de affiniteitscategorie, marktsegmenten en andere categorieën (zorg er wel voor dat je deze rapporten hebt ingeschakeld). Gebruik deze kenmerken en maak jouw advertenties nog relevanter voor de doelgroep. Je kan bijvoorbeeld websites benaderen die actief zijn in de interessegebieden van de doelgroep en vragen of ze openstaan voor een eventuele samenwerking.

Naast de interesses kan je onder de tab ‘Doelgroep’ nog meer relevante informatie over de bezoeker vinden. Wil je kijken welke leeftijden het meeste interessant zijn om te targeten met bijvoorbeeld Facebook advertenties? Kijk dan welke leeftijdscategorie het beste converteert, ga naar ‘Doelgroep’ > ‘Demografie’ en vervolgens ‘Leeftijd’.

Het is belangrijk om te weten dat Google veel van je weet, maar ze weten niet alles. Zoals je ziet bij mijn interesses, komt niet alles overeen met de werkelijkheid. Kijk eens bij de ‘Doelgroep’ tab van Google Analytics en gebruik deze voor het optimaliseren van jouw advertenties of content om zo optimaal aansluiting te vinden bij de doelgroep.

Online kansen ontdekken en benutten, daar zijn wij expert in. Kies voor SEO uitbesteden. Kies voor groei.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek